Ny teknologi skal forberede sosu-elever på den nøgne virkelighed

Den nye teknologi kan være med til at afhjælpe frafald på uddannelsen, mener koordinator.

Træd ind i et digitalt hjem, stå ansigt til ansigt med en animeret, afklædt borger og giv dem et bad i en virtuel verden.

Det bliver en del af fremtiden på flere social- og sundhedsskoler rundt om i landet. Her skal it-teknologi og virtuel reality-briller snart indgå i undervisningen som led i at forberede eleverne på mødet med borgerne og den virkelighed, der venter dem uden for skolen.

Virtual reality-brillerne giver eleverne erfaringer, de ikke kan få på andre måder i undervisningen, mener koordinator på Videnscenter for velfærdsteknologi Vest, Jacob Sangild.
Virtual reality-brillerne giver eleverne erfaringer, de ikke kan få på andre måder i undervisningen, mener koordinator på Videnscenter for velfærdsteknologi Vest, Jacob Sangild. Foto: TV 2

Udsigten til den nye teknologi vækker begejstring hos flere af de elever, som TV 2 talte med søndag.

- Det er jo simpelthen så intimt, at man skal ud og hjælpe en anden i bad. Men det at have muligheden for at se og prøve tingene, inden man selv står i det, er en enorm hjælp, siger sosu-studerende Nanna Mortensen.

Overvældet af virkeligheden

Det er ikke kun eleverne, der ser muligheder i det animerede univers. Den virtuelle verden giver eleverne erfaringer, de ikke kan få på andre måder i undervisningen, mener Jacob Sangild, der er koordinator på Videnscenter for Velfærdsteknologi Vest.

- Når vi skal lære noget, kan vi læse en tekst, tale om det eller se en video. Men nu kan vi også få fornemmelsen af at være der selv. Det bliver meget praksisnært, og det kan noget, som vi ikke har kunnet før, siger han.

Derfor vil den nye teknologi ifølge Jacob Sangild også kunne afhjælpe en del frafald på studiet. Han mener nemlig, at nogle elever i dag ender med at droppe ud, fordi det overvælder dem at komme ud i virkeligheden.

- At skulle forholde sig til et menneske, der ikke har noget tøj på, er for mange mennesker grænseoverskridende - også for vores elever. Så hvis vi kan hjælpe med at forberede dem på det, giver det god mening, siger Jacob Sangild.

Det virtuelle hus er udviklet af Videnscenter for Velfærdteknologi og skal afprøves på sosu-skoler flere steder.