Udenlandske chauffører afviser tilbud fra Kurt Beier Transport: - Det er slet ikke godt nok

Samtidig afviser chaufførerne et møde med vognmandsfirmaet, som har tilbudt at hæve timelønnen fra cirka 15 til 20 kroner i timen.

Virksomheden Kurt Beier Transport har lørdag tilbudt sine filippinske chauffører en ny kontakt med en lidt højere løn og lidt bedre boligforhold. 

Fagbladet 3F har delt dokumenter med TV 2, som viser, at vognmandsfirmaet nu blandt andet tilbyder en lønstigning på godt 1800 kroner om måneden, så de kommer til at tjene godt 10.000 kroner om måneden, og bedre sundheds- og boligforhold. 

Men søndag valgte samtlige chauffører at takke nej til tilbuddet, skriver Fagbladet 3F. Det blev afgjort under et stormøde søndag formiddag på det hemmelige bosted, hvor chaufførerne opholder sig efter en politirazzia i sidste uge.

Hvis chaufførerne havde sagt ja, ville deres timeløn, ifølge Fagbladet 3F, blive hævet fra cirka 15 til 20 kroner i timen. 

Chaufførerne har samtidig afvist et møde med Kurt Beier Transport, som skulle have fundet sted søndag eftermiddag på firmaadressen i Padborg. 

 - Vi siger nej til tilbuddet, der slet ikke er godt nok for os. Alle vores chaufførkolleger i Europa afviser også tilbuddet, fordi det er for ringe. Vi er bare nødt til at fortsætte kampen for ordnede forhold, siger den filippinske chauffør Richard De Leon ifølge Fagbladet 3F.

Rasende 3F-formand: De stiger et par kroner i løn

Formand for 3F’s Transportgruppe Jan Villadsen er enig med chaufføren i, at tilbuddet på ingen måde er godt nok. Han mener, der er tale om manipulation, og at der er lagt et urimeligt pres på chaufførerne i forbindelse med det tilbud, der er blevet forhandlet mellem Kurt Beier Transport og den filippinske ambassade.

- Det er et helt urimeligt pres, der nu lægges på chaufførerne gennem firmaet og ambassaden, siger han og fremhæver lønstigningen i det tilbud, som de filippinske chauffører har fået tilbudt, hvis de fortsætter med at køre for virksomheden igen mandag.

- Det er en minimal lønstigning, der hæver filippinernes løn fra de nuværende 15-16 kroner i timen med nogle få kroner. Det er meget, meget langt fra en dansk chaufførlønning, og tilbuddet er helt hen i vejret, siger Jan Villadsen.

Kastet for løverne

Samtidig forstår han ikke myndighedernes rolle i sagen. 

- De 26 chauffører er jo næsten kastet for løverne. Virksomheden forhandler med dem, myndighederne fortæller dem ingenting. Vi taler så med dem engang imellem, og de er dybt frustrerede over, hvad der skal ske. De føler sig rigtig pressede af virksomheden, fortæller Jan Villadsen, og fortsætter: 

- Der er jo ikke kun tale om de 26 chauffører, der sidder i Padborg. Det er 180 chauffører rundt omkring i Europa, der har fået besked om at køre ind på nogle parkeringspladser, hvor de ikke kan ses, og at de endelig ikke må komme til Danmark, siger Jan Villadsen, som tilføjer, at nogle af dem kontakter den hollandske fagforening for at få råd.

Men hvis de gerne vil arbejde til de lønninger, de bliver tilbudt, er der stadig penge, der strømmer tilbage til Filippinerne og familier, der får hjælp?

- Ja forhåbentlig, men det gør det jo ikke, hvis de ikke får den løn, som de er blevet lovet. Det er jo ikke sket indtil nu. Der er jo ingen garanti for, at de får det efterfølgende. Det er ikke os, der har opsøgt dem. De er jo selv kommet til os og har sagt; Er det virkelig sådan, man behandler folk i Europa? siger Jan Villadsen.

Vil ikke udtale sig

TV 2 har forsøgt at få en kommentar fra direktør i Kurt Beier Transport, Karsten Beier. 

3F har forsøgt at forelægge kritikken for Karsten Beier. Men han ønsker ikke at udtale sig.

- Jeg kan overhovedet ikke sige noget om det. Det vil jeg ikke, siger Karsten Beier til 3F.

Over for TV 2 har han tidligere afvist kritikken.

- De har en seng at sove i. Jeg vil ikke kalde det slum. Det er et frit land. Vi tvinger ikke nogen chauffører til at tage noget job overhovedet. De siger selv ja til det. Jeg kan ikke forstå, at de ikke kommer til os, hvis de er utilfredse, sagde Karsten Beier i sidste uge til TV 2.

Syd- og Sønderjyllands politi er i gang med at undersøge, hvorvidt de udenlandske chauffører er ofre for menneskehandel, efter Fagbladet 3F har kunnet dokumentere, at chaufførerene har boet under primitive forhold i Kurt Beier Transports lokaler i Padborg. 

Stigning på 31 procent

De udenlandske chauffører fra Padborg-sagen er langt fra de eneste, som kommer til EU fra lande uden for EU for at køre lastvogn.

Ifølge en opgørelse fra EU-kommissionen, som Ugebrevet A4 er i besiddelse af, blev der i 2017 givet arbejdstilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder Filippinerne.

Det er 31 procent flere end året før, og Polen alene stod for 65.192 af tilladelserne. Når eksempelvis en filippiner har fået lov til at køre lastbil i Polen, må chaufførerne på grund af EU's såkaldte cabotageregler køre i hele EU. 

Et offer at være væk fra familie

TV 2 har mødt flere nyankomne filippinske chauffører i Polen. Her venter de på at komme til Danmark. De er kommet til EU, fordi arbejdsforholdene er langt bedre end i Filippinerne, fortæller en af chaufførerne til TV 2.

- Lønnen i Filippinerne er meget lav. Ikke som her i Europa. For i Filippinerne kan man i løbet af 24 timer kun tjene, hvad der svarer til 210 kroner per tur. Det er vist 50 euro her i Europa. Eller 150 polske zloty her i Polen. Men her arbejder man kun otte timer. Så der er virkelig mange store forskelle, fortæller den filippinske chauffør Adriano Roque Jr. i Polen til TV 2.

- Jeg vil jo gerne tjene penge til at kunne forsørge min familie. Det er det samme, mine kolleger gør. Det er et offer at være væk fra dem. Væk fra min familie. Væk fra min kone. Væk fra mit barn. Væk fra mine venner. Så jeg kan tjene penge til at give mit barn en god fremtid. Hvis jeg blev i Filippinerne, så ville jeg måske ikke kunne give mit barn en ordentlig fremtid. Men her i Europa giver EU muligheder til filippinerne, så vi kan arbejde her, siger den filippinske chauffør.

Ifølge 3F befinder mindst 38 filippinske lastbilchauffører sig lige nu i Polen, hvor de venter på at komme til Danmark for at køre lastbil for Kurt Beier Transport. 3F har fundet de 38 filippinske chauffører i tre forskellige huse i den nordlige, polske by Koszalin. De bor henholdsvis 16, 12 og 10 mænd i husene.