Danske børn sviner hinanden til i Fortnite: 'Hæng dig selv'

De helt unge kan i værste fald bruge spillene til at mobbe hinanden. Red Barnet vil nu lave en målrettet indsats på området.

Forleden blev den 22-årige Pernille Molberg-Nielsen kaldt luder af en kammerats lillebror. 

Hun har gode høretelefoner til sin PlayStation, så lyden kan nogle gange virke høj for de andre spillere i Fortnite.

"Skru ned for din mikrofon, din luder", lød det fra kammeratens lillebror, som er under 10 år gammel.

Den grove tone

TV 2 og TV 2s regioner sætter i denne uge fokus på den grove tone. Tre ud af fire danskere mener, at vi taler grimmere til hinanden end tidligere, viser en ny måling lavet af Megafon for TV 2.

- Det her sprog påvirker dem. Han spiller meget, siger Pernille Molberg-Nielsen.

Den sygeplejestuderende spiller selv omtrent ti timer om ugen.

Tonen i spil som Fortnite, Counter-Strike og League of Legends kan være humoristisk, sjov og gå til grænsen. For mange unge danskere kan det være helt problemfrit at spille spillet.

Men tonen kan i den grad også kamme over og være særdeles hård og ondskabsfuld. Sådan lyder det fra flere spillere, som TV 2 har været i kontakt med. Og mange af tilsviningerne kommer fra danske spillere, som er meget unge. Spillet kan også føre til mobning i det virkelige liv, vurderer eksperter på området.

Jeg er selv blevet bedt om at hænge mig selv

Malte de Waal, studerende

"Ofte er det små drenge"

For Pernille Molberg-Nielsen er det en ekstra faktor i forhold til den grove tone, at hun er kvinde.

- Jeg tror, at der er mange forældre, der ikke ved, hvad deres børn siger på nettet. Ofte er det meget små drenge, der siger det her. Det kan man høre på deres stemme, fortæller hun.

Det er altså ikke kun kammeratens lillebror. Der kommer altid en dum kommentar, når hun spiller - både fra danskere og udlændinge. De kan for eksempel sige, at hun er en luder. Eller at hun skal "sutte pik". 

Tonen i e-gaming

TV 2 har været i kontakt med en lang række unge danskere, der spiller online-spil som Counter-Strike, League of Legends og Fortnite. De har givet flere eksempler på de kommentarer, de har hørt fra andre spillere.

Eksempler på de nedladende kommentarer kan være:

"Nigger"

"Dine forældre skulle have brugt kondom"

"Håber, din familie får kræft"

"Hæng dig selv"

"Sut min pik"

"Luder"

"Du er skrald"

"Håber, du dør"

Andre spillere fortæller til TV 2, at tilsviningerne kan komme i mange former i computerspillene. 

- Jeg er selv blevet bedt om at hænge mig selv, skyde mig selv og på andre måder lave skade på mig selv. Det hele udløses ofte på baggrund af, at man har et dårligt spil, eller man selv siger en ting, de ikke tager særlig godt. De grove ord kan nemt blive brugt mod familien også. Jeg har flere gange fået at vide, at min familie skulle dø, siger den 19-årige universitetsstuderende Malte de Waal til TV 2 om spillet League of Legends.  

Grovere tone blandt børn

Der er også noget om snakken, hvis man spørger danskerne. I en ny Megafon-måling for TV 2 svarer 67 procent, at tonen blandt børn er blevet grovere i løbet af de seneste ti år. 

Også de professionelle Counter-Strike spillere på det danske hold North har bemærket den hårde tone. 

Holdkaptajn Casper Møller fortæller til TV 2, at han altid kan forvente hadefulde beskeder i sin indbakke efter en turnering. Nogle skriver for eksempel til ham, at han skal dø, eller at de håber, hans familie får kræft.

- Det er i en helt tidlig alder, at folk begynder. Her er det nok i mindre grad, at de siger, at man skal dø. Men mine nevøer spiller Fortnite, hvor tonen er utroligt hård. Når de begynder at få sådan noget kastet i hovedet hele tiden, så begynder de at tænke, at det er kutyme, siger Casper Møller.

Derfor vil holdet North de næste tre måneder spille med et budskab om, at man skal bekæmpe den hadfulde tone i spil på nettet.

Konflikter fra Fortnite kommer med i skolen

Når et spil som for eksempel Fortnite bliver en del af børnenes hverdag, er det svært at skelne mellem den digitale virkelighed og virkeligheden. For eksempel kan man true med at fjerne en klassekammerat som ven i Fortnite, hvis man bliver uvenner. 

- Det svarer til, at hvis man bliver rigtigt uvenner, så "er du ikke inviteret til en fødselsdag". Så er du sat uden for den sociale cirkel og sat uden for nogle fede oplevelser. Og så kan du bare lære det, siger Christian Mogensen, som er foredragsholder og projektleder ved Center for Digital Pædagogik. Her har han specifikt fokus på børns forhold til computerspil.

