Tyskland er ramt af duften af kanel og penge

Der går en duft gennem Tyskland i de her dage. Det er duften af kanel, nelliker og varm svinefedt. På torve og pladser er primitive bræddehytter

Der går en duft gennem Tyskland i de her dage.

Det er duften af kanel, nelliker og varm svinefedt.

På torve og pladser er primitive bræddehytter skudt op, så man knap kan komme frem, og hvert år ser der ud til at blive flere og flere, og overalt bliver den gående mødt med fristende tilbud om brændte mandler, bratwurst og varm rødvin, for det er jo december og julemarkederne står for døren.    

”Weihnachtsmärkte” er big business i Tyskland, de trækker masser af turister til, danskere til Flensborg, Husum og Lübeck, briter, belgiere og hollændere til Osnabrück og Köln og gud og hvermand til Berlin. Alexanderplatz, som alle elsker at hade, er i december omdannet til et brølende tivoli med karusseller, danseboder og masser af lommetyve og taskenspillere.

Hver by sit marked
Hver tysk by med respekt for sig selv har mindst ét julemarked, de større byer adskillige, med hver deres specialiteter. I Berlin finder man nordiske julemarkeder med rensdyrkød og elg-gullash, der er øko-julemarkeder i Frankfurt, I Duisburg et veganer-julemarked med gelatine-fri Glühwein, i Hamborgs Reeperbahn-kvarter har de sexet julemarkedet op med lyserøde dildoer, striptease og ”porno-karaoke”, hvor de besøgende kan stønne om kap, ved byen Celle holder et ungdomsstraffeanstalt  julemarked med bagværk fra fængselsbageriet, og i Hamm i Nordrhein-Westphalen finder man et julemarked for hunde. For det er jo december og selv de firbenede skal have lov at være med!

Og selvfølgelig findes der en ”julemarkedsforsker”, som har studeret fænomenet. Gunther Hirshfelder fortæller til Der Spiegel, at julemarkederne er stedet, hvor tyskerne tillader sig alt det, de ellers prøver at holde sig væk fra resten af året, spiser friturestegte egnsspecialiteter, fråser i alskens sukkerstads og drikker generelt alt for meget alkohol.

Faktisk kan man lære meget af julemarkederne, siger kulturforskeren, ”nemlig at vi som mennesker godt nok vil behandles som individer men helst ikke vil være alene. Derfor opsøger vi fælles-oplevelser – som julemarkederne, hvor man aldrig er alene”.

Find straks den nærmeste Glühwein
Nej, julemarkerne er ikke noget at kimse af, der bliver omsat for milliarder i branchen, og til dem, der ikke kan få nok, så findes der nu et par apps til smartphonen, som kan hjælpe én på vej.

Der er ” Weihnachtsmarkt Suche“- App’en, som kan stedfæste mere end 2300 julemarkeder i Tyskland. Og der er app’en ”Weinachtsmärkte 24”, som har over 2000 på listen og oven i købet har en lille finesse i form af en ”Glühwein-Finder”, som kan vise, hvor i nærheden, man kan få sig et glas af den varme vin.

Og nu vi taler om Glühwein, så er det faktisk noget, de tyske myndigheder tager meget seriøst. Hvert år besøger en hærskare af levnedsmiddelkontrollører  julemarkederne i embeds medfør. Her tjekker de ikke bare hygiejnen i de mange boder, men også kvaliteten af Glühweinen. Kontrollørerne skal sikre, at drikken lever op til sit navn og ikke bare er opvarmet frugtsaft. Den skal nemlig hovedsagelig være fremstillet af rød- eller hvidvin og indeholde mindst 7 procent alkohol!

Julemarkeder er skam noget, man tager meget alvorligt i Tyskland. Og nok dufter der af kanel, nelliker og varm svinefedt. Men først og fremmest så lugter der af penge!

Foto: Polfoto