E-sport tordner frem: Millioner streamer event i København

16x9
Billede fra Copenhagen Games. Foto: Jens Nørgaard Larsen / ScanpixDanmark

E-sport har efterhånden rystet mange fordomme af sig og er i dag en branche i eksplosiv vækst, som ser ud til at fortsætte sin globale fremgang.

E-sport er blevet et globalt fænomen, som ikke længere kan anses som en ’nichesport’ for nørdede, coladrikkende teenagere. De største profiler i sporten tjener mange millioner om året på at spille computer- og konsolspil. 

Fakta om e-sport

  • E-sport er en sammentrækning af ordene elektronisk sport.
  • Det er computerspil, der dyrkes som konkurrence ligesom gængse sportsgrene som fodbold og håndbold.
  • Danmark er et af de lande, der har flest professionelle i forhold til landets størrelse.

Henover påsken afholder Copenhagen Games sit årlige event, hvor mere end 700 deltagere møder op og dyster i forskellige computer- og konsolspil i Øksnehallen midt i København.

Eventet strækker sig over fire dage og tiltrækker i omegnen af 7.000 tilskuere på stedet samt flere millioner seere, der følger med i turneringerne via streamingtjenesten Twitch.

Da eventet blev afholdt for første gang i 2011, var besøgstallet på omkring 900 mennesker fordelt på fire dage. Siden da er det kun gået fremad for det danske event, fortæller Kasper Østergaard, der er event organiser for Copenhagen Games.

- Generelt er vores event blevet mere professionelt over hele linjen. Det gælder både afviklingen af de sportslige arrangementer, og ligeledes er vores indhold for gæster blevet langt mere attraktivt, siger han.

Danske e-sportsudøvere i verdensklasse

Danmark er et velrepræsenteret land i e-sportens verden. Med en nyligt kåret verdensmester i fodboldspillet FIFA og flere højtrangerede Counter-Strike hold, er flere danske e-sportsudøvere kendt over hele verden.

Ved årets Copenhagen Games er holdet Dignitas tilmeldt turneringen i Counter Strike. Mathias Lauridsen på 25 er holdkaptajn og den ene af fem holdkammerater fra både Danmark, Estland og Norge. Holdet ligger nummer syv på den uofficielle verdensrangliste.

Her ses en spiller, der er i gang med en runde i Counter-Strike.
Her ses en spiller, der er i gang med en runde i Counter-Strike. Foto: Scanpix / Scanpix

Mathias Lauridsen begyndte at spille Counter-Strike i en alder af 10 år, og dengang var målet at blive bedre end storebror. Det mål opnåede Mathias hurtigt, og da han som teenager blev bekendt med sit eget talent træffede han en stor beslutning.

- Da jeg var 17 år droppede jeg ud af gymnasiet for at spille fuld tid. Jeg kunne simpelthen ikke nå begge dele. Mine forældre var absolut ikke glade ved beslutningen og tvang mig da også til at være anlægsgartner i perioden efter, griner Mathias Lauridsen.

Nu har forældrerne accepteret

Det var først sidste år, da Mathis Lauridsen blev kaptajn for holdet Dignitas, at hans forældre accepterede valget.

- Nu er mine forældre stolte af mig. Det er da dejligt. Det har nok noget at gøre med, at jeg er begyndt at tjene fine penge, og at jeg rejser rundt i hele verden og spiller, siger han.

På en sløv måned tjener Mathias Lauridsen 50.000 kroner om måneden før skat. Hvis det er en måned med gode resultater kan det beløb stige op til 200.000 kroner på en måned.

Her et billede fra det svenske event DreamHack.

Dignitas er favorit til at vinde turneringen ved Copenhagen Games, som bliver afviklet i løbet af fredag og lørdag. Det er Mathias Lauridsen også bekendt med.

Counter-Strike

Det er et føstepersonskydespil, som både kan spilles på computer og konsol.

I spillet er der 10 spillere fordelt på to hold. Det ene hold er antiterrorister i form af forskellige specialstyrker, mens det andet hold er terrorister.

I hver runde har terroristerne som mål at detonere en bombe eller at dræbe alle fem modstandere, mens antiterroristerne vinder runden ved at desarmere bomben eller ved at dræbe alle terroristerne.

En runde varer et minut og 45 sekunder. Professionelt spilles der 30 runder på syv forskellige baner. Det hold, der vinder flest runder, vinder kampen.

- Vi skal bare vinde den turnering. Vi er favoritter, og det skal vi ud at vise, siger han. 

En anden dansker, der har gjort sig bemærket på den internationale e-sportsscene er 17-årige Mohamad Al-Bacha, der natten til onsdag blev kåret som verdensmester i konsolspillet FIFA. Han deltager også i Copenhagen Games' FIFA turnering. 

Massiv vækst

De seneste 15 år er e-sport vokset, men særligt de seneste seks år er udviklingen accelereret. Således var det estimerede antal af tilskuere på verdensplan i 2010 8,4 millioner, mens der i 2017 forventes at være 145 millioner faste seere på verdensplan.

Størrelsen på præmiepuljerne er også steget i takt med opmærksomheden omkring e-sport.

Jens Christian Ringdal er formand for Esport Danmark, som er en paraplyorganisation for et landsdækkende netværk af lokale eSports-foreninger, som DBU er det for danske fodboldklubber, og han mærker e-sportens fremgang på flere fronter.

