Facebook vil ændre kurs efter dårligt regnskab, siger ekspert

16x9
Facebooks CEO Mark Zuckerberg vil skifte fokus og gøre Facebook til en mere privat oplevelse. Foto: Charles Platiau / Ritzau Scanpix

Fremtiden vil byde på mindre nyhedsstrøm og flere "stories", siger Mark Zuckerberg, der tirsdag fremlagde et tvivlsomt kvartalsregnskab.

Facebook kæmper med at holde dampen oppe.

Onsdag offentliggjorde verdens største medievirksomhed sit kvartalsregnskab, og det ser ikke så rosenrødt ud, som investorerne kunne have håbet på.

På bundlinjen er væksten svundet ind, og i Vesten forlader brugerne det sociale medie til fordel for andre spillere.

Det kan være en af grundene til, at Facebook nu har annonceret, at de i fremtiden vil fokusere mindre på hjemmesidens klassiske nyhedsrulle, newsfeed, og mere på stories, som man kender det fra Instagram og Snapchat.

Stories er en funktion, som giver brugerne mulighed for at offentliggøre serier af korte videoklip, som forsvinder igen efter kort tid.

- Folk vil dele på måder, så det ikke bliver hængende permanent, og jeg vil sikre mig, at vi omfavner dette fuldt ud, sagde Facebooks administrerende direktør, Mark Zuckerberg, ifølge CNBC tirsdag, da han præsenterede regnskabet og understregede:

- Jeg tror bare, at det her er fremtiden.   

Zuckerberg følger brugerne

Og grunden til, at Mark Zuckerberg nu vil fokusere mere på denne feature, er simpelthen, at det er det, brugerne vil have.  

Det mener Astrid Haug, der er selvstændig digital rådgiver og følger det sociale medie tæt.

Brugerne forlader Facebooks nyhedsstrøm til fordel for 'stories,' messenger og video. Video: Philip Christoffersen

Hun forklarer, at flere brugere over tid har rykket sig væk fra Facebooks newsfeed og over til stories, Messenger og over på Facebooks nye videoplatform Facebook Watch.

- Så nu skal Facebooks strategi altså følge brugerne og have fokus der, hvor brugerne også har lyst til at være, siger hun.

Fake news i newsfeedet

Det har været en sæson med strid modvind for Mark Zuckerberg.

Han har stået skoleret i den amerikanske kongres og i Europa-Parlamentet, hvor han begge steder fik hård kritik for virksomhedens lemfældige omgang med millioner af brugeres data.

Astrid Haug uddyber, at det i høj grad er Facebooks newsfeed, der har givet koncernen problemer. Blandt andet fordi det er her, alle beskyldningerne om spredning af fake news stammer fra.

Derfor er udmeldingen værd at bide mærke i, fordi den tyder på, at Zuckerberg nu vil ændre retningen for Facebook markant, forklarer Astrid Haug:

- Det er et kæmpe skifte i Mark Zuckerbergs retorik, hvor han jo ellers tidligere har sagt, at alle skal dele alt med alle, og det skal bare blive der for evigt, siger hun.

Journalist: - Hold øje med kineserne

Journalisten Christina Boutrup er forfatter til bogen ‘Den store techrevolution’, hvor hun argumenterer for, at Kina er godt i gang med at overhale Vesten indenom, når det handler om tech. Derfor skal vi ikke kigge vestpå mod Facebook som digital trendsætter, men østpå.         

Facebook lader sig inspirere af de kinesiske tech-virksomheder. Video: Philip Christoffersen

Hun nævner appen ‘Wechat’ som en af de helt centrale store spillere på det asiatiske marked og en platform, som Facebook allerede har ladet sig inspirere af. Christina Boutrup kalder den “en super-app," fordi man både kan dele billeder og videoer med venner og familie, men også betale regninger, booke flybiletter og bestille tid hos lægen. 

- Det er interessant at høre, at de ting, som Mark Zuckerberg og Facebook nu vil satse på, faktisk er nogle af de features, som ligger i Wechat, som har en milliard brugere, primært selvfølgelig i Kina, siger Christina Boutrup.