Godsvogn fra dødelig togulykke havde fejl ved låsen

Havarikommissionen bekræfter fund, der peger på sikkerhedsmæssig brist.

Den lås, der skulle holde en lastbiltrailer fast, virkede ikke på den godsvogn, der 2. januar var involveret i den alvorlige togulykke på Storebæltsbroen.

Det viser de første undersøgelser af godsvognen, skriver Berlingske.

Der har længe været mistanke om, at låsemekanismen kunne være defekt. Men nu bekræfter Havarikommissionen, at undersøgelserne viser, at det var tilfældet.

- Det er ikke ensbetydende med, at det har betydning for ulykken, siger Bo Haaning, der leder Havarikommissionens undersøgelse, til Berlingske.

- Det her betyder, at vi har fundet noget, som kan være en sikkerhedsmæssig brist.

Låsemekanisme fejlede

Den type godsvogn, som var involveret i ulykken, kaldes en lommevogn.

Det er en særlig godsvogn, der kan transportere og holde en lastbiltrailer på plads. Togvognen har en saddel, og lastbiltraileren har en metal-tap, der skal låses fast i sadlen.

Ifølge Berlingske var det den låsemekanisme, der ikke fungerede, som den skulle.

Regler blev ændret

Efter ulykken ændrede Trafikstyrelsen øjeblikkeligt reglerne for godstrafik på de danske jernbaner.

Det gjorde man, fordi Trafikstyrelsen havde observeret store fejl forbundet med måden, lastvognstrailere blev fastgjort på godsvognene hos DB Cargo, som var den ansvarlige operatør for de godsvogne, der var impliceret i ulykken.

Låsemekanikken virkede ikke i testen. Den såkaldte 'kongetap' eller 'låsepind' på traileren, låste sig ikke nede i lommevognens skammel.

Nedenfor kan du se, hvordan det bør foregå:

square to 16x9

Stramningerne af reglerne betød, at et nationalt forbud mod kørsel med lommevogne med lastbiltrailere blev indført.

Forbuddet ville blive hævet, når det enkelte godsfirma havde indsendt sikkerhedsprocedurer med lommevogne og fået dem godkendt af styrelsen.

Flere af godsfirmaerne har nu fået tilladelse til at bruge lommevognene til at køre med gods på skinnerne. Også DB Cargo.

Otte personer dræbt

Ulykken skete om morgenen 2. januar, da lyntog 210 kørte op på Storebæltsbroen cirka klokken 07.35 og forulykkede.

Otte personer blev dræbt i ulykken, og yderligere 16 personer blev såret.

Begge lokoførere fra de to tog er fortsat sygemeldt, men er i bedring, har DSB oplyst.

2. januar 2019 blev otte dræbt og 16 såret i en togulykke på Storebæltsbroen. Få et overblik over ulykken her. Video: Thor Hedegaard & Thomas Lee Christensen