Se opslaget, Føtex slog op i kantinen, efter 18-årig blev fyret for at spise kanelsnegl

Mia Frandsen har fået støtte fra både kollegaer og fremmede, efter at hun i mandags blev fyret fra Føtex.

18-årige Mia Frandsens telefon har ringet hele dagen.

På et tidspunkt var personen i den anden ende en vildt fremmed, der blot ville lade hende vide, "at vi er rigtig mange på din side".

Men mange beskeder er også fra kollegaer, som siger: "Det kunne lige så godt have været mig".

Mia Frandsen er overvældet over de mange tilkendegivelser, for hun havde ikke regnet med, at opbakningen ville være så stor, efter at hun i mandags blev fyret med øjeblikkelig virkning fra Føtex i Ebeltoft, fordi hun havde spist af en kanelsnegl.

Her fortæller hun sin version af forløbet til TV 2.

Havde spist noget

Efter i halvandet år på skift at have arbejdet mellem 90 og 100 timer om måneden i cafeen, kassen og hos bageren i Føtex i Ebeltoft blev Mia Frandsen i mandags kaldt ind til et møde. 

Her ventede personalechefen, en teamleder og et vidne fra en anden Føtex-afdeling. 

På mødet fik Mia Frandsen ifølge eget udsagn at vide, at hun havde spist noget, hvorefter hun blev bedt om at fortælle, hvad det var.

Mia Frandsens første tanke var, at hun havde spist et stykke af et pølsehorn, som i vinterferien var blevet skåret ud ved bageren, fordi forretningen havde fået et nyt slags pølsehorn, som skulle smages. 

- Det kan ende med en fyring, hvis du starter med at lyve, husker Mia Frandsen, at reaktionen på tilståelsen om pølsehornet lød. 

For mødet handlede tilsyneladende ikke om det stykke pølsehorn, som hun indrømmede at have spist.

Snegl gik i stykker

- Jeg sagde bare det første, der faldt mig ind. Men jeg indrømmede mere, end jeg åbenbart skulle, og det gjorde det værre, siger Mia Frandsen.

Herefter fik hun at vide, at det drejede sig om en kanelsnegl, som Mia Frandsen ganske rigtigt huskede at have taget et stykke af. 

Ifølge Mia Frandsen var sneglen gået i stykker - de to yderste lag var knækket af sneglen, og nogen havde derfor lagt den på skærepladen, fordi den ikke længere kunne sælges. 

- Jeg er ikke så glad for kager. Men lige den her kunne jeg da godt smage. Det er vel lidt som en smagsprøve, man tager den, man godt kan lide, siger hun og husker, at hun, idet hun tog stykket af kanelsneglen, gik fra bageren ned på cafeen, som går ud i ét.

- I de sekunder, hvor jeg tyggede, ville jeg ikke stå og kigge en kunde i øjnene. Cafeen var lukket, så jeg gik derned og stod der ret alene og tyggede, husker Mia Frandsen.

Mia Frandsen græd

Men Mia Frandsen vidste ikke, at hendes handling var blevet observeret af en anden medarbejder. Kollegaen gav beskeden videre til ledelsen, der havde fået bekræftet forløbet i en videooptagelse, da de denne mandag konfronterede Mia Frandsen.

- De tog dét, at jeg gik ned i cafeen, som at jeg prøvede at skjule min handling for mine kollegaer, siger hun.

Afstemning

Selvom Mia Frandsen forsøgte at forklare, at hun ikke havde haft intentioner om dette, hjalp det ikke.

I stedet trak mødet ud, husker Mia Frandsen.

- Jeg græd. For jeg elsker mit arbejde, siger hun og husker, hvordan lederne gentog reglerne - at kanelsneglen var tyveri - og så sammenlignede de det med at stjæle et fladskærms-tv.

Tilbød at betale for kanelsneglen

Mia Frandsen forsøgte at gøre opmærksom på, at der hele tiden bliver spist ting ved bageren. At hun første dag, da hun blev lært op halvandet år tidligere, så en medarbejder stå og spise en pizza med kommentaren: "Den skal alligevel smides ud".

- Jeg kan ikke tro, cheferne ikke har set det flere gange. I så fald er de ikke nok i vores afdeling, siger hun i dag.

Under mødet forsøgte Mia Frandsen også at undskylde, ligesom hun tilbød at betale for kanelsneglen.

