Forulykket godstog måtte godt køre over bro i blæsevejr med normal hastighed

Det godstog, som onsdag morgen forulykkede på Storebæltsbroen, var ikke omfattet af kørselsforbud for høje, lette køretøjer.

Godstoget, der forulykkede på Storebæltsbroen tidligt onsdag morgen, havde fået tilladelse til at køre over broen i det voldsomme blæsevejr. 

Toget kunne passere med normal hastighed

Kim Agersø Nielsen, Teknisk Chef hos Sund & Bælt

Det oplyser teknisk chef hos Sund & Bælt, Kim Agersø Nielsen, til TV 2.

Billeder af det forulykkede tog viser, at de presenninger, der beskyttede togets last, er blevet flænset op, men vindhastighederne på broen var end ikke høje nok til, at godstoget skulle sænke hastigheden.

- Vi har restriktioner på togdriften i blæsevejr, men der blev ikke målt vindhastigheder på Vestbroen, der var høje nok til, at togene ikke måtte køre. Toget kunne altså passere med normal hastighed, fordi der var tale om normal drift, siger Kim Agersø Nielsen.

- Når vindhastigheden er på 25 meter i sekundet, lukker vi broen, og når det blæser med 21 meter i sekundet, skal togene sætte hastigheden ned, men det blæste ikke engang med 21 meter i sekundet i morges, siger han.

Det forulykkede godstog set fra luften.
Det forulykkede godstog set fra luften. Foto: Michael Bager / Ritzau Scanpix
Godstoget havde fået tilladelse til at passere broen ved normal hastighed.
Godstoget havde fået tilladelse til at passere broen ved normal hastighed. Foto: Michael Bager / Ritzau Scanpix
Genstande fløj fra godsvogne og ind i Lyntoget
Genstande fløj fra godsvogne og ind i Lyntoget Foto: Michael Bager / Ritzau Scanpix

Kim Agersø Nielsen forklarer, at der natten til onsdag og onsdag morgen var store forskelle på vindhastighederne på Vest- og Østbroen.

- Østbroen er meget højere, og vi lukkede den for biler, da vindhastigheden kom over 25 meter i sekundet. Det blæser som oftest meget mere oppe på Østbroen, fordi den er højere, men i nat blæste det desuden også mere i den østlige del af Storebælt, siger han.

Hos Banedanmark, der har ansvaret for at give godstogene grønt lys over broen, bekræfter områdechef for Kvalitet og Sikkerhed, Martin Harrow, at det ikke blæste nok til at indføre restriktioner.

- Vi har haft vindmålinger, og vi har ikke været oppe på de hastigheder, hvor vi skulle sætte begrænsninger ind, siger han til TV 2.

Martin Harrow fortæller desuden, at det endnu er usikkert, om blæsevejret kan have været årsag til ulykken.

- Vi ved ikke om, og i hvilket omfang vinden har spillet en rolle i det her, siger han.

Den præcise årsag til ulykken er endnu ukendt, men en lastvognstrailer med tom returemballage fra Carlsberg fløj af godstoget og ramte et IC4-tog på vej mod København omkring klokken 07.30.

Havarikommissionen skal nu opklare omstændighederne omkring ulykken, og Banedanmark deltager også i det arbejde.

- Der kommer nu nogle tekniske undersøgelser. Der er logfiler fra togene, der er aflytninger af kommunikationen, der vil være nogle tekniske afprøvninger, og så vil der selvfølgelig være afhøring af de implicerede, så inden man har det fulde overblik, vil der gå et stykke tid, siger Martin Harrow.

I skrivende stund er seks personer omkommet i ulykken, mens 16 er kvæstet.