Guldager: Her er iPad'ens overmand

Siden den første iPad kom på markedet tilbage i 2010 har Apple siddet tungt på tablet-markedet. Men det ændrede sig i november, hvor Microsoft slog Apples salg på nettet. Det skete med den nylancerede Microsoft Surface Pro 4. 

Men hvor stiller det så Apple og deres nye iPad Pro - den 12,3-tommer store tablet, der mere henvender sig til det professionelle publikum? Kan Apple vende markedet og igen komme tilbage på tronen?

Vi vurderer de to maskiner i indslaget foroven med to gange David Guldager.

Skræmmende ens
Som udgangspunkt minder iPad Pro og Surface Pro 4 uhyggeligt meget om hinanden.

Det er begge større tablets med touch-skærme. De henvender sig til en målgruppe, der er interesseret i, at bruge dem på arbejdet. Og til både Surface og iPad Pro kan man købe ekstra tilbehør som et tastatur, der også virker som cover og så kan man købe en form for stylus til maskinenerne. Alt tilbehøret ligger i den dyre ende, der gør at begge tablets får en samlet pris på næsten 10.000 kroner. 

Men det er ikke alt, der er ens på de to tablets. Mens Surface Pro 4 kører et fuldblods Windows 10, hvor du kan installere ethvert PC-program, så er man noget mere låst på iPad Pro og deres iOS-styresystem kendt fra iPad og iPhone. 

TV 2s tech-redaktion Beep har valgt at kigge nærmere på de to for at kunne kåre en mulig vinder, og her kommer iPad Pro til kort på mange punkter. 

Du kan se mere til iPad Pro i indslaget forneden, hvor vi gennemgår de mange nyheder den store iPad bringer:

Og her forneden kan du se og høre mere om Microsoft Surface Pro 4, der stråler af design og stil - men er det nok?