NASA vil bygge superfly, som kan bryde lydmuren uden støj

16x9
Nogenlunde sådan kommer flyet til at se ud. Foto: NASA / NASA

NASA mener at have løst et væsentligt støjproblem og vil bygge superfly til 2,479 milliarder kroner.

I næsten et halvt århundrede har der været en klart defineret fartgrænse for kommercielle fly: 1062 kilometer i timen (660 miles, red.). Det er hastigheden, hvormed et rutefly i 30.000 fods højde bryder lydmuren og skaber et næsten 50 kilometer bredt sonisk brag.

De konsekvenser, der følger nede på landjorden - knuste ruder og revnet asfalt  - har holdt supersoniske fly i USA væk siden 1973, hvor de føderale amerikanske luftfartsmyndigheder forbød supersoniske flyvninger over land. Det forbud ramte ikke Concorden, der landede i New York efter at have krydset Atlanterhavet.

Men nu kan et nyt superfly uden medfølgende lydproblemer måske være på vej fra det amerikanske rumfartsagentur NASA, skriver finanssitet Bloomberg Businessweek.

Ifølge mediet vil NASA til august begynde en budrunde, hvor man vil have konstruktører til at byde på en demo-model af et fly, der er i stand til at reducere det soniske brag til noget, der ligner den stille motorspinnen, du hører inde i en Mercedes-Benz på motorvejen. Ifølge NASA er en mindre model af designet testet med succes i en vindtunnel i slutningen af juni, og ifølge designerne vil et fly konstrueret efter den model kunne reducere en seks-times flyvning fra New York til Los Angeles til det halve.

Vil reducere rejsetider

NASA foreslår, at der bruges i alt 390 millioner dollars (cirka 2,479 milliarder kroner) over de næste fem år på at konstruere et demo-fly og teste det over befolkede områder. Ifølge Bloomberg Businessweek er det første års finansiering allerede nu en del af den amerikanske præsident Donald Trumps budgetforslag for 2018.

Et fly, der måske kan bringe minder frem om superflyet Concorden fra British Airways og Air France, der kunne flyve 2179 kilometer i timen - mere end to gange lydens hastighed. Concorden blev skrottet i 2003 - efter faldende passagertal havde tvunget de to flyselskaber til at grounde superflyet for evigt. Tre år forinden, i 2000, var et Concorde-fly styrtet ned ved Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris, 113 mennesker omkom, og styrtet rejste tvivl om flyets sikkerhed.

Baggrunden for NASA-initiativet er et kommende behov for at reducere rejsetider.

Ifølge Peter Coen, projektchef for NASA's supersoniske hold, vil væksten i luftfart og de afstande, der flyves, "drive efterspørgslen efter bredt tilgængelige hurtigere flyrejser frem".

- Det vil gøre det muligt for selskaber at tilbyde konkurrencedygtige produkter i fremtiden, siger Peter Coen. NASA vil dele den teknologi, der kommer ud af test-flyvningerne, med amerikanske flyselskaber - og dermed får selskaber som Lockheed Martin, General Dynamics og Boeing en konkurrencefordel.

Nyt design spreder lydbølger, som ender bag flyet

Lockheed har været med til at skabe det nye design, der forhindrer lydbølgerne i at danne det skarpe N-mønster i et sonisk brag.

I stedet er det ifølge Peter Losifidis, chefen for Lockheed Martins design-program på den lille model lavet i juni, lykkedes at skabe en konstruktion, hvor lydbølgerne bliver spredt over et stort antal punkter bag flyet, og det reducerer støjen til nærmest en brummen.

Ifølge Ingeniøren minder designet om et papirfly, og den model, en arbejdsgruppe i Lockheed Martin har konstrueret, ligner også superflyet Concorden en del.

Programmet, som Lockheed Martin sidste år vandt hovedkontrakten på, hedder Quiet Supersonic Technology (stille supersonisk teknologi, red.), også kaldet QueSST.

NASA sigter ifølge Bloomberg Businessweek efter et lydniveau på mellem 60 og 65 decibel, eller cirka lydniveauet på en luksusbil på motorvejen eller baggrundsstøjen fra snak på en travl restaurant.

Hos NASA håber man at kunne teste flyet seks steder i USA fra 2022.

- Vi har meget støtte i NASA, i regeringen og i Kongressen, som ønsker, det her skal ske. Jeg er ret optimistisk i forhold til vores planer, siger Peter Coen.