Flere danskere tages i fusk - sådan prøver vi at snyde forsikringen

Risikovilligheden er stor hos dem, der prøver at snyde. En mand lagde sig for eksempel ud foran et tog for at få benet kørt af.

Forsikringsselskaberne fanger langt flere danskere i svindel. På blot et år er antallet af svindelsager steget med 21 procent.

Stigningen skyldes især, at forsikringsselskaberne i højere grad afsætter ressourcer til at undersøge de anmeldelser, de får ind.

Tryg har blandt andet hyret tidligere politiefterforskere til at tjekke, om der bliver fusket med forsikringen. Størsteparten er tidligere politifolk med en bred erfaring inden for efterforskning af tyveri, bedrageri og anden kriminalitet.

En af dem er J. Esbensen. Af sikkerhedshensyn ønsker han ikke at få hele sit navn frem. (TV 2 er bekendt med hans fulde navn og identitet, red.)

Det undersøger de

Efter et langt arbejdsliv i politiet fik J. Esbensen lyst til at prøve noget andet. Det blev i Trygs efterforskningsgruppe, hvor han er ansat til at spotte mistænkelige skadesanmeldelser.

- Vi kigger blandt andet på kundebilledet. Om vedkommende har mange lignende skader, om de har været hos os længe eller lige er skiftet over og har en masse skader. Vi har også fokus på den dokumentation, vi modtager. Det kan for eksempel være, hvis der ikke står samme navn på bilagene, som kunden hedder, fortæller J. Esbensen.

Efterforskningsenheden har også antennerne ude i forhold til bestemte skadestyper. Det kan for eksempel være, hvis to biler er stødt sammen midt om natten på en øde vej, hvor der ikke har været andre til stede, fortæller J. Esbensen til TV 2.

- Men vi er også opmærksomme på bestemte skadestyper på særlige tidspunkter af året. For eksempel ser vi flere skader, hvor folk smadrer eller mister deres telefon, når der lige er kommet en ny iPhone på markedet.

Fik kørt sit ben af for erstatning

Folk er uhyre kreative og risikovillige, når det kommer til at få udbetalt erstatning fra forsikringsselskaberne. J. Esbensen har oplevet, at en kunde skar sin finger af med en rundsav for at få penge fra forsikringen. Sagen har været omtalt i medierne, og Tryg var involveret, fordi manden kort før ulykken havde tegnet ulykkesforsikringer i 16 forskellige selskaber.

- Vi har også haft en sag med en mand, der lagde sig ud på togskinnerne og fik kørt sit ene ben af for at få erstatning. Han havde tegnet forsikringer i en hel række selskaber og stod til at få udbetalt 12 millioner kroner, hvis ikke hans svindelnummer var blevet opdaget. Det viser, hvor risikovillige nogle personer kan være for at få udbetalt erstatning, fortæller J. Esbensen.

I Tryg alene blev der i 2018 afdækket svindel for 120 millioner kroner. Det er en stigning på 70 procent i forhold til i 2015.

- Når vi opdager flere tilfælde af forsikringssvindel, er det primært fordi, vi har opnormeret og ansat flere typer som mig. Desuden er vores skadehandlere og taksatorer blevet uddannet bedre og er mere opmærksomme på svindel, forklarer J. Esbensen.

Alle samfundslag snyder

Han mener ikke, at man kan tale om en klassisk svindler. Det er unge, gamle, rige og fattige.

- Vi ser forsikringssvindel i alle samfundslag. Vi ser også dem, der bor i de dyre villaer i Hellerup, der skriver 250.000 kroner ekstra på ved et indbrud. Så det er alle lige fra direktøren til den hjemløse, lyder det fra efterforskeren hos Tryg.

Før i tiden har der været en tendens til, at det var mere socialt accepteret at snyde sit forsikringsselskab, siger Tanja Frederiksen, kommunikationschef hos Tryg, til TV 2:

- Det hænger måske sammen med, at det ikke er alle, der bruger deres forsikring særligt ofte. Hvis de så en sjælden gang får brug for den, er der formentlig nogen, der mener, det er ok at skrive lidt ekstra på anmeldelsen, så de føler, de får noget igen for deres penge.

- Heldigvis ser vi, at det er ved at ændre sig. Det er ikke længere noget, man sidder og praler med ved familiemiddagene. Det er vigtigt at huske, at man overtræder loven.

Selvom forsikringsselskaberne opdager langt mere svindel, er det kun toppen af isbjerget, lyder det fra underdirektør Hans Reymann-Carlsen fra Forsikring & Pension.

- Internationale undersøgelser peger på, at op mod ti procent af de samlede erstatningsudbetalinger går til svindel - svarende til godt fire milliarder kroner i Danmark, siger han til Berlingske.

SE LISTEN: Sådan snyder vi forsikringsselskaberne

Opdigter skade, der aldrig har fundet sted

Det er typisk sager, hvor en kunde enten aftaler et tyveri af bilen, selv sætter den i brand eller arrangerer et færdselsuheld, hvor de kører ind i hinanden med vilje. Et fænomen, der også hedder crash for cash.

Skriver mere på ved skader eller tyveri

Det kan for eksempel forekomme ved indbrud, hvor kunden skriver ekstra ting på skadeanmeldelsen, der ikke er blevet stjålet. Ved nogle af de mere ekstreme tilfælde oplever forsikringsselskaberne, at folk kan finde på at skrive flere hundrede tusinde kroner ekstra på skadeanmeldelsen for at få penge ud af forsikringen.

Falske bilag

Det kan være sager, hvor folk får fabrikeret falske bilag på dyre ure eller smykker hos guldsmede i udlandet. Det kan også være en kunde, der har købt en pels til 75.000 kroner og derefter sælger fakturaen videre, så den bliver genbrugt af en anden kunde.

Overdriver personskader

I de mest forfærdelige tilfælde har Tryg oplevet, at folk er villige til at lemlæste sig selv ved at skære fingre, arme eller ben af sig selv i forsøget på at få store millionsummer ud af forsikringsselskabet.
Men det kan også være folk, der overdriver en personskade og lyver sig mere syge, end de er.

Lyver, når der tegnes forsikring

Det kan for eksempel være mor og far, der tegner sønnens nyindkøbte bil ind på deres forsikring, så de får en billigere pris på forsikringen. Det kan også være kunder, der har haft en skade, før de tegner en forsikring, og så lader som om, den først har fundet sted bagefter.
Det kan også være kunder, der lyver om deres skadehistorik hos andre selskaber og skriver under på tro og love, at de ikke har haft skader de seneste tre år, men hvor det så alligevel viser sig at være tilfældet.