Snapchat fyrer 100 medarbejdere

16x9
Snapchats moderselskab fyrer flere medarbejdere. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

100 medarbejdere har mistet jobbet i Snapchats moderselskab.

Det er ikke de positive historier, der har stået i kø for det sociale medie Snapchat i 2018.

Nu er det appens moderselskab, Snap Inc., der har dårlige nyheder: Siden årsskiftet har de fyret 242 medarbejdere. Senest torsdag, hvor 100 i marketingsafdelingen - svarende til tre procent af virksomhedens ansatte - mistede jobbet, skriver teknologimediet Bloomberg.

Fyringerne kommer i kølvandet på det sociale medies nyeste opdatering, som blev rullet ud i starten af året. Opdateringen blev modtaget med kritiske røster fra brugerne og flere prominente kendte. Blandt andet reality-stjernen Kendall Jenner, som delte kritikken med sine 25 millioner følgere på Twitter.   

- Sååå, er der andre, der ikke åbner Snapchat længere? Eller er det bare mig… Ugh, det her er så sørgeligt, skrev hun.

Firmaets aktieværdi faldt næsten ti procent efter lanceringen af opdateringen.

Regnskaberne går den rigtige retning

Siden har også sangerinden Rihanna langet ud efter Snapchat, fordi appens brugere kunne møde en reklame for spillet 'Would You Rather?', hvori de fik spørgsmålet: "Ville du helst slå Rihanna eller Chris Brown?". En joke, der ikke faldt i god jord - nok med det in mente, at Chris Brown, der også er Rihannas ekskæreste, netop blev dømt for vold mod sangerinden tilbage i 2009.

Snapchat undskyldte umiddelbart efter for reklamen. 

Mellem de mange negative historier er der dog også lidt at klappe i hænderne over for Snapchat. 

Virksomheden leverede skuffende resultater i året efter, det blev børsnoteret, men overgik for første gang forventningerne denne februar. En udvikling, der var forventelig ifølge Snap Inc.'s administrerende direktør, Evan Spiegel.

- Der er en stor sandsynlighed for, at redesignet af vores application vil forstyrre vores virksomhed på kort sigt, og vi ved endnu ikke, hvordan vores brugeres adfærd vil ændre sig, når de begynder at bruge den opdaterede app, sagde han ifølge det amerikanske medie Variety til investorerne i november.  

Snap Inc. kalder selv de nyeste fyringer for "omstrukturering" og begrunder dem med, at de nu har ansat særligt mange i det forgangne år for at kickstarte en ny reklame-strategi.