Lige meget hjalp det. I stedet blev hun sendt tilbage til sit arbejde i bagerafdelingen, mens de to chefer ville overveje sagen.

Misforståelse

Efter en halv time blev Mia Frandsen igen kaldt ind på kontoret, hvor hun fik besked om, at hun var bortvist.

- Jeg fik at vide, at jeg ikke måtte handle eller søge job i nogle af deres butikker, husker Mia Frandsen, som efterfølgende har læst Salling Groups udtalelse om, at der var tale om en misforståelse.

Hun er ikke blevet bortvist fra at komme i eller ansøge om et job i alle Salling Groups butikker, oplyste koncernen onsdag formiddag til Ritzau.

Alligevel holder Mia Frandsen fast i sin udlægning:

- Jeg er sikker på, det skete, for jeg hængte mig meget i det og spurgte, hvor lang tid en sådan bortvisning gjaldt. Og de svarede, at det umiddelbart varede resten af livet, men om to år ville folk alligevel ikke kunne huske mig, siger hun.

Gik i panik

Herefter fik Mia Frandsen besked på at aflevere sin nøglebrik til arbejdet. Hun havde desuden et arbejdsskab, som hun dog havde glemt nøglen til. Men da hun kunne meddele ledelsen, at der ikke var andet end et par pantflasker i skabet, lød beskeden: "Så smider du bare nøglen ud. Så bryder vi skabet op".

- Dér følte jeg virkelig, at de slet ikke ville se mig igen, husker Mia Frandsen.

Under den afsluttende samtale udtrykte hun over for sin chef bekymring for, hvad der ville blive sagt til de andre ansatte, og hvad de ville tænke om hende efter fyringen.

- Jeg tænkte både på kollegaer og venner, for jeg er født og opvokset her. Så jeg gik lidt i panik ved tanken, forklarer Mia Frandsen.

Men der kunne personalechefen berolige Mia Frandsen, som blev forsikret om, at kollegaerne ikke ville få noget at vide.

Så pakkede Mia Frandsen sine ting og gik hjem. Der var klokken cirka 15.

Her er meddelelsen om bortvisningen af Mia Frandsen, som blev hængt op i kantinen for Føtex' medarbejdere.
Her er meddelelsen om bortvisningen af Mia Frandsen, som blev hængt op i kantinen for Føtex' medarbejdere. Foto: Privat

Seddel i kantinen

Én time senere blev hun ringet op af en kammerat, der netop havde fået fri fra sit arbejde i Føtex.

- Er det dig, der er blevet fyret? spurgte kammeraten.

Det viste sig, at der var blevet hængt en seddel op i kantinen med titlen: Bortvisning af medarbejder.

- Det er med beklagelse, at jeg kan meddele, at der dags dato er bortvist en medarbejder grundet groft brud på de interne regler, stod der i meddelelsen, der var underskrevet af service- og personalechefen.

Brød aftale

Det fik Mia Frandsen til at gå ud med sin historie. For ifølge hende lyder "et groft brud", som om hun har taget af kassen.

- Det vil jeg have ud, for hvis nogen tror, jeg har stjålet penge, kan jeg aldrig få arbejde i byen igen, siger hun.

Mia Frandsen synes især, Føtex' udmelding er besynderlig, fordi hun i referatet af fyringssamtalen - som blev skrevet af den anden leder, der var til stede - kan læse sort på hvidt, at chefen forsikrede hende om, at ingen ville få at vide, hvorfor hun var blevet sagt op.

- Mia er ked af det. Hun er bange for, hvad der bliver sagt til de andre. Mette forsikrer hende om, at ingen får det at vide, står der blandt andet i referatet.

Uddrag af referatet fra Mia Frandsens fyring, som en anden leder skrev under mødet.
Uddrag af referatet fra Mia Frandsens fyring, som en anden leder skrev under mødet. Foto: Privat

Referatet modtog hun dagen efter fyringen, men først efter en længere proces. Idet Mia Frandsen var blevet bortvist fra at komme i butikken igen, tog hendes far ind til Føtex for at hente referatet fra datterens afskedigelse. Men ledelsen ville ikke aflevere referatet til faren og henviste til, at 18-årige Mia Frandsen selv skulle hente det, fordi hun var myndig.

