Rapport: Kun ét ud ti flyselskaber lever op til klimamål

16x9
Rapport over flyselskabernes CO2-effektivitet viser, at mange stadig har meget arbejde foran sig. (Arkivfoto) Foto: Daniel Slim / Ritzau Scanpix

Der bliver fløjet mere, men klimatiltagene for at holde CO2-udledningen nede kan ikke følge med, siger ngo bag ny rapport.

Kun en lille del af verdens luftfartsselskaber er i stand til at holde deres CO2-udledning på et konstant niveau trods vækst. 

Det fastslår den tyskbaserede miljø-ngo Atmosfair i sin årlige rapport over selskabernes brændstofeffektivitet.

Ifølge ngo'en er det således kun ét ud af ti selskaber, som er tæt på at udligne en stigning i antallet af fløjne kilometre med bedre C02-effektivitet.

Rapporten for 2018 blev offentliggjort lørdag i forbindelse med klimakonferencen COP24 i Katowice i Polen.

Kan ikke nå klimamål

Ifølge Atmosfairs rangering af omkring 200 store luftfartsselskaber er de tre selskaber, der skader miljøet mindst, henholdsvis britiske TUI, brasilianske LATAM Airlines og kinesiske West Air.

Alle selskaber er i rapporten inddelt i energiklasser fra A som det bedste til G som det værste. Skandinaviske SAS ligger helt nede på en plads som nummer 78 på listen og har fået energiklasse D.

Ranglisten ser på CO2-effektiviteten ved at regne på, hvor meget CO2 der udledes fra selskaberne ud fra antallet af kilometre og passagerer på alle flyruter.

- Vores resultater viser, at den stigning i effektiviteten, som luftfartsselskaberne har lavet på verdensplan, ikke i sig selv er nok til at nå målet om 1,5 eller 2 grader, siger organisationens direktør, Dietrich Brockhagen, til det tyske nyhedsbureau med henvisning til klimamålene i Parisaftalen.

Klimaaftalen fra COP21 i Paris har et fælles mål om at holde den globale temperaturstigning under to grader og så tæt på halvanden grad som muligt.

Flyrejser belaster klimaet

Professor Stefan Gössling fra Lunds Universitet har tidligere estimeret, at flytrafik står for cirka otte procent af den menneskeskabte globale opvarmning - selvom det ifølge professoren faktisk kun er cirka tre procent af verdens befolkning, der flyver ud over sit eget lands grænser årligt.

I tabellen nedenfor ses det, at flyrejser koster dyrt på CO2-regnskabet - du udleder for eksempel mere end tre gange så meget CO2, når du tager flyet i stedet for toget til Sydeuropa.

Af den nye 2018-rapport fra den tyske ngo fremgår det, at CO2-udledningen fra luftfartsselskaberne steg med fem procent i år, mens det samlede antal fløjne kilometer steg med seks procent.

- Den nødvendige afkobling i både trafikvækst og CO2-udledning er stadig langt ude af syne. Vi har brug for nye, syntetiske og CO2-neutrale producerede brændstoffer og yderligere foranstaltninger, hvis der skal ske en ændring i klimapolitikken i luftfarten, siger Dietrich Brockhagen til dpa.

Herunder kan du se listen over de ti selskaber, der er mindst skadende for miljøet. Hele listen kan ses i Atmosfairs rapport her.

Top 10: Mest CO2-effektive flyselskaber

TUI Airways (Storbritannien)

LATAM Airlines (Brasilien)

China West Air (Kina)

TUIfly (Tyskland)

Transavia.com France (Frankrig)

SunExpress (Tyrkiet)

Thomas Cook Airlines (Storbritannien)

Air Europa Express (Spanien)

Condor Flugdienst (Tyskland)

Juneyao Airlines (Kina)