Her er status efter den værste togulykke i Danmark i 30 år

Torsdag morgen opjusterede politiet dødstallet til otte. Tre mænd og fem kvinder er omkommet.

Otte mennesker omkom, og 16 andre kom til skade i det, Banedanmark kalder den værste danske togulykke i 30 år.

Ulykken indtraf omkring klokken halv otte onsdag morgen på lavbroen over Storebælt.

- Det her er virkelig noget, der berører os meget. Vi bryster os af at have en meget sikker transportform - faktisk en af de sikreste i Europa - så det har været meget voldsomt, siger områdechef ved Banedanmark Martin Harrow til Ritzau.

Siden ulykken har Havarikommissionen været i gang med at undersøge, hvad der skete i forbindelse med ulykken. Det er for, at man kan komme med anbefalinger til at sikre, det ikke kan ske igen.

Ikke siden 1988 har der i Danmark været en lignende ulykke. Dengang blev otte mennesker dræbt, og 72 kvæstet ved en togulykke i Sorø, da et tog med høj hastighed kører af sporet.

Det siger Havarikommissionen

Der kan gå både uger og måneder, før Havarikommissionen har det fulde overblik over ulykken.

- Det, vi kan sige på nuværende tidspunkt, er, at en trailer, som stod på en godsvogn i godstoget, er faldet af ude på lavbroen og har ramt et modkørende InterCityLyn-tog, siger havariundersøger Bo Haaning til TV 2.

Sent onsdag aften begyndte Banedanmark og politiet at bugsere passagertoget væk fra Storebæltsbroen.
Sent onsdag aften begyndte Banedanmark og politiet at bugsere passagertoget væk fra Storebæltsbroen. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Han kan ikke svare på, hvorfor traileren faldt af, eller om den var spændt fast til godsvognen.

- Det er en af de ting, der indgår i vores undersøgelser, siger Bo Haaning.

På Storebæltsbroen arbejder man med en grænse for vindhastigheden. Til det formål måles gennemsnitlige vindhastigheder over intervaller på ti minutter. Ved middelvind på 21 meter i sekundet skal godstog sænke farten til 80 kilometer i timen.

Havariundersøger Bo Haaning giver en opdatering på Havarikommissionens undersøgelse af togulykke på Storebæltsbroen. Video: Cecilie Gremaud

I tiden op til ulykken blev vinden højst målt til 20,9 meter i sekundet. Om vinden har haft betydning for ulykken, er også for tidligt at sige for Havarikommissionen.

- Når vi laver sådan en undersøgelse, er der en lang række elementer, som kan indgå i årsagen til en ulykke. Og det er helt klart, at vindstødene også vil indgå i vores undersøgelse, siger Bo Haaning.

Det siger politiet om ofrene

Otte personer omkom ved ulykken. De var alle passagerer i toget. Onsdag aften arbejder Fyns Politi fortsat på at identificere ofrene.

Derfor har politiet endnu ikke kunnet melde nærmere ud om de omkomnes identitet, alder eller nationalitet. Det forventer politiet tidligst at kunne gøre torsdag.

Fyns Politi har holdt flere pressemøder i løbet af dagen.
Fyns Politi har holdt flere pressemøder i løbet af dagen. Foto: Carsten Bundgaard / Ritzau Scanpix

Først skal de pårørende underrettes. Hurtigst muligt derefter vil politiet underrette offentligheden. 

Udover de omkomne blev 16 personer kvæstet ved ulykken. De er alle meldt uden for livsfare. De 14 betegnes som lettere tilskadekomne, mens to er kommet ”moderat til skade”.

Det siger DSB om togtrafikken

Onsdag har der kørt togbusser mellem Nyborg og Korsør, da Storebæltsbroen har været lukket for tog.

De passagerer, der skal med tog natten til torsdag og torsdag morgen, skal også skifte til togbusser for at rejse mellem Fyn og Sjælland.

