Børn laver med stor succes app til andre børn

Dagplejebørn bliver introduceret til den digitale verden gennem appen. Det er ikke til at komme uden om, mener leder.

At udvikle en app er for det meste forbeholdt folk med en baggrund inden for it - eller bare voksne.

Men det er ikke tilfældet på Paarup Skole på Fyn. Her har eleverne i femte klasse de seneste uger arbejdet med at udvikle digitale app-spil til dagplejebørn.

Lederen af Dagpleje Vest, Svend Besser Degn, synes, det er en god idé, at klodserne bliver skiftet ud med en skærm for en stund.

- I dagplejen snakker vi rigtig meget om, at vi gerne vil stille børnene bedst muligt til det samfund, som de er en del af, og der er det digitale ikke til at komme uden om, siger han.

Appen er på gulvet

Formålet med elevernes app er at lære de mindre børn noget om højre og venstre, farver og dyr gennem spil og leg.

Og som en del af forløbet har femteklassen besøgt dagplejen for bedre at kunne vurdere, hvor meget de små egentlig forstår.

- Det skal være alderssvarende til, hvor gamle de er. Vi er jo vant til noget lidt sværere, siger eleven Maja Lundsgaarde.

For at børnene også får brugt kroppen, tilgår de spillet gennem et såkaldt Wisefloor, der fungerer som en projekter, hvor de kan træde på felterne på gulvet.

Børnene kan i dette spil vende felterne ved at træde på dem.
Børnene kan i dette spil vende felterne ved at træde på dem. Foto: TV 2

Vil gentage succesen

Initiativet er blevet taget godt imod, og at dømme ud fra de begejstrede udbrud fra dagplejebørnene, så har Paarup Skoles elever ikke ramt helt ved siden af. Det glæder eleven Ida Kruse Haagensen.

- Jeg er da rigtig stolt. Det er fedt at se børnene blive glade af at spille det, siger hun.

- Jeg har det godt med, at de kan få noget ud af det og lære en masse af alle de her ting, vi har lavet - så kan de også bruge det, når de skal i skole og i børnehave.

Både dagplejen og skolen synes, at samarbejdet har været så stor en succes, at man allerede nu snakker om at gøre det to gange om året i stedet for en.