Fra januar må der køres med el-løbehjul på cykelstien - cyklistformand i oprør

- Pas på efter 1. januar. Vi er flere, der skal deles om pladsen, og det kommer til at skabe meget utrygge situationer, siger formand for cyklister.

Et stort flertal i Folketinget giver nu grønt lys for en forsøgsordning, der fra januar 2019 gør "motoriserede løbehjul og selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards" lovlige på de danske cykelstier. Den præcise dato er ikke afgjort endnu.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

- Vi skal være åbne for nye måder at bevæge sig på i trafikken, og det er jeg glad for, at der er bred enighed om blandt Folketingets partier. De motoriserede løbehjul kan især vise sig at have et stort mobilitetspotentiale, fordi de kan kombineres med offentlig transport, hvor de kan klare den såkaldte ”last mile” for os, siger transport-, bygnings-, og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

- De nye transportmidler vil for nogen være et alternativ til korte ture med bilen og derved mindske trængslen på vejene, forklarer han videre.

Det er kun Enhedslisten af Folketingets partier, der ikke står bag beslutningen om at give grønt lys for en forsøgsordning - men hos Cyklistforbundet vækker beslutningen undren og bekymring.

Cyklistformand: Pas på efter 1. januar

Da TV 2 interviewer Klaus Bondam, formand for Cyklistforbundet, vender han sig direkte mod kameraet med en advarsel til de danske cyklister.

- Pas på efter 1. januar. Vi er flere, der skal deles om pladsen, og det kommer til at skabe meget utrygge situationer, siger Klaus Bondam.

Klaus Bondam påpeger, at mange har advaret mod beslutningen - blandt dem organisationer som Kommunernes Landsforening (KL), Rådet for Sikker Trafik og Havarikommissionen for ulykker på vejene.

- Vi ville gerne have haft en grundlæggende diskussion af, hvordan vi bruger cykelstierne i stedet for bare at bruge dem som trafikale skraldespande, siger Klaus Bondam.

Han mener, at man kunne flytte de elektriske løbehjul til vejene og samtidig sætte hastighedsgrænser på vejene ned til 30 kilometer i timen.

Afstemning

Hastighedsgrænse på 20 kilometer i timen

Den nye forsøgsordning tillader de motoriserede køretøjer at færdes på veje, hvor der ikke er anlagt cykelstier - og hvor hastighedsgrænsen er på 50 kilometer i timen. Desuden skal føreren være fyldt 15 år.

Forsøgsordningen tillader de motoriserede køretøjer at køre med en hastighed på op til 20 kilometer i timen, men selvom en del cyklister kører hurtigere end det på cykelstierne, gør flertallet det ikke, siger Klaus Bondam. Han mener også, at hastighedsgrænsen bliver svær at håndhæve.

- Skal vi til at have politiet til at passe de her hastighedsgrænser? spørger Klaus Bondam retorisk.

Elektriske løbehjul giver bedre moblitet, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Minister: Gennemsnitshastighed 21 kilometer i timen

Men transportminister Ole Birk Olesen siger til TV 2, at danske cyklister kører med en gennemsnitshastighed på 21 kilometer i timen, og at det derfor passer godt med en hastighedsgrænse på 20 kilometer for de motoriserede køretøjer.

- Så de passer godt på cykelstierne, siger Ole Birk Olesen.

Han siger, at den nye forsøgsordning giver en mobilitet til mennesker, som ikke er på cykelstierne i dag.

- Folk skal kunne komme nemmere rundt, siger Ole Birk Olesen.

square to 16x9