DSB forventer tidligst klokken 10 at kunne køre tog over Storebæltsbroen igen.

Indtil da kører der togbusser mellem Nyborg og Korsør. Det betyder længere rejsetid for passagererne.

Togene kører tidligst klokken 10 over Storebælt efter togulykke, siger Tony Bispeskov fra DSB. Video: Cecilie Gremaud
Når grafikken er indlæst, kan du navigere med pilene herunder.
Vi kan se, at du ikke har slået WebGL til i din browser. Det er nødvendigt for at få den fulde oplevelse. Se her, hvordan du slår det til. Alternativt kan du åbne artiklen i Google Chrome eller Mozilla Firefox.
OBS: Vi kan se, at du bruger Internet Explorer. Vi anbefaler at skifte til Google Chrome eller Mozilla Firefox for at få den fulde oplevelse.
Togulykker har før kostet liv i Danmark
2002
7. november
Togulykke på Holte Station. Mogens Flindt / Scanpix Nordfoto
Én person bliver dræbt, og fem personer kvæstet, da to S-tog støder sammen på Holte Station.
2000
2. marts
Togulykke i Kølkær. Ernst Van Norde / Scanpix Danmark
To lokomotivførere og en passager omkommer, da to regionaltog støder sammen ved den nedlagte station i Kølkær mellem Herning og Brande.
1997
1. maj
Togulykke ved Firhoej Station. Vibeke Toft / Scanpix Danmark
To lokaltog støder sammen på Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen ved Firhøj sydøst for Gilleleje. To mennesker bliver dræbt, og omkring 20 kvæstes.
1993
18. januar
Et regionaltog støder sammen med et rangerende godstog en halv kilometer syd for Næstved Stadion. En passager og en DSB-funktionær bliver dræbt og fire passagerer kvæstet.
1992
28. december
En lokomotivfører bliver dræbt, og to passagerer bliver lettere kvæstet, da nattoget fra Frederikshavn til København afspores i et sporskifte ved indkørslen til Roskilde Station.
1991
19. august
En 25-årig mand bliver dræbt, og 70 personer kommer til skade, da et linje B-tog mod Holte på Dybbølsbro Station kolliderer med et linje C-tog mod Klampenborg.
1988
25. april
Otte mennesker bliver dræbt, og 72 kvæstes ved en togulykke i Sorø, hvor et tog med høj hastighed kører af sporet.
1986
11. marts
Et godstog på vej fra København til Roskilde braser gennem blindsporets stopbom ved Hvidovre Station og styrter ned på Hvidovrevej. En person bliver dræbt.
1983
9. september
Et passagertog fra Frederikssund kolliderer med et modkørende materieltog ved Stenløse på Sjælland. Tre mennesker bliver dræbt, og 22 kvæstes.
1973
7. september
Et S-tog fra Hillerød kører ind i et holdende tog ved indkørslen til Østerport Station. To bliver dræbt, og 23 kvæstet.
1971
24. marts
Et S-tog støder sammen med løbske godsvogne mellem Birkerød og Allerød, hvorved en person bliver dræbt, og fem såret.
1967
10. august
'Sydvestjyden' blev påkørt bagfra med 70-80 km/t af lyntoget 'Nordjyden'. Mini Wolff / Scanpix Denmark
Lyntoget 'Nordjyden' kører op i det holdende lyntog 'Sydvestjyden' uden for Odense. 11 personer bliver dræbt og 47 kvæstet.
1919
1. november
Ved Vigerslev kører et eksprestog fra Korsør med voldsom kraft ind i de fem bageste vogne på et tog fra Kalundborg.
Toget holder stille på grund af en nødbremsning, fordi et barn har åbnet døren og er faldet ud på skinnerne.
40 personer mister livet, og knap 30 personer bliver hårdt kvæstet.
1913
26. juli
15 personer omkommer, da toget 'Emigranten' afspores på vej mod Esbjerg kort efter at have passeret Bramminge (i dag Bramming) station.