Ekspert: Facebook laver ufrivillig reklameovervågning - sådan slukker du for det

Facebook ændrer i dine indstillinger, så de får adgang til dine data, mener amerikansk professor. Facebook afviser kritikken.

Det er ingen hemmelighed, at Facebook opsnapper enorme mængder af brugernes data, som de veksler til mere personlige reklamer, når du surfer rundt på nettet. 

Men præcist hvor meget, hvordan og hvilke data, Facebook oplagrer om dig i sine databaser, er mere usikkert. 

Senest har Facebook i slutningen af maj måned ændret måden, de overvåger brugsmønstre på for både Facebook-brugere, men også brugere, som ikke bruger det sociale medie.

Det kan lade sig gøre ved hjælp af den omfattende myriade af Facebook-elementer som ‘Synes godt om’-knapper, deleknapper, kommentarfelter og så videre, hvormed Facebook gætter på, hvem du er - og hvilke reklamer, du formentlig gerne vil se. 

Også selvom du altså ikke er bruger på siden. 

Sammen med den nye opdatering af dataindsamlingen har Facebook mødt kritik for at tvinge folk til at lade Facebook indsamle data om dem.

Også selvom de tidligere eksplicit har frabedt sig, at Facebook indsamler data fra, hvad man foretager sig uden for Facebook, skriver flere udenlandske medier, herunder The Independent og Wired.  

Facebook afviser kritik

En af kritikerne er David Carroll, en amerikansk forsker i mediedesign, der hævder, at Facebook med den nye håndtering af brugsmønstre bevidst har ændret i brugernes indstillinger. 

- Tjek dine indstillinger i Facebook Ads under privatlivsindstillinger. De (Facebook, red.) melder dig til uden varsel eller samtykke, skriver professoren. 

Det fik Facebook til at skrive direkte til David Carroll, hvor internetgiganten pointerede, at “de ikke ændrede nogen indstillinger”, men at Facebooks mulighed for at fravælge den type dataindsamling i privatlivsindstillingerne er en ny funktion, som bliver tilbudt for første gang. 

Derefter henviste Facebook til en blogopslag fra den 26. maj, hvor Facebook forklarer det nye reklametiltag. 

Sådan undgår du private reklamer

Vil du imidlertid gerne undgå, at Facebook samler din digitale færden på andre sider og bruger den til reklamer, kan du gøre det på to måder: 

Hvis du har en Facebook-konto, skal du ind under privatlivsindstillingerne og ændre indstillinger i den øverste boks.

Har du ikke en Facebook-konto er manøvren en anelse mere besværlig. 

På hjemmesiden Your Online Choices kan du se alle hjemmesider og netværk, der indsamler oplysninger om dig og bruger dem til målrettede reklamer. 

Samtidig kan du vælge, hvilke hjemmesider, du giver tilladelse til må lave dataindsamlingen. 

Vil du gerne se, hvem Facebook tror, du er, og hvad du interesserer dig for, kan du se det her. I toppen af artiklen kan du se, hvordan du bedst sikrer din Facebook-konto.