Chauffør smed mor og 7-årig søn af bussen: - Vi græd begge, da vi kom ud

16x9
Både Tide Bus og den pågældende chauffør beklager hændelsen i bussen i Kolding onsdag morgen. Foto: Arkivfoto / Sydtrafik

Lene Sørensen er både skuffet og ked af, at busselskabet Tide Bus har valgt, at chaufføren kan fortsætte i jobbet.

Onsdag morgen omkring klokken 7.20 steg Lene Sørensen på buslinje 2 på Østervej i Kolding med sin syvårige søn i en klapvogn.

Uvidende om, hvad der snart skulle til at ske.

For kort efter stod de på gaden igen - bare 50 meter længere ned ad vejen.

Min søn skriger, når han er glad for noget, og han er meget glad for at køre i bus

Lene Sørensen, selvstændig

Inde i bussen havde hendes syvårige søn - ifølge buschaufførens opfattelse - larmet og udstødt flere hvin, hvilket fik den mandlige chauffør til at bremse hårdt og efterfølgende smide Lene Sørensen og hendes søn af bussen.

Handicappet søn

Lene Sørensens søn er handicappet og kan derfor kun sige nogle få ord. Samtidig har han svært ved at give udtryk for sin følelser.

Det siger hun til TV 2.

-  Min søn skriger, når han er glad for noget, og han er meget glad for at køre i bus. Han kan til tider snakke meget og være svær at tysse ned, men jeg har aldrig oplevet at blive smidt ud af en bus før.

Lene Sørensen fortæller, at chaufføren bremsede hårdt op og samtidig råbte meget højt, ”I kan godt stige ud af min bus nu”, hvilket mor og søn straks adlød.

- Det gik så stærkt, at jeg ikke nåede at tænke så meget. Men vi græd begge, da vi kom ud af bussen, siger hun til TV 2.

Hun oplyser, at hun skriftligt har klaget over chaufførens opførsel til Sydtrafik.

Vi beklager på alle måder, det der er sket. Det er ikke det, vi mener med respekt for passagererne i busserne

Rikke Trads, HR-chef i Tide Bus Danmark

Shitstorm på Facebook

Buschaufføren fra Sydtrafik er siden optrinnet havnet i en klagestorm i gruppen Facebook Kolding.

Christina Vilmar Specht var en af de passagerer, der onsdag morgen oplevede den konkrete episode i bussen. På det sociale medie har hun efterfølgende lavet et opslag om episoden i bussen og chaufførens opførsel, og dette er de seneste to dage blevet delt mere end 250 gange - samt afstedkommet flere hundrede kommentarer.

Dette opslag har sat sindene i kog på gruppen Facebook Kolding.
Dette opslag har sat sindene i kog på gruppen Facebook Kolding. Foto: Christina Vilmar Specht

Og reaktionerne er ikke just positive over for buschaufførens ageren.

- Håber ikke denne chauffør kommer ud at køre igen. Han er vist ikke kundemindet, skriver Claus Riecke.

- Fedt og modigt at du turde sige noget. Det er desværre en sjælden begivenhed, at folk involverer sig, når nogen bliver behandlet forkert offentligt, skriver Tahmina Naderi.

- Det varmer virkelig mit hjerte, at de støtter mig i denne sag, siger Lene Sørensen om støtten på de sociale medier.

Ked af chaufførens opførsel

Rikke Trads er HR-chef i Tide Bus Danmark, som er operatør af den pågældende bus.

Tide Bus Danmark er et af landets største busselskaber med 765 chauffører, der kører busser for forskellige trafikselskaber, herunder Sydtrafik.

Hun bekræfter over for TV 2 forløbet af episoden i bussen onsdag morgen, og hun er ked af chaufførens opførsel.

- Vi beklager på alle måder det, der er sket. Det er ikke det, vi mener med respekt for passagererne i busserne, siger Rikke Trads.

Den mandlige chauffør er stadig ansat i firmaet, og han kan fremadrettet køre for os, siger HR-chefen

Rikke Trads, HR-chef Tide Bus Danmark

HR-chefen forklarer, at videomaterialet fra bussen viser, at den mandlige chauffør foretager en opbremsning. Men hun afviser, at bremserne er blevet klodset, som er beskrevet i Facebook-opslaget.

- Det ikke i orden med en hård opbremsning. Det ikke det, vi i Tide Bus forstår ved god køreadfærd og en god oplevelse for passagererne, siger hun.

Rikke Trads oplyser, at Tide Bus på baggrund af klagen er gået videre med sagen og har håndteret den internt med chaufføren i forhold til firmaets personalepolitik.

Stadig ansat i firmaet

Hun vil ikke diskutere selve personalesagen med TV 2, da det er et internt anliggende, men siger følgende om håndteringen:

- Vi har i dag haft en lang samtale med chaufføren og hørt ind til hans oplevelser. Vi skal behandle hinanden med respekt, så vi lytter for at forstå. Vi skal udvikle medarbejderne, og vi vil arbejde konstruktivt med den pågældende medarbejder. 

- Der har været en god, konstruktiv dialog med chaufføren, som beklager og undskylder på alle måder over for moderen, drengen og de passagerer, der var i bussen, siger Rikke Trads.

HR-chefen vil ikke gå i detaljer med indholdet i samtalen og ønsker heller ikke at afsløre, om den mandlige chauffør har fået en påtale eller ej. Hun siger dog:

- Den mandlige chauffør er stadig ansat i firmaet, og han kan fremadrettet køre for os, siger HR-chefen.

Jeg vil ikke tage imod undskyldningen, da jeg mener, at chaufføren skal fyres

Lene Sørensen, selvstændig

Ked og skuffet

Lene Sørensen siger til TV 2, at hun på trods af den uforbeholdne undskyldning fra chaufføren er ked og skuffet over udmeldingen fra busselskabet.

- Jeg vil ikke tage imod undskyldningen, da jeg mener, at chaufføren skal fyres. Alle har jo ret til at køre i bus, siger Lene Sørensen.

Hun fortæller, at der vil gå noget tid, før hun igen er ovenpå efter episoden, men slår fast:

- Jeg vil tage bussen igen, for det her skal ikke knække mig, siger Lene Sørensen.