Nyt mobilselskab tilbyder gratis telefoni mod annoncer

Den nye mobilselskab Tjeep, der har været på markedet i mindre end et år, går nu nye veje for at tiltrække kunder.

Mobilkunderne skal i fremtiden kunne tjene på at være et reklameobjekt.

Mobilselskabet Tjeep lancerer sammen med en dansk iværksætter Adtones en helt ny annonceringsplatform, der giver brugerne mulighed for gratis telefoni.

Ved opkald erstattes ventetonen med en målrettet annonce for et at de områder brugerne i forvejen har udpeget for at være relevant. Annonceringskronerne bliver modregnet i telefonregningen.

Adtones er udviklet af danske Søren Gravesen-Hvass og engelske Ben Lynch og har base i London. Det danske marked er det første testmarked, hvor man vil undersøge, om mobilbrugerne eksempelvis vil acceptere elektronikannoncer, mens man venter på, at kollegaen eller kæresten tager telefonen.

- Adtones er født med globalt sigte og skalerbart koncept – som da Google lancerede Addwords, bringer vi et nyt koncept der kan leve ved siden af de eksisterende annonceringsformer og vi har sigte på fremtidig vækst i markedet, siger Søren Gravesen-Hvass.

Intet videresalg

Folkene bag Adtones mener, at de har fundet et etisk koncept, hvor forbrugerne selv er herre over deres personlige data.

Adtones er funderet på et grundlag, der sikrer at forbrugerens oplysninger er omfattet af fortrolighed. 

Virksomheden fortæller, at de gør op med tendensen med, at at forbrugerens data bliver solgt videre til tredjeparter, og de vil med platformen sikre, at forbrugeren er i kontrol over egen annonceudsættelse og hvilke personoplysninger, man vil tilbyde reklamemarkedet. 

- Vi ønsker at give forbrugeren ejerskab over egne forbrugeroplysninger og mulighed for selv at tilvælge og profitere som annonceringsobjekt. Hver dag sælges der forbrugerdata for milliarder af dollars uden at forbrugerne bliver spurgt eller får del af profitten, siger Adtones danske medejer Søren Gravesen-Hvass.

Overliggeren for hvor stor del af mobilmarkedet det nye produkt kan tage er sat højt. Forventningen er, at den gratis annonce-telefoni i fremtiden vil tage 15 procent af det totale mobilmarked.

For mobilbrugerne, der siger ja til annoncer ventes mellem 50 og 150 procent af det månedlige abonnement  at være dækket via annoncerer, mens Adtones beholder 10 procent af salget.

Det bliver muligt for mobilbrugerne at slå annoncerne fra i perioder, hvis man synes det bliver for meget med annoncerne mod at betale almindelig takst.