Vidne til letbaneulykke: Jeg er bange for, det kunne være undgået

Aarhus Letbane afviser at ændre hastigheden efter ulykke.

Christoffer Damsgaard Fuglsig sad i det letbanetog, der lørdag kørte ind i en personbil i Trustrup på Djursland, og han var den første ved den forulykkede bil.

I bilen sad en norsk familie på fire. Mor og datter blev kvæstet ved ulykken. Far og søn overlevede ikke.

- Jeg har ikke ord for, hvor frygteligt det må være at være i den situation, som moren og datteren står i nu, siger Christoffer Damsgaard Fuglsig til TV 2.

Det var ham, der fandt den seksårige pige på bagsædet af bilen, klikkede hende ud af autostolen og hjalp hende ud af bilen, der lå på siden, fortæller han. Derefter gik han videre til at hjælpe moren ud fra forsædet.

Ulykken skete på en jernbaneoverskæring, der er sikret med lyd og lys, men hvor der ikke er bomme. Ligesom flere andre spekulerer Christoffer Damsgaard Fuglsig nu på, om det har haft betydning for ulykken.

Christoffer Damsgaard Fuglsig var vidne til ulykken i Trustrup.
Christoffer Damsgaard Fuglsig var vidne til ulykken i Trustrup. Foto: TV 2

- Jeg er bange for, det er noget, der kunne være undgået med nogle bedre sikkerhedsforanstaltninger, siger han.

Borgmester kalder strækningen farlig

Blandt de mange kritikere af sikkerheden ved jernbaneoverskæringen er borgmester i Norddjurs Kommune Jan Petersen, som kalder overskæringen for farlig.

- Jeg kender strækningen selv og har kørt over adskillige gange, når jeg kører rundt i kommunen. Og jeg synes, oversigtsforholdene er svære, siger Jan Petersen.

Han har i længere tid ønsket sig et bomanlæg ved overskæringen. Det kommer der også nu i forbindelse med, at hastigheden på strækningen sættes op fra 75 til 100 kilometer i timen. Men det er alt for sent, mener borgmesteren.

Ifølge tal fra Trafikstyrelsen er der 1255 jernbaneoverkørsler i Danmark. Mindst 158 af dem er alene sikret med lyd og lys, og ikke bomme.

Brug for noget ekstraordinært

Ovenpå lørdagens ulykke vil SF have sikret, at lignende ikke kan ske igen. Partiet mener, at bomme ved flere overskæringer kan være en del af løsningen.

- Det er jo helt åbenlyst her, at der er brug for at gøre noget ekstraordinært for at sikre de her overskæringer, siger fungerende politisk ordfører i SF Kirsten Normann Andersen.

Hun peger også på, at det kan være nødvendigt at ændre hastigheden på visse strækninger.

- Uanset hvad så ved vi, at tog og bil, der rammer hinanden, giver nogle rigtig alvorlige konsekvenser, og det kunne give rigtig god mening at sænke farten, så længe vi venter på at finde en anden løsning, siger Kirsten Norman Andersen.

Vil ikke ændre hastighed

Men Aarhus Letbane, der har ansvaret for sikkerheden og hastigheden på strækningen ved Trustrup, mener ikke, der er grund til at ændre noget i forhold til kørslen.

- Der er ikke nogen indikationer i det, vi har kigget på, der viser, at overkørslen eller andre overkørsler af samme type ikke er sikre til den hastighed, vi kører med, siger Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.

Han tilføjer, at Aarhus Letbane afventer Havarikommissionens undersøgelse af ulykken.

Heller ikke Banedanmark vil ændre på hastigheder eller sætte bomme op på de strækninger, Banedanmark er ansvarlige for, før Havarikommissionen har afsluttet sin undersøgelse.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ønsker ikke at stille op til interview, men skriver til TV 2, at han efter sommer vil indkalde Folketingets partier til en drøftelse af den generelle sikkerhed i overkørslerne på jernbanen.