Den skaldede lejemorder dræber igen - Hitman er tilbage

230 udviklere har arbejdet i mere end to år på spillet 'Hitman 2', der har samlet cirka 17 millioner spillere verden over.

En kronraget isse, et skarpt kæbeparti, et smalt rødt slips og et jakkesæt, der sidder, som det skal. Og så er der stregkoden, der er tatoveret ind i hans baghoved. De sidste cifre i den er 47, for manden er Agent 47.  

Den fiktive lejemorder, der er hovedperson i spilserien Hitman, dræbte sit første offer i 2000, og fra fredag gør han det igen på alverdens spillemaskiner.

230 udviklere har brugt mere end to år på at udvikle ’Hitman 2’, som er det syvende spil i rækken med Agent 47 i hovedrollen fra de danske spilskabere hos IO Interactive.

Får flotte ord

På spil-siden Gamereactors danske udgave har redaktionen testet 90 procent af ’Hitman 2’, fordi mere ikke var tilgængeligt, og ifølge anmeldelsen får spillet et ni-tal ud af ti. Gamereactors udenlandske sider giver den otte ud af ti.

- Vi synes, det er en ret fantastisk og helstøbt oplevelse, og noget som alle fans af serien bør beskæftige sig med, siger Gamereactors chefredaktør Magnus Groth-Andersen.

Ja, Agent 47 er tilbage, men det er ikke det, det handler om. Det handler om, at man igen på makaber og kreativ vis kan bevæge sig rundt på de her kæmpestore baner og finde på egne løsninger, siger han videre.

Hos IO Interactive var der torsdag verdenspremiere på spillet. Firmaets kreative direktør, Christian Elverdam, fortalte her, at noget af det nye er, at Agent 47 nu kan gemme sig i mængden, og han kan snige sig igennem en jungle.

- Den nye udgave af Hitman er en udgave, hvor vi har sagt, at nu tager vi det, vi havde succes med i det sidste Hitman-spil og bliver ved med at pudse på det. Vi har forsøgt at gøre hver en del, vi kan finde, bedre. Det vil sige større og mere komplekse baner, end vi nogensinde før har bygget, siger Christian Elverdam.

IO Interactive forventer, at 'Hitman 2' vil give en omsætning i omegnen af en milliard kroner.

Ikke alene mere

At spillet er dansk, giver det en særlig status herhjemme, mener Gamereactors Magnus Groth-Andersen. Det er ikke mange år siden, IO Interactive var det eneste sted, der udviklede populære spil i Danmark.

Men branchen har åbnet op, og Playdead, som har udviklet mobilspillene ’Limbo’ og ’Inside’, og Sybo Games, der har været med til at lave ’Subway Surfers’, er eksempler på, at Hitman ikke står alene som et succesfuldt dansk spil.

- Det er klart, at Hitman herhjemme ikke beholder samme magiske rolle, som det før har gjort, fordi man ikke er alene længere. Der er andre stilikoner, vi kan respektere og betragte. Men serien spiller stadig en stor rolle. Også internationalt. Og det er derfor, folk bliver ved med at vende tilbage til den, siger chefredaktøren.

Tæt på konkurs

Der har ellers flere gange været risiko for, at Hitman ikke ville vende tilbage.

IO Interactive måtte i 2013 fyre halvdelen af sine medarbejdere på grund af dårlig økonomi efter krav fra japanske ejere.

I 2017 ville Square Enix trække sig fra de danske spilskabere og sælge det fra, men det mislykkede. I 11. time og lige inden en konkurs købte ejerne af IO Interactive sig fri. Og i sommer skrev Jyllands-Posten, at selskabet på et år havde tidoblet overskuddet, så der nu står 41 millioner kroner på bundlinjen.

Samtidig rundede Hitman 17 millioner spillere i verden.