Da faren påpegede, at hun jo var blevet bortvist og derfor ikke kunne vende tilbage, blev det aftalt, at Mia Frandsen fik lov at komme tilbage et øjeblik for selv at hente referatet. 

Siden har hun ikke været i kontakt med Føtex.

HK: Føtex' ansvar

Til gengæld er hun nu blevet kontaktet af HK, selvom hun ikke er medlem af nogen fagforening. De har sat deres jurister på sagen og vil undersøge forløbet nærmere.

Cliff Præstegaard, der er formand for HK Handel i Østjylland, sætter spørgsmålstegn ved Føtex' håndtering af sagen. Han påpeger i øvrigt, at Mia Frandsen er bortvist - altså afskediget med øjeblikkelig virkning.

- Det er helt almindelig kutyme - helt fra hun startede i butikken - at når en kage går i stykker, bliver den skåret i nogle små stykker, som man kan få lov at spise af. Det er kendt af alle i Føtex, og langt de fleste gør det, siger formanden, der har talt med Mia Frandsen.

Han fortæller, at hvis der er sket en misforståelse i forhold til bortvisningen, så er det Føtex' ansvar at kommunikere klart.

- Jeg er tredjepart, har ikke været med til samtalen og har kun hørt det fra Mias side. Men det er den, som kommer med budskabet, som har ansvaret for, at kommunikationen bliver forstået helt korrekt, siger Cliff Præstegaard.

HK Handel overvejer nu, om foreningen vil gå videre med sagen.

Føtex: Opsiger ikke folk for banaliteter

Onsdag eftermiddag har TV 2 været i kontakt med HR-chef i Føtex Lars Rønnow.

Han ønsker ikke at gå i detaljer om sagen, fordi han er ved at danne sig et overblik over forløbet.

Han fortæller dog, at han har snakket med lederen i den pågældende Føtex og nu vil invitere Mia Frandsen til en snak, så han kan høre hendes side af sagen og få "ryddet op i misforståelserne".

- Generelt går vi ikke og opsiger folk for banaliteter. Det er ikke den arbejdsplads, vi er. Vi tager ansvar for vores medarbejdere, og i mange tilfælde er det deres første job og deres første møde med arbejdslivet. Den forpligtelse tager vi alvorligt, siger han.

Samtidig understreger han, at der er regler i forhold til at være en fødevarebutik, og at der løbende bliver udført træningsprogrammer for nye kollegaer.

- Vi har 35.000 medarbejdere, og med en sag som denne skal vi lære af det og blive klogere på, hvad der er sket. Hvis der er noget, der bør gøres anderledes, så tager vi fat i det, siger Lars Rønnow.

Individuel sag

Kan Mia Frandsen få sit job tilbage?

- Jeg skal have en snak med Mia om, hvad hun gerne vil, lyder svaret fra HR-chefen.

Han forsikrer dog, at Føtex generelt ikke bortviser tidligere medarbejdere fra at komme i butikkerne. Heller ikke, hvis de bliver fyret.

- Men det er selvfølgelig individuelt fra sag til sag, understreger han.

Lars Rønnow mener, det er for tidligt at udtale sig om, hvorvidt Føtex bør ændre retningslinjerne, og om dagligvarekæden er god nok til at klæde medarbejdere på.

- Men hvis vores træning ikke har været tilstrækkelig i forhold til medarbejderen, skal vi revurdere og justere, svarer han.

Fremtidsplaner er udsat

I dag undrer Mia Frandsen sig over, at Føtex ikke lod hende slippe med en advarsel.

- Jeg havde næsten ingen sygedage. De kunne have givet mig et gok i hovedet og sagt, at det ikke var i orden. De kunne have trukket advarselskortet, mener hun.

Nu skal Mia Frandsen ud at finde nyt arbejde.

- Jeg er lidt desperat, for mine fremtidsplaner er udsat, siger hun.

Mia Frandsen drømmer nemlig om at læse til receptionist i Silkeborg, og til sommer skal hun tage kørekort.

I det hele taget er hendes følelser blandede. På den ene side er hun glad for, at hun ikke længere arbejder for Føtex, efter den behandling hun har fået. På den anden side er hun ked af at have mistet et godt job.

- Jeg elsker at være i servicefaget, sidde ved kassen og have kontakt med kunder. Jeg savner det allerede, siger hun.