Populært computerspil skal forbydes, mener prins Harry

16x9
Prins Harry retter en hård kritik mod den moderne gaming-kultur, som han mener ødelægger menneskeligt samvær. Foto: Will Oliver / Ritzau Scanpix

Den engelske hertug har ikke meget tilovers for Fortnite eller de sociale medier for den sags skyld.

Storbritanniens prins Harry er ikke en mand, der omfavner computerspil eller sociale medier.

På et YMCA-konvent onsdag i denne uge gav det 34-årige medlem af det britiske kongehus sit syn på computerspillet Fortnite, der har gået sin sejrsgang verden over.

- Det spil bør ikke være tilladt. Hvad skal det gøre godt for i et hjem? Det er skabt til at skabe afhængighed; en afhængighed, der får dig til at blive siddende foran computeren så længe som muligt. Det er så uansvarligt og gør ikke andet end at nedbryde familier, lød det blandt andet fra prins Harry.

Han rettede også kritik mod sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram.

- Sociale medier er mere afhængighedsskabende end alkohol og stoffer, og de er mere farlige, fordi det er normaliseret, og der er ingen form for restriktioner knyttet til det, lyder det fra den kongelige.

Det skriver CBS.

Prins Harry benyttede et besøg hos YMCA i London til at tale dunder mod computerspil og viste selv vejen væk fra skærmen ved at deltage i balletundervisningen på et hold for 4-6 årige.
Prins Harry benyttede et besøg hos YMCA i London til at tale dunder mod computerspil og viste selv vejen væk fra skærmen ved at deltage i balletundervisningen på et hold for 4-6 årige. Foto: Adrian Dennis / Ritzau Scanpix

Værre end alkohol og stoffer

Det vurderes, at der er 200 millioner registrerede brugere af spillet Fortnite på verdensplan.

At det ikke kun er børn og unge, der lader sig opsluge af spillet, har man konstateret i England, hvor et studie i første halvdel af 2018 har påvist en klar sammenhæng mellem skilsmisser og storforbrug af Fortnite.

Man kan dog ikke pege på computerspil som kun problematiske, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen, der er psykolog og adjunkt på IT-Universitetet i København.

- De bedste studier viser, at det er under én procent af befolkningen, der har et problematisk forhold til gaming. Og det er typisk folk, der i forvejen døjer med andre problematikker - som for eksempel ensomhed eller manglende autonomi (selvstyring, red.) i eget liv, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen ifølge DR.

Computerspillet 'Fortnite' blev udgivet i juli 2017. Det spilles online og handler om at overleve i en verden, hvor en stor del af menneskeheden er blevet udryddet af en storm.
Computerspillet 'Fortnite' blev udgivet i juli 2017. Det spilles online og handler om at overleve i en verden, hvor en stor del af menneskeheden er blevet udryddet af en storm. Foto: Epic Games

Sikkert er det, at mange børn og unge tiltrækkes af computerspillenes magi og mindre af at snitte grene i skoven.

I 2018 lavede Megafon en måling for TV 2 blandt 241 familier med drengebørn i alderen 8-16 år. Her svarede 60 procent, at computeren fyldte en stor del af deres børns hverdag.

Afstemning