Nu kommer det stående flysæde i version 3.0 - men endnu har ingen bidt på

16x9
Her ses den tidligere model Skyrider 2.0, der også kun har et lille sæde, man kan støtte sig til. Foto: Aviointeriors

Ståpladser på flyet er ikke langt fra virkelighed, men ifølge flyeksperten Ole Kirchert Christensen er der tale om et fantasifoster.

Gå ombord og stå op.

På messen 'Aircraft Interiors Expo 2019' i Berlin giver flysædeproducenten Aviointeriors i disse dage deres bud på fremtidens flysæder. Flysædeproducenten er nemlig klar med version 3.0 af modellen SkyRider, som gør det muligt at stå op under flyveturen. Men er det en drøm, eller kan det blive til virkelighed? Det er eksperterne uenige om.

Modellen, som kun kan støtte de trætte ben med et sæde, der ligner et cykelsæde, fylder langt mindre end det typiske flysæde.

Det er kun 58.42 centimeter langt og er designet for at få flere passagerer med på flyet. Ifølge Aviointeriors er intentionen dog ikke at fylde flyvemaskinerne til bristepunktet.

- Vi vil ikke fylde flykabinerne med tusindvis af mennesker. Vi vil gerne tilbyde en multi-klasse konfiguration, som i dag er umulig, hvis du vil opnå den maksimale passagerkapacitet, udtaler Gaetano Perugini, rådgivende ingeniør hos Aviointeriors, til det amerikanske medie CNN.

Han tilføjer, at den nye type sæde ikke kommer til at erstatte de eksisterende rejseklasser som økonomi, business og første klasse, men at de skal komplimentere det nuværende udvalg.

Har været på tale i lang tid

Ståpladser på flyet har været et varmt emne i lang tid. I 2012 havde chefen for flyselskabet Ryanair, Michael O'Leary, et forslag om ståpladser i flyvemaskinen til høring hos de europæiske flysikkerhedsmyndigheder.

Ifølge det britiske medie The Telegraph ville han tilbyde ståpladser til passagerer, som rejste inden for Europa, da luftrummet her ikke er præget af så meget turbulens. Dette skyldes blandt andet, at sikkerhedsseler ifølge ham ville være ligegyldige under et flystyrt.

- Du har ikke brug for sikkerhedsseler i Londons undergrundstog, fordi hvis et tog ryger af sporret med 160 kilometer i timen, så er du død, sagde han til The Telegraph i 2012.

I 2012 skrev det britiske medie The Guardian dog, at flyselskabet måtte lægge deres planer om at sælge ståpladser i graven, da deres ansøgning om at udføre test af ståpladser ifølge Ryanair var blevet afvist, skriver avisen.

En utopisk fantasi

Ifølge Ole Kirchert Christensen, ansvarshavende redaktør for rejsemediet check-in.dk, skal man ikke forvente, at ståpladser på flyet - i hvert fald foreløbigt - kan blive til en virkelighed.

- Det er et fantasifoster, siger han til TV 2.

Han fremhæver, at processen med at få sæderne godkendt kan være meget omstændig:

- Der er mange ting, som man skal tage højde for, så et fly med ståpladser, det kan jeg ikke forestille mig. Det er utopi, mener han.

Ifølge Ole Kirchert Christensen er det især de sikkerhedsmæssige forhold, som kan spænde ben for fremtidens flysæder, da de kan forårsage nogle ubehagelige situationer.

- Alle, der ved noget om at flyve, ved, hvor vigtigt det er at være fastspændt under start og landing. Hvis man står op, kan der opstå nogle situationer, hvor man oplever en ublid medfart, selvom man er fastspændt, uddyber han.

Han mener, at det for flyselskaberne og flysædeproducenten handler mere om at markedsføre sig selv over for andre selskaber og producenter for at skabe en forestilling om, at de har de nyeste produkter inden for branchen. Blandt forbrugerne tror han heller ikke på, at ståpladserne vil være særlig populære.

- Jeg tror heller ikke, at der er mange, som synes, det er sjovt at stå op under en flyvetur.

Der er endnu ikke noget flyselskab i verden, som sælger ståpladser til deres passagerer. Det skandinaviske flyselskabet SAS heller ikke nogen fremtidsudsigter om at udvide deres sortiment med ståpladser på flyet. De skriver således i en mail til TV 2:

- Vi har ingen planer om at indføre ståpladser på vores fly både af operationelle årsager og på grund af passagernes komfort. Vi får en lang række nye fly leveret nu og inden for de næste par år, og her er der ikke ståpladser, oplyser Mariam Skovfoged, Head of Media Relations Denmark hos SAS.