Halvdelen af de danske brandstationer mangler folk

Især brandmændene i de mindre byer bliver presset på grund af for lidt mandskab. Konsekvensen kan ifølge formand blive en dyrere skattebillet.

Danskerne er vant til, at de store, røde biler med blå blink og en karakteristisk sirene rykker ud, hvis der er noget, der brænder.

Men før de kan det, er landets brandstationer afhængige af frivillige eller deltidsansatte brandmænd. I øjeblikket mangler der folk på halvdelen af de 314 danske stationer, og ifølge Danske Beredskaber er det altafgørende, at tendensen bliver vendt.

- Vi er fuldstændig afhængige af det, forstået på den måde, at langt størstedelen af Danmarks brandstationer baserer sig på, at vi har nogle brandfolk, vi kan kalde ind - hvad enten de er frivillige eller deltidsansatte, siger Jarl Vagn Hansen, der er formand for Danske Beredskaber.

- Det ville være et helt andet serviceniveau, hvis vi ikke havde dem. Eller også ville det blive meget dyrere på skattebilletten, fordi man så er nødt til at få fastansatte.

Især de mindre byer er afhængige af alternativerne til fuldtidsansatte brandmænd, fortæller han.

Kan ikke bemande brandbilerne

Den lokale brandstation i Møldrup, der ligger i Viborg Kommune, er en af de steder, hvor der er flere tomme knager i garderoben. Og det øger presset på de brandmænd, der så er, fortæller Jon Kjærgaard, der er deltidsbrandmand på Station Møldrup.

- Vi mangler faktisk fem mand, hvis vi skal op og være fuldt hold herude. Og det har konsekvenser for deltidsbrandmændene, der har et fuldtidsjob ved siden af, som de bliver nødt til at forlade midt i arbejdstiden, og ikke mindst en familie at tage sig af, siger han til TV 2.

Jon Kjærgaard er deltidsbrandmand på Station Møldrup og mærker presset på grund af de manglende kollegaer.
Jon Kjærgaard er deltidsbrandmand på Station Møldrup og mærker presset på grund af de manglende kollegaer. Foto: TV 2.

Ifølge Jon Kjærgaard føler han altid, at han bliver nødt til at smide, hvad han har i hænderne, fordi han ved, at de ellers ikke kan bemande brandbilerne.

- Det kan vi jo ikke blive ved med, hvis vi ikke får nogle flere folk, for vi kan ikke blive ved med at øge presset på dem, vi har, siger brandmanden.

En fælles samfundsopgave

Et af kravene for at man kan blive frivillig eller deltidsansat brandmand er, at man kan nå ind på stationen på fem minutter. Og i takt med at flere pendler til de større byer for at komme på arbejde, er det ikke muligt for dem at nå frem på så kort til, fortæller formanden for Danske Beredskaber.

Tomme knager på Station Møldrup, hvor de mangler omkring fem mand.
Tomme knager på Station Møldrup, hvor de mangler omkring fem mand. Foto: TV 2.

Men han mener også, at virksomhederne skal være mere indstillede på at lade medarbejderne være brandmænd - selvom det kan betyde, at de må forlade arbejdspladsen midt på dagen.

Ifølge Jarl Vagn Hansen er det vigtigt at få sat fokus på, at bemanding på brandstationerne er en fælles samfundsopgave.

- Det vil sige, at private og offentlige arbejdsgivere skal stå sammen og afgive medarbejdere til beredskabet, så vi kan sikre et billigt, trygt og sikkert beredskab tæt på borgerne, siger han.

Derfor kører Beredskabsforbundet også en kampagne, hvor man blandt andet forsøger at overbevise virksomheder om at lade deres medarbejdere blive brandmænd.