Obama og dovendyr: Et populært medie fylder 30

GIF’en er populær som aldrig før, og er kun blevet bedre med alderen. Nu fylder den 30 år.

Tilbage i 1987 var nettet på ingen måde udbredt til offentligheden, smartphonen var en utænkelig abnormalitet og computerne var ikke noget, der skulle slæbes rundt på.

Men på trods af det, var det året, hvor et af tidens mest populære medier blev født. Som en vaskeægte millinnial fylder GIF (udtales med blødt G) 30 år. Man kan bedst beskrive det som en lille animation eller et videoklip uden lyd.

- GIF’en er i dag tæt integreret med vores digitale tilværelse, og er på mange måder langt mere populært i dag end den nogensinde har været, fortæller Nathalie Larsen, der er digital chef og social medie-strateg hos bureauet Lead Agency.  

Vi udtrykker vores følelser med en GIF

Den blev i sin tid udviklet af den amerikanske softwareudvikler CompuServe, som en hurtig måde at vise billeder på uden at det fyldte for meget på de harddisk-små computere.

I dag er det en populær måde at udtrykke følelser i alle afskygninger på. GIF’en har sin egen separate knap på de sociale platforme som Twitter, Messenger og Tumblr.

- GIF’en er blevet nem og meget tilgængelig fra mobilen. Den bruges i forskellige afskygninger på de mange sociale platforme og er oplagt for mange brugere, når der skal udtrykkes følelser, fortæller Nathalie Larsen.

De mest populære GIF’er

GIF’er kan indeholde alt fra tegnede figurer til virkelige hændelser. Kendte som ukendte, dyr som mennesker og meget mere. Det handler om timing, om indhold og om alt, hvad vi ser på internettet.

Nathalie Larsen påpeger ligeledes, at det i dag er blevet nemt at lave sine egne GIF’er ud fra video og billeder. Blandt andet er en af sidste års mere delte GIF’er bygget på en eksisterende video af Donald Trump. I den originale video viser han sin underskrift frem til kameraerne, og her har flere vittige personer omdannet den til, at han fremviser børnetegninger og meget andet

- Vi kan i dag nemt lave vores egne personlige GIF’er. Det kan enten være via mobilens kamerafunktioner eller gennem diverse websider på nettet. På den måde kan vi lade eksisterende begivenheder vokse videre på nettet ved hjælp af de små animerede videoklip, fortæller han afsluttende. 

Ifølge websiden Giphy, der samler alle GIF’er, var den mest populære GIF en med den tidligere amerikanske præsident Barack Obama. Eller nærmere en animation af Obama, hvor han smider mikrofonen. Den er lavet på baggrund af hans sidste optræden til Det Hvide Hus’ pressemiddag sidste år.