Tjekker du (også) din telefon, når du holder for rødt lys?

16x9
Skriver du sms'er bag rattet? Foto: MIKE BLAKE / Scanpix Denmark

American Psychological Association har undersøgt, hvad de sociale medier gør for amerikanernes stressniveau.

Hører du til et af de mennesker, der konstant skal have din telefon op af lommen for liiiige at tjekke, om der er sket noget på Twitter, Facebook og diverse andre sociale medier, når du holder for rødt lys eller børster dine tænder, så hører du nok til den gruppe, som American Psychological Association (APA) kalder 'konstante tjekkere'. Og risikoen er, at det skader dit mentale velbefindende.

I sidste uge offentliggjorde APA et studie, der viste, at amerikanernes stressniveau er steget mærkbart i løbet af de seneste 10 år. Og det hænger blandt andet sammen med brugen af de sociale medier, skriver Bloomberg.

I årene 2005 - 2015 er antallet af voksne amerikanske brugere af sociale medier steget fra syv procent til 65 procent. Og mens det tal nødvendigvis ikke er så overraskende, så er antallet af mennesker, der ikke kan lægge telefonen fra sig, alarmerende. 43 procent af amerikanerne siger, at de tjekker deres e-mails, sms'er eller profiler på sociale medier konstant.

Stressniveau stiger i takt med telefontjek

Ifølge APA betaler deres stressniveau for det. På en skal fra 1 - 10 indikerer de 'konstante tjekkere', at deres gennemsnitlige stressniveau ligger på 5,3, mens det gennemsnitlige niveau for resten af amerikanerne ligger på 4,4.

Det højeste niveau af stress er reserveret til de, der konstant tjekker deres e-mails, selv om de har fri. Deres gennemsnitlige stressniveau ligger på 6,6. Så hvis du tænker, at det er en god idé at arbejde hjemmefra lørdag eftermiddag, så kan du godt tro om igen, skriver Bloomberg.

Vigtigt med en 'digital detox'

Men heldigvis er der hjælp at hente. Første skridt på vejen mod en mindre stressende hverdag er at indrømme, at du har et problem. Og på det punkt er amerikanerne godt på vej. 65 procent af de adspurgte siger, at det er vigtigt at 'trække stikket ud' og tage en 'digital detox'. Men at erkende, at du har et problem, er ikke det samme som at fikse det. Kun 28 procent af den gruppe siger, at de følger deres eget råd.

Gode råd til at undgå mobilafhængighed

Lav regler for din brug af sociale medier.

Gør dine opgaver færdige, inden du kaster dig over telefonen.

Få den søvn, som du har behov for.

Evaluer din indsats når dagen er gået. Hvad kan du gøre bedre i morgen?

Lad være med at ligge med din telefon i sengen hele tiden.