Fortnite har fat i de unge helt ned til 3. klasse. Og den her trussel om at fjerne nogen som ven, at "jeg ikke vil spille mere med dig", den vejer tungt

Christian Mogensen, Center for Digital Pædagogik

Han rejser Danmark rundt og holder foredrag om digital dannelse for de unge, forældre og lærere. Spillet Fortnite er særligt børnevenligt, fortæller han. Og derfor har det en række risikofaktorer for børn indbygget i sig. 

- Fortnite har fat i de unge helt ned til 3. klasse. Og den her trussel om at fjerne nogen som ven, at "jeg ikke vil spille mere med dig", den vejer tungt. For det er det her, ungerne laver efter skole i dag. Det er blevet det nye fodbold ude på græsplænen, siger Christian Mogensen.

Fortnite går i grove træk ud på, at man skal være den sidste overlevende. Man spiller på en ø, hvor man skal finde våben og materialer. Derudover skal man også bygge ramper, der kan bruges i kampen mod modstanderne.
Fortnite går i grove træk ud på, at man skal være den sidste overlevende. Man spiller på en ø, hvor man skal finde våben og materialer. Derudover skal man også bygge ramper, der kan bruges i kampen mod modstanderne. Foto: Epic Games

I 2014 forsøgte forskere på Københavns Universitet at se på unges spilaktivitet i forhold til det øvrige hverdagsliv. Her spurgte de ind til, hvordan de unge spillede på internettet målt op imod deres generelle trivsel.

- Der kunne vi faktisk se nogle mønstre i forhold til mobning. De spillere, der oftest spiller i hold, har samlet set mere erfaring med mobning end andre. Og der var flere selverklærede mobbere i de grupper. Og det gælder for eksempel spil som Counter-Strike, Fortnite eller League of Legends, siger Anne Mette Thorhauge, som stod bag arbejdspapiret ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet.

Lærer greb ind med eksperiment

Det skal i overført betydning ses sådan, at legepladsen er blevet digital. Derfor kan en konflikt fra dagen før i et computerspil kanaliseres over i skolen igennem for eksempel Fortnite. Det var et problem for Thomas Vikær Hermansen, som er folkeskolelærer i en 3. klasse på Baunehøjskolen i Jyllinge.

Han understreger, at der endnu ikke var tale om mobning i hans klasse. Sammen med kollegaen Lasse Bøge Jensen, som er pædagog, blev han dog opmærksom på, at det fyldte noget hos de unge:

- Vi oplevede, at de her konflikter kom til at fylde i hverdagen. Der var tale om mundhuggeri og skænderier, siger Thomas Vikær Hermansen.

Det er noget, vi har tænkt os at gå ind i nu

Jon Kristian Lange, seniorrådgiver hos Red Barnet

De fleste elever i klassen er omtrent ni år gamle.

- Jeg havde ikke forventet, at jeg skulle have den udfordring med en 3. klasse. Det vil jeg gerne indrømme. Men når man stopper op og kigger på det, er det ikke så mærkeligt, at de 9-årige bliver påvirket af en kultur, de går op i, siger Thomas Vikær Hermansen.

Løsningen for ham og kollegaen var derfor at sætte et spil op for børnene i klassen, hvor børnene kunne arbejde sammen. Ideen var at vise dem, at samarbejde kunne føre til et meget mere behageligt spil sammen. Han brugte også sine egne erfaringer med at spille onlinespil i undervisningen.

Eleverne spiller stadig spillet, som hedder VainGlory, sammen i dag. 

- Det er sund, positiv pædagogik. Ved at præsentere dem for alternativet gav vi dem en referenceramme, som de ikke havde, siger Thomas Vikær Hermansen.

Red Barnet vil gribe ind

Hos Red Barnet er man også opmærksom på, at tonen kan være barsk, når de unge danskere spiller online.

- Det er noget, vi har tænkt os at gå ind i nu, for vi synes, at der er ved at være samlet lidt for meget til hobe, siger Jon Kristian Lange, som er seniorrådgiver hos Red Barnet og ekspert i børns digitale liv. 

Her vil man også italesætte tonen over for pigespillere, som ifølge Jon Kristian Lange er særdeles voldsom. Han er dog i det hele taget ikke overrasket over, at tonen er blevet værre blandt de helt unge:

- Jeg har set det glide dernedad de seneste fem-seks år, så det er ikke vildt overraskende. Det er mere ærgerligt, at tonen er sådan, siger han.

Den officielle aldersgrænse for at spille Fortnite er 12 år. Trods skriftlige henvendelser har det ikke været muligt for TV 2 at få en kommentar fra Epic Games, som er firmaet bag spillet.