Taxaselskaber hæver priserne over jul og nytår - startgebyret kan stige med 4400 procent

Den nye taxalov, som er blevet kaldt "et stort fremskridt" for kunderne, giver selskaberne mulighed for at hæve priserne væsentligt på "særlige dage".

Det kan ende med at blive en dyr fornøjelse at komme hjem fra julefesten.

Som følge af den nye taxalov, der trådte i kraft i januar, har de danske taxaselskaber nemlig mulighed for at hæve priserne væsentligt til jul og nytår. Og det benytter flere af dem sig af.

Hos eksempelvis Taxa 4x27 stiger startgebyret fra 3 til 135 kroner - altså med hele 4400 procent - og dertil kommer stigninger på både minutprisen og kilometertaksten.

Ny taxalov ændrer priserne

Den nye lovgivning betyder, at taxaselskaberne kan sætte deres priser efter tre takster, som er formuleret i taxaloven. Den første takst er gældende for kørsel mellem 6 og 18 i hverdagene. Den anden takst er gældende for aften- og nattekørsel samt kørsel i weekender og på helligdage.

Og den tredje takst gælder således de ”særlige dage”, som inkluderer 24.-26. december samt nytårsaften- og dag.

Taxiloven
Taxiloven, som trådte i kraft 1. januar 2018, foreskriver tre prislofter, som taxaselskaberne skal operere indenfor.

Og her vælger Taxa 4x27 altså at tage den højest mulige og lovlige pris for en tur med en af selskabets vogne.

Alene det at sætte sig til rette i bilen koster 135 kroner i starttakst, og når den først kører afsted, koster det 25,50 kroner per kilometer og 675 kroner i timen.

Taxaselskabernes priser
Nedenfor kan du se priser for tre af Danmarks største taxaselskaber.

De arbejder, mens andre holder fri

Det har ikke været muligt for TV 2 at få en kommentar fra Taxa 4x27, men Thomas Wiigh Larsen, der er vognmand og formand i Brancheforeningen Taxiførere i Danmark, fortæller, at der ikke er noget usædvanligt i prisstigningen.

- Der er en masse mennesker, der arbejder på helligdage, hvor alle andre holder fri, og både politi og hjemmehjælp får mere i løn de dage, så hvorfor skal det være anderledes for taxachauffører, spørger han retorisk og fortsætter:

- Taxachauffører er et meget hårdtarbejdende folkefærd, som arbejder 12 timer om dagen. Og nu er der mulighed for at belønne manden på gaden ved at skabe et grundlag for, at chaufførerne kan tjene ekstra penge i højtiderne.

Den gyldne middelvej

Thomas Wiigh Larsen arbejder selv som vognmand, og han erkender da også, at et startgebyr på 135 kroner er en anelse højt, og at en sådan pris måske kan føre til færre kunder.

Men han understreger samtidig, at de fleste taxaselskaber har forsøgt at finde en gylden middelvej, som både kommer kunder og chauffører til gode. Og så uddyber han, at det altså ikke er selskaberne, der kommer til at tjene ekstra.

- Startgebyret bliver så at sige liggende i bilen og tilfalder chaufføren, som har valgt at arbejde, mens alle andre drikker rødvin og holder fri.

"Et fremskridt for kunderne"

Da det tidligere i år lykkedes VLAK-regeringen at få flertal for en ny taxalov, var der begejstring hos transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), der glædede sig over en liberalisering på området.

- Samlet set er det et stort fremskridt for kunderne og for branchen, at vi nu får en lovgivning, som styrker konkurrencen og taxabetjeningen i hele landet, lød det dengang.

Afstemning

At det "store fremskridt for kunderne" nu betyder, at de må grave dybere i lommerne på "de særlige dage", skyldes ifølge erhvervs- og forbrugerordfører for Liberal Alliance Joachim B. Olsen, at lovgivningen ikke er ordentligt etableret endnu.

- Det skyldes altså, at tingene bliver indfaset over en årrække, og derfor kommer den heller ikke til at fungere fuldt ud, før den er fuldt indfaset, siger han i et interview med Radio 24syv.

Han kan dog ikke svare på, om det engang i fremtiden bliver billigere at sætte sig på passagersædet i en taxa.

- Bliver mælk billigere i fremtiden? Der er mange ting, jeg ikke kan forudsige. Jeg kan bare sige, at når man har et marked, som er liberaliseret, og hvor udbud og efterspørgsel kan tilpasse sig hinanden, så bør tingene blive billigere, end de har været før.

Prisen stiger - ventetiden forkortes

Selvom den nye lovgivning altså åbner op for, at turene bliver dyrere i forbindelse med julehøjtiden, har den ifølge formanden for Taxiførere i Danmark også betydet, at der er kommet mellem 300 og 400 nye chauffører på de danske gader.

Thomas Wiigh Larsen fortæller, at dét kombineret med de højere priser i juledagene gør, at der i år vil være flere taxaer til at samle juleglade kunder op - og derfor bliver ventetiden også kortere for dem, der vælger taxaturen på trods af prisstigningen.