DSB og lokomotivførerne begraver stridsøksen

DSB og Dansk Jernbaneforbund aflyser julepanik. Man kan roligt satse på at tage toget hjem til jul, lyder det.

Stridsøksen er begravet, og det er slut med stillestående toge for nu.

Det er meldingen fra Dansk Jernbaneforbunds formand, Henrik Horup, og underdirektør i DSB, Poul Genzøe-Enemark, efter at parterne fredag har forhandlet i Arbejdsretten.

- Vi er der, hvor parterne kan give hinanden hånd på, at arbejdet forbliver normaliseret, så længe vi forhandler, sagde Genzøe-Enemark, da han sammen med Horup kom ud fra Arbejdsretten.

Fjerde arbejdsnedlæggelse i november

Meldingen fra DSB og Dansk Jernbaneforbund kommer, efter en fredag hvor lokomotivførerne for fjerde gang i november nedlagde arbejdet. Resultatet var, at flere S-tog holdt stille og lammede dele af morgentrafikken indtil klokken halv ni. Men fredagens arbejdsnedlæggelse var den sidste i denne omgang, siger Henrik Horup:

- Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for, at der ikke kommer flere konflikter i den her periode, siger formanden for Dansk Jernbaneforbund, der også fortæller, at man er blevet enige om at begrave stridsøksen.

Ingen julepanik

Fra både Henrik Horup og Poul Genzøe-Enemark lyder det, at man trygt kan satse på at rejse med DSB henover julen.

Henrik Horup, hvis du var i den situation, at du skulle rejse hjem til jul, ville du så tage med DSB?

- Ja, det ville jeg i hvert fald. Det ville jeg overhovedet ikke have nogen problemer med, lyder det fra formanden for Dansk Jernbaneforbund.

Parterne skal forhandle videre i næste uge, men de forventer, at kommende uenigheder kan holdes i forhandlingslokalet.

Strid om ny aftale

Striden mellem DSB og de ansatte skyldes uenighed om en ny arbejdstidsaftale.

Arbejdsretten afgjorde torsdag, at de tre seneste arbejdsnedlæggelser var overenskomststridige.

Det betyder, at de lokomotiv- eller togførere, der har nedlagt arbejdet, skal betale en mindre bøde.

Strandede forhandlinger

Stridighederne mellem DSB og lokomotivførernes fagforening kommer ovenpå næsten et år i konflikt over nye private overenskomster.

DSB valgte nemlig i 2017 at melde sig ind i Dansk Industri, hvorefter tidligere offentlige overenskomster og lokale aftaler blev opsagt, og det har siden ikke været muligt at indgå nye lokale aftaler.