Efter togulykke: Firma får tilladelse til igen at køre med lastbiltrailere

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget det nødvendige materiale fra virksomheden Hector Rail, lyder det.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har fredag givet jernbanevirksomheden Hector Rail AB tilladelse til at genoptage brugen af sættevogne læsset på lommevogne.

Det oplyser styrelsen i en pressemeddelelse.

En lommevogn er en særlig godsvogn, der kan transportere og holde en trailer på plads.

Noget så vigtigt som at sættevognen sidder ordentlig fast, det skal selvfølgelig kontrolleres

Claus René Pedersson, kontorchef i Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen

Eneste firma med tilladelse

Tilladelsen er givet på baggrund af, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget det nødvendige materiale fra virksomheden, lyder det i meddelelsen.

Indtil videre er det udelukkende Hector Rail AB, der har fået tilladelse til at genoptage brugen af vognene. 

Forbuddet gælder dermed stadigvæk tre firmaer - heriblandt DB Cargo, hvis godstog var involveret i togulykken på Storebæltsbroen 2. januar, der kostede otte personer livet, og 16 andre blev kvæstet.

De danske transportmyndigheder forbød tirsdag 8. januar med øjeblikkelig virkning brug af sættevogne monteret på såkaldte lommevogne efter togulykken.

Låsemekanisme virker

Styrelsen har nu på tilfredsstillende vis kontrolleret hos Hector Rail AB, at fastlåsningsmekanismen virker efter hensigten, samt at metoden er mulig at anvende i praksis.

- Noget så vigtigt som at sættevognen sidder ordentlig fast, det skal selvfølgelig kontrolleres. Det har vist sig, at kontrolproceduren virker på de vogne, som Hector Rail bruger, siger Claus René Pedersson, kontorchef i Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen til TV 2.

square to 16x9

Det er helt præcist monteringen mellem den såkaldte kongetap og skamlen, som er blevet godkendt.

Det fortæller ingeniør og administrerende direktør i Rail-X, Staffan Rittgård, til TV 2, der som fagekspert har foretaget den uvildige undersøgelse.

Derudover lyder anbefalingen, at jernbanevirksomheden årligt foretager kontrol af låsemekanismen.

Jernbaneselskabet Hector Rail har siden 2004 kørt godstrafik i Sverige og i Norge samt gennem Danmark til Ruhr-distriktet i Tyskland.

Regler for hastighed opretholdes

De skærpede vilkår for godstogenes fart i forhold til vindforholdene opretholdes stadig, oplyser Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

De nye vilkår, der er gældende fra 8. januar, er følgende:

  1. Ved stiv kuling (15 m/s) og tværvind skal hastigheden for godstransport med vindfølsomme køretøjer nedsættes til 80 km/t.
  2. Ved stormende kuling (20 m/s) og tværvind forbydes godstransport med vindfølsomme køretøjer.
  3. Ved storm (25 m/s) forbydes al godstransport.

Tidligere var reglerne sådan, at godstog skulle nedsætte hastigheden, når den gennemsnitlige vindstyrke nåede over 21 m/s i ti på hinanden følgende minutter.

På tidspunktet for ulykken 2. januar nåede vinden op på 20,9 m/s, og vinden kom fra nord, oplyser BaneDanmark.