Astronomer finder super-Jord og 114 nye planeter

Astronomernes billede af Gliese 411b - den røde cirkel til venstre for Jorden. Foto: University of Hertfordshire / University of Hertfordshire

Et internationalt forskningsprojekt, der blev indledt i 1996, har nu givet banebrydende resultater.

En gruppe internationale astronomer har lokaliseret en såkaldt super-Jord - en planet uden for vort eget solsystem, som er større i massefylde end vores egen planet - ikke langt fra vores eget solsystem, skriver blandt andet Huffington Post.

Udover den nye super-Jord har holdet af astronomer med blandt andet Dr. Mikko Tumoi fra University of Hertfordshire i Hatfield i Storbritannien opdaget i alt 114 nye planeter, hvoraf 60 af dem er opdaget i vores "umiddelbare solare nabolag" - altså i et solsytem tæt på Jordens.

Ifølge University of Hertfordshires hjemmeside har den nye super-jord fået navnet Gliese 411b, og den klippefyldte planet er fundet i det stjernesystem, der er fjerde-tættest på vores egen sol, og dermed er det praktisk talt en naboplanet, fastslår astronomerne.

De mener, at opdagelsen af Gliese 411b er særligt vigtig fordi, det viser at "omtrent alle de stjerner, der er nærmest Solen, har planeter, der er i kredsløb omkring dem. Planeter som disse kan være lige som Jorden", som astronomerne skriver.

- Det er fascinerende at tænke på, at når vi kigger på de nærmeste stjerner, ser det ud til, at de alle har planeter, der er i kredsløb omkring dem. Dette er noget, vi astronomer ikke var overbeviste om så sent som for fem år siden, siger Mikko Tuomi fra University of Herfordshires center for Astrofysisk Forskning.

Stort forskningsprojekt

Ifølge Hufftington Post er opdagelsen af Gliese 411b gjort mulig af et stort internationalt forskningsprojekt, Lick Carnegie Exoplanet Survey, som blev indledt i 1996 med henblik på at gøre flere års observationer offentligt tilgængelige. Projketet omfatter observationer af i alt 1600 forskellige stjerner.

Dengang var det astronomerne Steve Vogt og Geofrrey Macy fra University of California (UCLA) og Paul Butler fra Carnegie Institute of Science i Washington, der indledte projektet.

- Disse observationer og offentliggørelsen af dem, er en af mine vigtigste bedrifter som astronom. De repræsenterer en stor del af mit livsværk, siger Paul Butler ifølge University of Hertfordshires hjemmeside.

Astronomerne opdagede super-Jorden og de mange planeter, fordi de med deres udstyr kunne se de mindste farveændringer i udvalgte stjerner. Variationerne i farver afslørede eksistensen af en planet i kredsløb omkring stjernen.