Tusinder blitzet af nye stærekasser på én strækning

16x9
Blå skilte advarer bilisterne om de automatiske fartkontroller. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Farten på de danske veje er for høj. Nye tal viser, at de automatiske fartkontroller i sine første uger har fanget mange fartsyndere.

I april mistede en 31-årig mand livet og to andre blev alvorligt kvæstet ved en ulykke på Mors. Ulykken skete i et T-kryds på Vilsundvej.

Mindre end to uger senere var den gal igen, da en 26-årig mand blev dræbt i en motorcykelulykke på strækningen.

I begge tilfælde vurderede politiet høj hastighed som en afgørende faktor.

Og det sker alt for ofte, at der bliver kørt for stærkt på Vilsundvej.

Netop derfor er strækningen på Mors udvalgt som et af de i alt 11 steder i landet, der i efteråret fik opsat automatisk trafikkontrol - såkaldte stærekasser.

Men det kniber stadig med at holde foden fra speederen for mange bilister i området. Det viser beregninger, som TV 2 har lavet på baggrund af en aktindsigt hos Rigspolitiet om stærekassernes resultater de første måneder.

Ifølge opgørelsen blev 3,76 procent af bilerne på strækningen blitzet. Til sammenligning var det kun 0,12 procent af bilerne på Grenåvej i Aarhus, hvor det også har været nødvendigt at sætte stærekasser op.

Det er dog vigtigt at understrege, at tallene har flere usikkerheder. Som TV 2 tidligere har kunnet fortælle, er det eksempelvis ikke alle fartsyndere, der bliver blitzet.

Lange strækninger og mindre trafik

Tallene kommer ikke bag på Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

- Der kan være forskelle på vejens udformning, og om vejen ligger i et byområde, hvor der er tidspunkter på døgnet med tættere trafik, og hvor trafikmængden gør, at man ikke kører for hurtigt, forklarer hun.

- Det er ikke fordi, at vi har nogen tegn på, at folk på Mors bare kører vildere end andre steder i landet. Det handler i høj grad om muligheden for at køre for hurtigt.

FAKTA: Sådan er opgørelsen lavet

TV 2 har hos Rigspolitiet søgt aktindsigt i, hvor mange bilister der henholdsvis er optalt og målt til at køre for stærkt af de nye stærekasser.

På baggrund af tallene har vi udregnet, hvor stor en andel af bilisterne på de enkelte strækninger, der kører for stærkt.

For strækninger, hvor der er målt i begge kørselsretninger, eller hvor der er mål flere steder på strækningen, har vi lagt tallene sammen til et fælles tal for den pågældende strækning.

To af de 11 strækninger indgår ikke i opgørelsen.

I november lagde Vilsundvej på Mors asfalt til endnu en dødsulykke. Denne gang menes glatføre at have spillet en rolle. Men farten er ofte den store synder, forklarer Jørgen Christensen, der er leder af færdselsafdelingen i Midt- og Vestjyllands Politi.

- Heroppe har vi nogle lange lige strækninger og ofte en lavere trafiktæthed. Det har mange bilister lidt svært ved, siger han.

I alt blev 2398 ud af 63.731 bilister blitzet af stærekasserne på Vilsundvej i perioden på de knap tre uger, hvor der er målt på Mors.

- Men da der er tale om en opstartsperiode, og vejrforhold kan spille ind, vil det ikke være dem alle, som ender med at få en bøde med hjem, vurderer vicepolitiinspektøren.

Mange kører meget over det tilladte

Fartovertrædelserne på strækningen sker ofte, i forbindelse med at den tilladte hastighed går fra 90 km/t til 70 km/t.

- Men bilisterne ved det udmærket godt. For der bliver skiltet med det, ligesom der bliver skiltet med den nye fartkontrol, så det kan godt undre os, at der er så mange, der ikke kan finde ud af det, siger Jørgen Christensen.

Politiets tidligere målinger fra strækningen på Vilsundvej viser, at mellem 88 og 90 procent kører stærkere end de tilladte 70 km/t.

Og hele 18 til 25 procent kører mere end 90 km/t på strækningen, altså over 20 km/t hurtigere end fartgrænsen, forklarer Jørgen Christensen.

Har kontrollen en effekt?

Formålet med stærekasserne er at få bilisterne til at sænke farten på strækningerne, der er udpeget som havende problemer med fart og ulykker.

Tallene, som TV 2 har modtaget, dækker perioden mellem 2. oktober og 6. december. Men det har ikke været muligt at få tal for alle dage for hver af de 11 strækninger, og der kan ikke laves nogen overordnede konklusioner på baggrund af tallene.

Her opstilles stærekasserne

Men selvom antallet af blitzede bilister varierer fra dag til dag, indikerer TV 2s beregninger, at der på flere strækninger er en svag nedgang i fartsyndere. Det vækker glæde hos både politi og Vejdirektoratet.

- Meningen er ikke, at der skal udstedes bøder. For os gælder det om at få den generelle hastighed ned. Så vi er kun glade, hvis det har en effekt. Men det er svært at konkludere meget endnu, og vi må vente og se langtidseffekten af det, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Håber på færre ulykker og mere tryghed

De nyeste statistikker fra Vejdirektoratet viser, at høj hastighed er en faktor i 42 procent af dødsulykkerne i Danmark.

Med de forholdsvis mange ulykker på Vilsundvej håber Jørgen Christensen fra Midt- og Vestjyllands Politi derfor også, at de lokale vil mærke en langsigtet effekt af den nye fartkontrol.

- Personligt ville jeg gerne have tallet ned på nul. Håbet er, at vi om to-tre år ikke har haft nogen uheld på strækningen, og at det har givet tryghed for alle de andre bilister i området, siger han.

I alt viser TV 2s beregninger, at lidt over 13.000 blev blitzet af stærekasserne i perioden. Det svarer til en halv procent af alle de registrerede bilister.