Instagram vil stoppe falske profiler: - Hvis det virker, vil nogen blive hængt til tørre

16x9
Instagram-medstifter Kevin Systrom til en pressekonference i New York. Foto: Emmanuel Dunand / Ritzau Scanpix

Selvom Instagram forsøger at komme problemet til livs, kan der stadig gøres mere, mener direktør for bloggerforum.

Et nyt værktøj skal hjælpe det sociale medie Instagram med at identificere brugere, der benytter sig af falske følgere for at booste deres profil.

Overtræder man restriktionerne, vil det få konsekvenser, advarer Instagram ifølge BBC. Hos Danmarks største blognetværk, Bloggers Delight, kalder man tiltaget "supergodt og kærkomment".

- Det er det, vi lever af, så falske følgere er dybt problematisk for sådan nogle som os og hele bloggerindustrien - det er jo snyd, siger Henrik Akselbo, der er direktør og medstifter af siden, til TV 2.

Sammenlignes med doping

Siden det i 2010 første gang blev muligt at dele billeder via det sociale medie, er det blevet et værktøj for bloggere og influenter til at opnå et stort antal følgere og dermed kunne tjene penge på deres profil.

Hvis der ikke er nok, der følger med, har det ikke nogen værdi for en virksomhed

Henrik Akselbo, direktør og medstifter af Bloggers Delight

Bloggers Delight huser mere end 300 af de danske bloggere, hvoraf en stor del også er flittige brugere af Instagram. Og ifølge direktøren kan det at anskaffe sig falske følgere sidestilles med doping i denne branche.

- Det er konkurrenceforvridende på samme måde. De fleste har kæmpet for deres følgere, men risikerer at miste et muligt samarbejde til en med flere, men falske følgere, siger Henrik Akselbo.

Hvad vil det sige at være blogger og influent?

En blogger er en, der skriver en slags dagbog på nettet - indholdet er dog ikke begrænset til dagens oplevelser, men kan handle om alt fra rejser til tabuer.

En vigtigt element er også dialogen med læserne gennem et kommentarspor. Mange af disse bloggere deler ligeledes deres liv via det billedbårne sociale medie Instagram.

Samtidig er flere også det, man kalder 'influenter'. Gennem deres rækkevidde og betydning promoverer de virksomheder eller produkter - ofte gennem sociale medier - og påvirker på den måde deres følgere.

I blogger- og influentverdenen ses antallet af følgere nemlig som altafgørende, forklarer han.

- Det er først det øjeblik, man har et vist antal følgere, at man kan tjene penge på det. Hvis der ikke er nok, der følger med, har det ikke nogen værdi for en virksomhed.

En direkte konsekvens

Ifølge Instagram vil det nye skridt betyde, at man som bruger får en advarsel og bliver påbudt at ændre sit kodeord - som ofte er blevet udleveret for at kunne modtage de købte følgere.

Virksomheden kommer ikke nærmere ind på, hvad det ellers vil få af konsekvenser, udover at "det vil påvirke brugerens oplevelse på Instagram". Men Henrik Akselbo påpeger, at den intensiverede jagt på falske profiler vil få et meget synligt eftersmæk for dem, der har købt sig til popularitet.

- Hvis oprydningen virker, så er der nogen, der bliver hængt til tørre. Går man pludselig fra 100.000 følgere til 10.000, så ved alle godt, at man har snydt, siger han.

Der er ingen genveje

Når det er sagt, så forstår Henrik Akselbo dog godt, man kan blive fristet - særligt som ny blogger.

- Derfor er vi meget interesserede i, at der bliver sat fokus på det her. For jeg vil på ingen måde anbefale nogen at gøre det - der er ingen genveje, når det kommer til at få følgere.

Sådan tjener bloggere penge

Der er primært tre kilder til indtægt som blogger.

For det første kan man få reklameindtægter fra bannerreklamer på sin side alt efter antallet af besøgende.  

For det andet kan man tjene penge på at samarbejde med virksomheder, der for eksempel betaler mellem 10.000 og 50.000 kroner, måske mere, for at man skriver om dem og deres produkter. 

Det tredje består i at blive kendt i en grad, hvor virksomheder opsøger en, og man får gratis gaver. 

Kilde: Jacob Holst Mouritzen, områdedirektør for kommuniktation i Mindshare

Samtidig håber Henrik Akselbo, at det vil gøre virksomhederne mere kritiske, når de indgår samarbejder.

Han synes dog stadig, at den største del af ansvaret ligger hos Instagram. Og direktøren så gerne at brugerne i fremtiden skal kobles op på et navn, som man også ser hos Facebook. På den måde vil det være sværere at oprette de falske profiler.