Chauffører har været udsat for menneskehandel, vurderer center

Center mod Menneskehandel vurderer, at 26 filippinske og srilankanske chauffører har været udsat for menneskehandel af vognmandsvirksomhed.

Der var tale om menneskehandel, da vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport tilbød sine filippinske chauffører en timeløn på 15 kroner og lod dem sove under spartanske forhold i Padborg.

Det vurderer Center mod Menneskehandel i hvert fald.

Organet under Socialstyrelsen har truffet afgørelsen, efter at Udlændingekontrolafdelingen ved Syd- og Sønderjyllands Politi og Arbejdstilsynet interviewede 26 chauffører. 

Center mod Menneskehandel vurderer, at chaufførernes sårbarhed og økonomiske forhold er blevet udnyttet. 

Det skal understreges, at centerets konklusion ikke er lig med, at der er rejst officiel tiltale mod Kurt Beier Transport. Men vurderingen kommer til at indgå i politiets efterforskning af sagen.

Vognmandsfirma afviser påstand

Firmaet Kurt Beier og administrerende direktør Karsten Beier afviser imidlertid, at de har medvirket til menneskehandel. 

- Jeg må skarpt afvise den påstand. Den vurdering, som Center for Menneskehandel har lavet, må stå for egen regning, siger han og noterer, at politiet opererer med andre kriterier for definitionen af menneskehandelspørgsmålet. 

Karsten Beier har ikke ønsket at stille op til et uddybende interview om menneskehandelanklagen. 

Tirsdag erkendte han dog, at vognmandsfirmaet ikke havde levet op til sit moralske ansvar som arbejdsgiver.

- Jeg vil meget gerne beklage de billeder, som er blevet vist, og undskylde for det. Vores faciliteter har simpelthen ikke været i orden, sagde Karsten Beier.

Han understregede desuden, at billederne ikke har været i overensstemmelse med, hvordan virksomheden har ønsket at drive forretning, og at det heller ikke er det rigtige helhedsbillede, der er blevet vist i medierne.

Ansat i Polen

Det var Fagbladet 3F, der med billeder første gang kunne dokumentere, at chaufførerne boede under usle forhold. Det blev blandt andet vist, at de sov på madrasser bag i lastbilerne, lavede mad udenfor, og de i alt 200 chauffører, der boede i lejren på skift, sammenlagt havde fire toiletter.

Filippinerne får opholds- og arbejdstilladelse i Kurt Beiers datterselskab i Polen. Når de har fået arbejdstilladelse i Polen, kan de frit tage videre til andre lande – som Danmark – og tage arbejdet helt lovligt. Derfor er chaufførerne umiddelbart ansat på kontrakter i et polsk selskab og arbejder for Kurt Beier Transport. 

Ifølge Dansk Transport og Logistik kan man finde chaufførlejre flere steder i Europa. De er dukket op, samtidig med at tusindvis af personer fra tredjelande får arbejde som chauffører i EU.

Alene sidste år kom over 100.000 personer i arbejde som chauffør i EU-landene. Størstedelen fik deres køretilladelse gennem datterselskaber i Polen.