Forskere fik hunde til at opsnuse epileptiske anfald

Arkivfoto,. Foto: Henning Bagger / Scanpix Danmark

Men en dansk forsker føler sig ikke helt overbevist om resultatet.

Hunde kan muligvis lugte sig frem til epileptiske anfald. Det er konklusionen i et nyt studie fra Frankrig, skriver Videnskab.dk.

Studiet tyder på, at mennesker har en bestemt lugt tilfælles, når de får et epileptisk anfald, som trænede hunde kan opsnappe.

- Undersøgelsen af lugte er en ikke-invasiv måde at hjælpe os med at spore tilstedeværelsen eller fraværet af sygdomme, såsom cancer og malaria, og deres manifestation, når de kommer til syne i en kort periode, som det sker med diabetes og epilepsi, skriver Amélie Catala, der er ph.d.-studerende ved Université De Rennes 1 i Frankrig, til Videnskab.dk.

Hun er førsteforfatter på det nye studie, som finder tegn på den fælles ’lugt-komponent’.

Trænet til at identificere lugte

Med hjælp fra Casey, Dodger, Lana, Zoey og Roo, der alle er hunde trænet til at identificere menneskelige lugte forbundet med sygdomme som diabetes, angst og epilepsi, kunne forskerne teste, om der var en fælles lugt-komponent ved fem personer med forskellige typer epilepsi.

Hundene blev sendt alene ind i et rum, hvor der var syv ens dåser:

• En enkelt dåse indeholdt en blanding af ånde og sved fra en person under et epileptisk anfald.
  • To andre indeholdt ånde og sved fra samme person efter en sports-session.
  • De sidste fire stammede fra personens almindelige dagligdag.

En mulig fejlkilde

Hundene skulle hver især sniffe sig gennem fem personers lugt-prøver.

Hver hund skulle gentage testen med lugt fra én af personerne, derefter holde pause i to timer, og til sidst teste de fire øvrige personers lugt en enkelt gang.

Selvom forskningen giver et indtryk af, at hundene må være på sporet af noget specielt, siden de rammer plet og sporer anfaldet i hvert forsøg, så rummer studiets forsøgsopstilling en mulig fejlkilde.

Det påpeger Alexander Fjældstad, der er øre-, næse-, halslæge i Hospitalsenheden Vest og ph.d. ved Flavour Instituttet på Aarhus Universitet.

- Det er valideret i mange tidligere studier, at kroppen udsender en anden form for svedlugt i stressede situationer, end når man dyrker sport eller bare går rundt til dagligt, siger han.

- Epilepsi må siges at være en stresset situation for kroppen. Derfor er det ikke til at sige, om hundene har isoleret lugten af et epileptisk anfald eller blot reagerer på den specielle lugt, som stress udsender, påpeger Alexander Fjældstad.

En sygdom vil altid være stressende

Amélie Catala anerkender, at stress kan spille en rolle for den karakteristiske lugt, som, forskerne mener, relaterer sig til det epileptiske anfald - men det er en hypotese, mener hun.

- En sygdom vil altid være stressende for kroppende, så det er muligt, at de molekylære veje af stress er involveret, selvom det i højere grad er en hypotese, siger Amélie Catala.

Derudover kan den type stress, der opstår under et epilepsianfald, også tænkes at være speciel for netop denne sygdom, siger hun.