Forskere dræber stort håb: Mars kan ikke blive beboelig

(Arkivfoto) Forskerne bag det nye studie har kigget på flere undersøgelser af Mars' undergrund. Foto: Ho / Ritzau Scanpix

Det lyder som noget fra en science fiction-roman, men ideen om, at Mars kunne komme til at minde om Jorden, har levet blandt forskere.

Engang var planeten Mars varm. For omkring 3,5 milliarder år siden var der søer og floder - ja, måske endda have - ligesom på Jorden.

Sådan er det ikke mere, men drømmen om, at den kolde, røde planet kan blive beboelig for mennesker en dag, har levet i årevis.

Teorien lyder, at man kan frigive en del af den kuldioxid, som er lagret i is og klipper på den kolde planet. På den måde vil den kunne opnå en tykkere atmosfære, som med tiden vil skabe en opvarmende drivhuseffekt - en lille global opvarmning, om man vil - og dermed vil temperaturen på omkring 100 år stige til et niveau over frysepunktet.

Men ny forskning kommer nu med den nedslående konklusion, at det ikke kan lade sig gøre.

Gemmer på få reserver

Forskerne Bruce Jakosky og Christopher Edwards begyndte netop at undersøge planeten for gasreserver for at se, hvorvidt planeten havde evnen til at "terraforme" - blive som Jorden, dog uden den oxygen, som vi ånder.

Men efter en gennemgang af alle tidligere målinger og undersøgelser af Mars' lagrede kuldioxid har det vist sig, at der simpelthen ikke er nok gas til at varme Mars tilstrækkeligt op.

I deres artikel udgivet i det anerkendte naturvidenskabelige tidsskrift Nature Astronomy afkræfter de dermed, at mennesker kan komme til at bo på Mars i fremtiden. I hvert fald ikke med den teknologi, som eksisterer på nuværende tidspunkt.

Vi må finde en anden planet

Gennemsnitstemperaturen ved Mars' overflade er nu minus 60 grader. Med den drivhuseffekt, de nuværende kuldioxidreserver kan skabe, vil temperaturen stige omkring 10 grader - altså stadig meget langt fra science fiction-drømmene om en planet for mennesker.

I det hele taget er det urealistisk, at vi kan "lave en planet om" i en sådan grad, at den kan blive beboelig for mennesker, vurderer astrofysiker på Københavns Universitet Michael Quaade.

- Det er svært at ændre på nogle fysiske ligevægte, som er dannet over tusindvis - hvis ikke millioner - af år. Der vil jeg sige, at det faktisk er nemmere at finde en beboelig planet udenfor vores solsystem, siger han.

- De findes med garanti, så det eneste problem er, at de ligger adskillige lysår væk, tilføjer han.

I fremtiden vil forskere måske finde en løsning, så mennesket kan rejse i så lang tid, men vi skal nok ikke regne med at se nogle løsninger realiseret i vores levetid eller vores børnebørns, sandsynligvis.