100 eksperter advarer mod Facebook-app til børn

Facebook vil på grund af konkurrence fra Snapchat og Youtube lokke børnene tidligere over på deres platform, lyder det fra ekspert i sociale medier.

I december lancerede Facebook en ny satsning: Et chat-univers til børn under 13 år kaldet Messenger Kids

Og nu er mere end 100 internationale børneeksperter gået sammen for at forhindre, at appen for alvor får fat i den unge målgruppe. 

Hvad er 'Messenger Kids'?

'Messenger Kids' er Facebooks chat-app målrettet mod børn i alderen 6 til 12 år. Den blev lanceret i december, hvor den blev rullet ud på Apple IOS mobiludsyr i USA på testbasis.  

Børnene får en bruger gennem forældrenes Facebook-profil, og appen tillader forældrene at have kontrol over børnenes kontaktliste. Børnene kan altså ikke kommunikere med nogen, forældrene ikke godkender.

'Messenger Kids' har derudover en videochat-funktion og kommer med børnevenlige stickers, rammer og lignende. 

Data genereret fra appen kan ikke bruges til at målrette reklame mod børnene. 

Kilde: Facebook 

I et åbent brev adresseret til Facebook-direktør Mark Zuckerberg kalder læger, forskere og forfattere appen "uansvarlig" og opfordrer Facebook til at "trække stikket på Messenger Kids".

Komplekse relationer 

Brevets afsendere er blandt andet bekymrede for børnenes sundhedsmæssige udvikling, da forskning viser, at stort forbrug af digitale enheder og sociale medier kan være skadeligt.

De referer blandt andet til et studie, der kobler unges brug af sociale medier med øget risiko for depression og angst.  

Derudover understreger de, at så små børn ikke er klar til at have profiler på sociale medier. 

- De er ikke gamle nok til at navigere i komplekse online-relationer, som ofte leder til misforståelser og konflikter, selv blandt mere modne brugere, lyder det i brevet. 

- De har heller ikke en fuldt udviklet forståelse for, hvad der er passende at dele med andre, og hvem der har adgang til deres samtaler, billeder og videoer, skriver fagfolkene.

Behov for sikkerhed og kontrol 

Messenger Kids er tilgængelig i USA, og det er endnu uvist, hvornår og om appen bliver tilgængelig i Danmark. Men Facebook forklarede under lanceringen af Messenger Kids, at de har designet den nye app, fordi mange børn går på nettet uden sikkerhedsforanstaltninger. 

Facebooks regler kræver, at børn skal være mindst 13 år for at oprette en almindelig Facebook-profil, men det menes, at mange lyver sig ældre og opretter en profil alligevel. Derfor er der brug for et mere børnevenligt chatmiljø. 

 - Der er et behov for en besked-applikation, som lader børnene komme i forbindelse med de mennesker, de holder af, men også har den grad af kontrol, forældrene ønsker, lød det dengang fra Facebooks projektchef, Loren Cheng, ifølge AFP. 

Kan læse godnathistorier fra arbejdet

Facebook har også svaret på kritikken fra de mange eksperter. 

- Siden vi gik i luften i december, har vi hørt fra forældre over hele landet, at Messenger Kids har hjulpet dem med at holde kontakt med deres børn. Vi har for eksempel hørt historier om forældre, der har haft aftenarbejde, men alligevel har kunnet læse godnathistorier for deres børn med appen, siger de til BBC i en officiel udtalelse. 

Messenger Kids har både chat- og videofunktion ligesom den almindelige 'Messenger'.
Messenger Kids har både chat- og videofunktion ligesom den almindelige 'Messenger'. Foto: Facebook

Men den forklaring giver eksperterne ikke meget for. 

- At tale med familie og venner over store afstande kræver ikke en Messenger Kids-profil. Børn kan bruge deres forældres Facebook, Skype eller andre profiler. De kunne også bare gribe telefonen, skriver de og fortsætter:

- De 11- og 12-årige, som på nuværende tidspunkt bruger Snapchat, Instagram og Facebook, vil højst sandsynligt ikke skifte til en app, der tydeligvist er designet til et yngre publikum. Messenger Kids dækker derfor ikke et behov - det skaber et. 

Bedre end ukontrolleret miljø

Spørger man Jacob Mouritzen, der er kommunikations- og marketingschef hos mediebureauet Mindshare, får eksperternes opråb ikke Facebook til at ændre kurs. 

 - Indtil videre har Facebook ikke på noget som helst tidspunkt lukket ned for nogle af deres ydelser, fordi de har fået kritik, siger han til TV 2.

Derudover kan han godt se idéen i, at Facebook forsøger at skabe en platform til de 6-12-årige, netop fordi de lyver sig ældre, end de er - og derfor møder den samme version af Facebook som voksne brugere. 

- Ud et forældreperspektiv vil jeg hellere have, at mit barn er på den her platform (Messenger Kids, red.) end i alle mulige ukontrollerede miljøer, siger han.

Facebook vil fange de unge brugere

Dog påpeger Jacob Mouritzen, at det fra Facebooks side er et spørgsmål om at tiltrække brugere fra en helt ung alder, da de møder stor konkurrence fra medier som Snapchat og Youtube, som ifølge ham er mere populær blandt målgruppen. 

- Facebook kan godt se, hvor vinden blæser. Hvis den generation nogensinde skal blive en del af Facebook i fremtiden, skal de have dem hurtigt og som relativt unge, siger han og fortsætter: 

- Der er ingen tvivl om, at lige så snart du bliver 13, så vil du få et tilbud om at konvertere din Messenger Kids til en rigtig Messenger.