- Det kan vi blandt andet mærke ved, at ungdomsklubberne udviser stor interesse for det. Det er blevet en fast del af hverdagen på samme måde, som fodbold er det for mange, siger han.

Her ses et event i Korea.

På den internationale scene trækker turneringer enorme summer ind fra sponsorer og betalende gæster.

- De store turneringer slår igennem med virkelig mange tilskuere. Det motiverer den enkelte mand, skolerne, institutionerne herhjemme. Det ene er med til at løfte det andet op, siger han.

Stort potentiale for Danske Spil

Danske Licensspil var nogle af de første på det danske bettingmarked, der øjnede mulighederne i e-sport. Det fortæller administrerende direktør hos Danske Licensspil, Niels Folmann. 

- Satsningen på e-sport blev i sin tid affødt af nogle ildsjæle blandt en gruppe af vores medarbejdere. De kunne se, at det var et marked i stor vækst. Det var tilbage i 2012-2013. I janur 2014 testede vi det så af, og det blev en stor succes, siger han.

På nuværende tidspunkt er e-sport virksomhedens syvende største sportsgren i forhold til antallet af spillere, der benytter sig af væddemålene.

- Både i 2014 og i 2015 er e-sport som bettinggenre hos os haft en vækst på 300 procent. Det forventer vi også, at det kommer til i 2016. Dermed går der ikke mange år, før e-sport kommer op på niveau med de klassiske sportsgrene som fodbold, tennis og håndbold, siger han. 

E-sport på vej ind i det danske uddannelsessystem

Det er ikke blot i den professionelle verden, at e-sport er i fremgang. Fænomenet er også noget, de danske ungdomsuddannelser er opmærksomme på. 

Flere efterskoler har valgt at oprette deciderede e-sportslinjer, så de spilleglade teenagere har mulighed for at kombinere deres hobby med et efterskoleophold, som for blot få år siden var helt utænkeligt. 

En af de efterskoler, der har taget netop det valg, er Frøslevlejrens Efterskole i Sønderjylland. Forstander Annemette Hess fortæller, at skolen i starten var noget nervøse for at oprette en linje, der kombinerer computerspil og undervisning.

- Der har manglet et tilbud til de her drenge, der elsker computerspil, og som er meget seriøse omkring det. Computerspil, IT og undervisning kan godt blandes. De her drenge og piger skal også have muligheden for et dannende efterskoleophold. Det får de nu, siger Annemette Hess. 

Efterskolen har oplevet en enorm opbakning til e-sportslinjen. De første 25 pladser blev revet væk.

- Vi var nødt til at udvide med fem ekstra pladser. Det bliver den største linje på skolen med 30 elever. Allerede nu har vi venteliste til at komme på e-sportslinjen til sommerens og næste års ophold, siger hun.

Det er en god håndfuld efterskoler, der har taget e-sport til sig. Derudover har Vejle Sportscollage har ligeledes en e-sportslinje, hvor der forventes at gå 70-80 elever fra sommeren 2016.  

Så meget tjente e-sportshold i 2015

Cloud9 - 10 mio.

Cloud9 spiller primært Dota 2 og Counter-Strike. Men de har også vundet præmiepenge på spillene Heartstone og Mario-spillet Smash Bros. Holdet har base i Los Angeles i USA.  

SK Telecom - 10,4 mio.

Telecom T1 dominerede i 2015 i Sydkorea. Præmiepengene kom primært fra spillet League of Legends (LoL). 

EHOME - 10,7 mio.

EHOME havde det i 2015 svært i de asiatiske turneringer, men holdet klarede sig til gengæld godt i USA og Europa. 

COGnitive Gaming - 12,1 mio.

COGnitive Gamings indtjening kom sidste år særligt fra Smite World Championships-turneringen i Atlanta. Her indkasserede holdet 8,9 millioner i præmiepenge. 

Virtus.Pro - 14,6 mio.

Virtus.Pro klarede sig i 2015 rigtig godt i computerspillet Counter-Strike. Blandt andet vandt holdet knap 700.000 kroner i ESL ESEA Pro League Invitational-turneringen i Dubai. Den største fortjeneste kom dog ved den amerikanske turnering The International 5 (TI5), hvor holdet samlet vandt 8,2 millioner kroner. 

Team Secret - 15,3 mio.

Team Secret vandt blandt andet en tredjeplads ved Dota Asia Championships, der indkasserede holdet 1,9 millioner kroner. 

Vici Gaming - 17,7 mio.

Alene en fjerdeplads ved turneringen TI5 sikrede holdet Vici Gaming en gevinst på 10,7 millioner kroner.  

LGD Gaming - 20,9 mio.

Med en tredjeplads ved TI5 kunne LGD Gaming putte 15,1 millioner kroner i lommen. Den samlede indtjening i 2015 var på 20,9 millioner. 

CDEC Gaming - 22,1 mio.

Holdet CDEC Gaming kom med til turneringen TI5 på et wildcard. Derfor var det en enorm overraskelse, at holdet nåede en andenplads. Sammen med andenpladsen fulgte 19,6 millioner kroner. 

Evil Geniuses - 80,6 mio.

Evil Geniuses vandt førstepladsen i turneringen TI5. Og alene præmiepengene fra den turnering var nok til at give holdet en førsteplads på listen. Hele 45,5 millioner indkasserede holdet på den konto. I alt tjente Evil Geniuses i 2015 80,6 millioner kroner.