Engang var der 9000 - nu er der kun én Blockbuster tilbage i verden

16x9
Engang var der 72 Blockbusterbutikker bare i Danmark. Nu er en butik som denne i den grad et særsyn. Foto: Robert Sullivan / Scanpix Denmark

Kun et sted i verden kan du nu leje en film i en Blockbuster – herhjemme forsøger tjenesten sig med onlineudlejning.

Blockbuster er blevet et eksempel på en virksomhed, der ikke formåede at følge med den digitale udvikling.

I stedet for at hoppe med på streamingbølgen, der begyndte at tage fart i slutningen af 00’erne, stod den verdensomspændende koncern fast på at udleje film i deres flere end 9000 butikker.

Det har nu ført til, at Blockbusterbutikker er lukket på stribe, og når marts bliver til april, er der kun en eneste Blockbuster tilbage på planeten.

Blockbuster skiftede løbende format fra video til DVD og senere hen til blueray. Alligevel blev de i sidste ende overhalet af streaming.
Blockbuster skiftede løbende format fra video til DVD og senere hen til blueray. Alligevel blev de i sidste ende overhalet af streaming. Foto: Morten Juhl / Scanpix Danmark

Undervurderede konkurrencen

Da streamingtjenesterne begyndte at få fodfæste, var Blockbusters direktør ikke videre bekymret. 

- Hverken RedBox eller Netflix er overhovedet på radaren i forhold til konkurrence. Det er mere Walmart og Apple, sagde den daværende direktør, James W. Keyes, i 2007.

I løbet af få år kom det dog til at stå klart, at han tog grueligt fejl.

Blockbuster gik ind i 2010 med mere end 4000 forretninger i USA – et tal, der allerede i oktober samme år var nede på 3425.

Siden dengang er butikkerne lukket på stribe, og siden sommeren sidste år har der kun været en enkelt Blockbuster tilbage i Amerika – en butik i byen Bend i Oregon – og med en igangværende lukning af kædens næstsidste butik, som ligger i Australien, er Bend-butikken snart den eneste tilbageværende Blockbuster.

Kunder køber nostalgi

Måske bliver titlen som Jordens sidste Blockbusterforretning i sig selv medvirkende årsag til, at Bend-forretningen får lov at overleve.

For en stor del af butikkens kunder kommer nemlig ikke for at leje film, men derimod for nostalgien, fortæller butikkens ejer, Sandi Harding, til det lokale medie Bend Bulletin.

- Mange kunder kommer i stedet for at købe en Blockbuster-t-shirt, -klistermærke eller -magnet, siger Harding.

Derfor blev hun også positivt overrasket, da hun opdagede, at hun nu ikke længere er ejer af USA’s sidste, men hele klodens sidste Blockbuster.

- Hold da op, hvor er det vildt, skrev hun på sin Facebook.

So I just got off the phone with an Australian radio station. The last Blockbuster in Australia is closing at the end of...

Posted by Sandi Harding on Monday, March 4, 2019

Fem til ti nye medlemmer dagligt

Det er dog ikke kun nostalgien, der holder Bends Blockbuster i live. Det er også dårlige internetforbindelser – og en syvdages lejeperiode.

I nogle af byerne omkring Bend er internettet ikke hurtigt nok til at kunne streame, og derfor er Netflix og de andre streamingtjenester ikke så stor en konkurrent her som andre steder.

I stedet har en del af beboerne i de omkringliggende byer gjort det til en fast rutine at køre forbi Blockbuster, når de er på deres ugentlige indkøb i storbyen.

Dermed har butikken omkring 4000 betalende medlemmer, og der kommer hele tiden nye til.

- Hver eneste dag har vi mellem fem og ti mennesker, der kommer ind for at få et medlemskort, fortæller Sandi Harding til ABC News.

Lever videre online

Herhjemme drejede de sidste Blockbusterbutikker nøglen om i 2013, men navnet fik alligevel lov at leve videre.

Det skyldes, at TDC købte retten til varemærket i Danmark, og i 2015 lancerede de en streamingtjeneste med navnet.

I stedet for at leve af faste abonnementer som TV 2 PLAY og Netflix udlejer og sælger Blockbuster onlinefilm.

Hvor mange film, de rent faktisk udlejer og sælger, vil de ikke oplyse til TV 2. Til gengæld fortæller de, at de i begyndelsen af 2019 havde 600.000 registrerede brugere i Norden.

Mens Blockbuster var markedsførende på den fysiske udlejning, er det ikke til at sige, hvordan det går med at få danskerne til at leje film online, for indtil videre findes der ikke opgørelser på det område.

Heller ikke de andre danske onlineudlejere, Apple, Viaplay og SF Anytime, har ønsket at oplyse deres udlejningstal.

Afstemning