Knap 10.000 børn får i dag medicin, så de kan sove

16x9
Modelfoto Foto: Nils Meilvang / Scanpix Danmark

Børnelæge finder det bekymrende, at flere og flere børn og unge får sovemedicinen melatonin.

Trods massivt politisk fokus på at reducere forbruget af sovemedicin til børn, fortsætter stigningen.

Det skriver Berlingske på baggrund af tal fra Sundhedsdatastyrelsen. 

I 2017 var 9570 børn og unge under 18 år brugere af den receptpligtige sovemedicin melatonin. Det er en stigning på fire procent fra året før.

Ser man lidt længere tilbage på udviklingen fra 2011 til 2016, steg antallet af brugere i aldersgruppen med 99 procent, fremgår det af Ugeskrift for Læger.

- Det er bekymrende

Børnelæge Jesper Brandt Andersen, der har fyldt udviklingen tæt, kalder udviklingen bekymrende. 

- Det er en bekymrende udvikling, vi ser, og der er klart brug for at gøre noget for at bekæmpe den. Medicin er ofte den letteste løsning, men det er langt fra den bedste, siger børnelægen til Berlingske.

Ifølge Berlingske viser adskillige undersøgelser, at medicinen ikke har nogen nævneværdig positiv effekt på børnenes søvn. Der er desuden usikkerhed om, hvorvidt medicinen kan give alvorlige bivirkninger på sigt.

Travle forældre og nemme løsninger

Jesper Brandt Andersen fortæller til Berlingske, at han en dag fik en henvendelse fra en mor, som ønskede en tid og en recept på melatonin mod søvnproblemer til sit ellers raske barn.

Da han forklarede, at han ikke ordinerer melatonin til børn, havde en konsultation ingen interesse.

- Min oplevelse er, at unge travle forældre i stigende omfang føler sig stressede og ønsker en hurtig, let løsning som medicin, hvis deres barn har svært ved at falde i søvn. Den mulighed hører de om fra andre forældre på de sociale netværk, siger børnelægen. 

Han vurderer, at den øgede brug af spil på mobiltelefoner og iPads samt andre skærmaktiviteter på børneværelserne - også umiddelbart før sovetid - kan være en medvirkende faktor til, at flere børn og unge har søvnbesvær.

Også i Sverige og Norge ser man en stigning i anvendelsen af sovemedicin.

Psykiatriske diagnoser

De fleste børn og unge, der får ordineret sovemedicin, er i behandling for psykiatriske diagnoser som autisme og ADHD. Der er dog også frygt for, at medicinen i stigende omfang gives til ellers raske børn.

I 2017 var det en fjerdedel af de børn og unge, der for første gang indløste en recept på melatonin, der ikke havde en diagnose eller et medicinforbrug, der ellers kunne foranledige brugen af sovemedicinen.

I 2016 blev der sat gang i undersøgelser af, hvorfor flere børn og unge tager sovemedicin, der ellers er beregnet til ældre.

Seks gode råd til børns sovevaner

Faste rutiner

Foto: BAX LINDHARDT / Scanpix Danmark
Det er naturligt, at børn fra etårsalderen bliver utrygge ved at sove alene, derfor er det ekstra vigtigt at indføre faste ritualer ved sengetid og gennemføre dem konsekvent. 

Ro før sengetid

Foto: Shutterstock / Shutterstock
Vilde lege, høj musik og skræmmende tv bør undgås den sidste time inden sengetid. Historielæsning, rolige sange eller musik virker derimod beroligende, så den naturlige træthed indfinder sig.

Undgå afvigelser i døgnrytme

Foto: Andreas Beck / Scanpix Denmark
En fast sengetid og fast vækningstidspunkt er vigtigt, så barnets hjerne og søvncenter indstiller sig på en fast døgnrytme. I weekender og ferier skal man prøve at undgå at afvige med mere end en time. Dette gælder også teenagere.

Undgå ipads og computere

Foto: Søren Bidstrup / Scanpix Denmark
Den sidste time inden sengetid bør børn undgå elektroniske skærme som smartphones, tablets, playstations, computere osv. Det blå lys fra skærmene kan nedsætte hjernens produktion af melatonin, som gør barnet søvnigt.

Undgå krævende lektier

Foto: Brian Bergmann / Scanpix Danmark
Intensive studier, som stiller store krav til hjernens koncentrationsevne lige før sengetid, kan give søvnproblemer. Det er derfor en god ide at lade hjernen slappe af med mindre krævende aktiviter inden sengetid. 

Masser af motion

Foto: Søren Bidstrup / Scanpix Danmark
Ligesom frisk luft og fysisk aktivitet i løbet af dagen er godt for børns sundhed generelt, så er det også gavnligt for nattesøvnen, da det gør det lettere at falde i søvn og giver en dybere søvn.