Danske forskere finder gigantisk meteorkrater i Grønland

Meteorkrateret er mellem 12.000 og tre millioner år gammelt. Beviserne kom på banen efter udvikling af nyt udstyr.

Der er tale om et meteorkrater på hele 31 kilometer i diameter, som er fundet begravet under Indlandsisen i Grønland.

Bag opdagelsen står et internationalt forskerhold, som har været under ledelse af danske forskere fra Center for GeoGenetik ved Statens Naturhistoriske Museum.

På størrelse med Bornholm

Størrelsen på krateret svarer omtrent til hele Bornholms areal. Og forskerne mener, at krateret blev dannet, da en stor jernmeteor styrtede ned i Nordgrønland.

Danske forskere har opdaget det største meteorkrater, der nogensinde er fundet under en af Jordens iskapper. Video: Sebastian Goos

Indtil videre har det ikke været muligt for forskerne at datere krateret, men det tyder på, at det er yngre end tre millioner år gammelt, hvilket med geologiske briller er ret ungt.

Det fortæller Kurt H. Kjær, der er forsker ved Center for GeoGenetik. Men krateret kan sådan set også være langt yngre, lyder det.

Meteorkrateret kaldes Hiawatha og er 31 kilometer i diameter. Ifølge Statens Naturhistoriske Museum viser beregninger, at der skal en omtrent 1 kilometer stor jernmeteorit til for at lave et så stort krater. Foto: NASA/Statens Naturhistoriske Museum

- Muligvis blev det dannet for 12.000 år siden ved afslutningen af den sidste istid, fortæller Kurt H. Kjær.

Dansk meteoritfund fra 1963 inspirerede

Danmark har også tidligere gjort opsigtsvækkende fund, når det drejer sig om meteoritter.

31. juli 1963 fandt danske forskere ved en ekspedition til Norvestgrønland en jernmeteorit, som man kaldte Agpalilik.

Under ledelse af danske forskere har et internationalt forskerhold fundet frem til et kæmpe meteorkrater i det nordvestlige Grønland. Video: Sebastian Goos

Fra lokale inuitter havde de danske forskere dengang forinden hørt, at man i et område kunne finde jern til pilespidser.

Den jern, de brugte til pilespidserne, var altså fra en af verdens største jernmeteoritter på hele 20 ton, som i dag står i Geologisk Museums gård ved Øster Voldgade i København.

Meteoritten Agpalilik (som betyder 'klippen, hvor søkongerne bor') på 20 ton blev fundet af Grønlandsforskeren Vagn Fabritius Buchwald i 1963. Her ankommer den til mineralogisk museum i København, som i dag hedder Geologisk Museum. Foto: Allan Moe / Scanpix Denmark (arkiv)

Og for over 55 år siden blev Agpalilik faktisk fundet ikke så langt fra det Hiawatha-meteorkrater, som de danske forskere nu har opdaget. Og det er ikke tilfældigt, fortæller lektor Nicolaj K. Larsen på Naturhistorisk Museums hjemmeside:

Dette er et billede af choklamellerne, som dannes ved ekstrem sammentrykning efterfulgt af ekspansion og varmeudvikling. Ifølge forskerne er det et sikkert bevis for den chokpåvirkning, som foregår ved et meteoritnedslag. Foto: Statens Naturhistoriske Museum

- Der var derfor ikke langt til tanken om, at den opdagede fordybning skulle være et hidtil ukendt meteorkrater, men i første omgang manglede vi beviserne, siger han.

Beviserne kom på banen som følge af teknologiske fremskridt.

I 2016 blev et tysk forskningsfly fra Alfred Wegener Instituttet sendt over Indlandsisen for at scanne Hiawatha-gletscheren med en ny, kraftig radar.

Og efterfølgende studier og prøvetagninger på landjorden leverede afsløringer:

- En del af de udvaskede mineralkorn indeholder choklameller dannet ved det voldsomme nedslag, og det er et helt afgørende bevis for, at fordybningen under Hiawatha-gletscheren er et meteorkrater, fortæller Nicolas K. Larsen videre.

square to 16x9
Denne grafik illustrerer, hvordan det tyske forskningsfly har brugt en radar til at scanne gennem de mange lag is. Undersøgelserne viser, at isen i bunden af krateret er meget forstyrret og ældre end den nuværende mellemistid (11.700 år). Foto: Statens Naturhistoriske Museum

Nu skal krateret dateres

Næste skridt for forskerne er at få styr på, hvor gammelt meteorkrateret er. Det burde kunne lade sig gøre at komme med en mere præcis datering end mellem 12.000 og tre millioner år, men det kræver, at man udtrækker en bestemt type materiale fra bunden af strukturen, siger forsker Kurt H. Kjær.

- Det er helt afgørende, hvis vi skal forstå betydningen af Hiawatha-meteoren i relation til klimaet og livet på Jorden, siger han.

Det har nemlig tidligere vist sig, at store meteornedslag i Jorden havde omfattende konsekvenser for klima og liv på planeten.