Facebook vil være med på arbejdet

16x9
Foto: Scanpix

Der er snart en rigtig god undskyldning, hvis du gerne vil være på Facebook i arbejdstiden.

'Facebook at Work' er nemlig på vej ud af beta-testen, og det forventes, at det sociale medie lancerer den endelige udgave i løbet af 2016.

Det skriver The Wall Street Journal.

Lettere kommunikation
Meningen med det nye Facebook er, at det skal være lettere at kommunikere internet i virksomhederne. En slags intranet med den klassiske tidslinje, beskeder, invitationer og billeder.

- Email er i sagens natur en kommunikationsform, der er beregnet til at udsende meddelelser fra én person til mange - i modsætning til at udveksle information blandt medarbejderne, siger siger Julien Codorniou, talsperson for 'Facebook at Work'.

Facebook er ikke de første til at lave en social platform til arbejdspladsen - og var i øvrigt heller ikke de første til at lave et socialt netværk til private - men brugerbasen er blevet så stor, at de kan slå konkurrenter ud, skriver avisen.

- Den grundlæggende idé bag 'Facebook at Work' er, at en bedre forbundet arbejdsplads er en mere produktiv arbejdsplads, siger Julien Codorniou.

Og med 1,55 milliarder brugere verden over kender rigtig mange mennesker den måde, man navigerer rundt på Facebook, så medarbejdere ikke skal lære et nyt system til den interne kommunikation.

Bruger det selv
Facebook har godt styr på, at hele den arbejdsrelaterede del af deres social platform virker. De bruger den allerede internt på hovedkvarteret i San Francisco og har gjort det i flere år. 

- Når vi føler, at vi har testet produktet tilstrækkeligt, og at vores forudsætninger for at dække så mange brancher og geografiske områder som muligt er gode nok, sender vi produktet ud, siger Julien Codorniou.

Flere eksperter advarer om sikkerheden på det sociale medie. Som det er nu går al kommunikation gennem amerikanske servere, og der er ingen garanti for, at data ikke bliver læst af andre. Samtidig er hele spørgsmålet om, hvem der ejer hvilken information et interessepunkt.

Dansker bag udviklingen
Den danske softwareudvikler Lars Rasmussen leder software-gruppen, der har stået for den nye arbejdsplatform. I januar 2015 fortalte han for første gang om projektet til Financial Times.

- Facebook fylder mere og mere i vores arbejdsdag. Vi har diskuteret konceptet i flere år, og nu kommer vi altså med det første eksterne produkt, sagde Lars Rasmussen til Financial Times. 

Facebook vil adskille din professionelle og din personlige profil, så alt hvad du vælger at dele det ene sted, er ikke synligt det andet sted. Eksempelvis vil alt, hvad du lægger på den professionelle del udelukkende blive vist til virksomheden.

- Et helt essentielt aspekt er, at når en medarbejder deler noget på 'Facebook at Work', tilhører det arbejdspladsen, hvorimod det på det personlige Facebook tilhører skribenten, sagde Lars Rasmussen og slog samtidig fast, at sikkerheden skulle være i 'verdensklasse'.