Træt af kedelige telefonkøer? Ny funktion kan redde dig fra dem

Chatbots på din mobil vil gøre det langt nemmere og hurtigere at komme i kontakt med diverse firmaer. Se hvordan de fungerer.

Mangler du en bolig, eller er du tvivl om en forsikring, kan du i dag få svaret direkte gennem Facebook Messenger på din mobil. 

Diverse 'chat-robotter' eller såkaldte chatbots kan nemlig hjælpe danskerne med forespørgsler som eksempelvis glas fra Rosendahl eller et tag over hovedet hos Akutbolig.dk. 

Robotten sover aldrig

Chatbots vokser sig større og mere populære hos virksomhederne, der gerne vil udvide deres rækkevidde og ikke mindst åbningstid. For en chatbot sover aldrig, men kan altid, uanset hvor og hvornår, komme med svar til brugeren. 

I stedet for at skulle ringe eller skrive en mail til en virksomhed, kan man blot skrive små chatbeskeder på Facebook Messenger. 

I dag er der stadig kun et fåtal af chatbots, hos blandt andet mediehuset Nordjyske, der leverer nyheder i form af små chatbeskeder. Eller som TopDanmark, der giver råd og bud på forsikringer. 

Skaber en samtale

Og roden til succes ligger netop i måden brugerne nu vil kunne kommunikere med virksomhederne, slår Ditte Wolff-Jacobsen fast. Hun er indehaver af bureauet iindhold, som blandt andet laver chatbots for virksomheder.

- Du kommunikerer direkte med din bruger og hvad enten din chatbot er rigtig intelligent og bygger ovenpå en lingvistisk robot, eller om dialogen er defineret af dig som afsender i en dum/reaktiv robot, så ligner det en samtale. I samtalen er brugerens ønsker, drømme og behov bygget direkte ind i kommunikationen, og det skaber mulighed for og udfordrer organisationen i kun at tænke i rigtigt relevant indhold, fortæller Ditte Wolff-Jacobsen.

Og hun er sikker på, at der vil komme langt flere chatbots inden for en kort tid:

- Vi kommer til at se en del til dem. Jeg kender til flere virksomheder og organisationer, der bygger chatbots lige nu. Og flere medier er der allerede. Chatbots er et nyt værktøj og en ny kanal. Det kan supplere mange af de kommunikations-discipliner vi kender, siger Ditte Wolff-Jacobsen.