Filippinske chauffører lever i slum: - Noget forbandet svineri, siger politiker

Flere politikere er rystede over de forhold, som filippinske arbejdere bor under i en lejr i Padborg. Direktør for transportfirma afviser kritikken.

En tynd skummadras at sove på. Trang plads i containeren. Og uhumske forhold til madlavningen.

Det er nogle af de slumlignende forhold, som mere end 200 filippinske lastbilchauffører bliver tilbudt i Padborg, nær grænsen til Tyskland.

Filippinske chauffører bor i lejr i Padborg.

En dansk vognmand bliver nu anklaget for at udnytte chaufførerne.

Min første tanke var: Det her, det er direkte sundhedsskadeligt. Sådan her kan mennesker ikke leve

Rina Ronja Kari, medlem af Europaparlamentet for Folkebevægelsen mod EU
Disse forhold lever mange filippinske chauffører under i Padborg
Disse forhold lever mange filippinske chauffører under i Padborg Foto: Jesper Woldenhof, 3F

Forhold chokerer

Rina Ronja Kari, der er medlem af Europaparlamentet for Folkebevægelsen mod EU, har tidligere besøgt lejren i Padborg.

Hun beskriver forholdene for de filippinske arbejdere som "slum" og "helt uacceptabelt" over for TV 2.

- Først og fremmest blev jeg virkelig chokeret. I små lokaler sover rigtig mange mennesker. Maden står på gulvet, og der er mug ned ad væggene. Min første tanke var: "Det her, det er direkte sundhedsskadeligt. Sådan her kan mennesker ikke leve", siger Rina Ronja Kari.

De filippinske arbejdere kommer til EU, bliver ansat i Polen for derefter at blive sendt til Danmark, hvor de lever under kummerlige forhold. Ifølge politikeren er der dog ikke nogen regler, der er overtrådt i lejren i Padborg.

- Det burde være forbudt, fastslår Rina Ronja Kari.

Hun forklarer, at EU-parlamentarikerne netop nu sidder i EU's transport- og beskæftigelsesudvalg og diskuterer reglerne for chauffører i Europa.

- Hvis man kører som chauffør i Danmark, så skal man køre efter lokale, danske vilkår. Men sådan er det slet ikke i dag, og derfor skal reglerne laves helt om. Man skal ikke kunne blive ansat i et EU-land for derefter at pendle rundt i resten af Europa. Reglerne skal strammes meget op, siger Rina Ronja Kari.

Disse forhold lever mange filippinske chauffører under i Padborg
Disse forhold lever mange filippinske chauffører under i Padborg Foto: Jesper Woldenhof, 3F
Disse forhold lever mange filippinske chauffører under i Padborg
Disse forhold lever mange filippinske chauffører under i Padborg Foto: Jesper Woldenhof, 3F

De har en seng at sove i. Jeg vil ikke kalde det slum. Det er et frit land. Vi tvinger ikke nogen chauffører til at tage noget job overhovedet

Karsten Beier, direktør, Kurt Beier Transport

Afviser kritik

De 200 filippinske chauffører, der bor i Padborg, arbejder for firmaet Kurt Beier Transport, og direktør Karsten Beier afviser kritikken af forholdene.

Det siger han til TV 2.

- De har en seng at sove i. Jeg vil ikke kalde det slum. Det er et frit land. Vi tvinger ikke nogen chauffører til at tage noget job overhovedet. De siger selv ja til det. Jeg kan ikke forstå, at de ikke kommer til os, hvis de er utilfredse, lyder det fra Karsten Beier.

Disse forhold lever mange filippinske chauffører under i Padborg
Disse forhold lever mange filippinske chauffører under i Padborg Foto: Jesper Woldenhof, 3F
SF's politiske ordfører kritiserer de forhold, som filippinske chauffører lever under Video: Hans-Henrik Busk Stie

Noget forbandet svineri

SF's politiske ordfører, Karsten Hønge, er ligesom sin politiske kollega rystet over de forhold, som de filippinske arbejdere bliver tilbudt.

- Det er noget forbandet svineri, siger Hønge til TV 2.

Karsten Hønge fortæller, at han med egne øjne har oplevet, hvordan forholdene for eksportchauffører er i dagens Europa.

- Det er det samme billede, der går igen overalt. Rastepladserne er blevet et vindue ind til fattige parallelsamfund, siger SF's politiske ordfører.

Han mener, at forholdene er blevet sådan, fordi kyniske vognmænd går efter en hurtig profit. Dermed bliver chaufførerne kastet ud i en uendelig konkurrence mod hinanden, der presser arbejdsforholdene nedad.

- Men det skal stoppes, siger Karsten Hønge.

Han mener, at nye, fælles EU-regler skal være med til at stille lønarbejderne stærkere over for arbejdskraftens frie bevægelighed.

- Arbejdsgiverne har fundet en kattelem i EU, hvor man gennem selskaber i eksempelvis Polen eller Estland kan trække underbetalte, ydmyge arbejdere fra tredjelande ind.

Skruppelløs direktør

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, er enig med Rina Ronja Kari og Karsten Hønge og kalder forholdene for chaufførerne for "slavelignende".

Det skriver han i en mail til TV 2.

- Karsten Beier, direktør for vognmandsfirmaet, er fuldstændig skruppelløs. Han er tilsyneladende fuldstændig ligeglad med mennesker, bare han kan få billig arbejdskraft. Firmaet er notorisk kendt for underbetaling og udnyttelse af udenlandske chauffører, og dets datterselskaber slæber en række domme for underbetaling efter sig, lyder kommentaren fra Henning Hyllested til sagen.

Stigning i antallet af chauffører

De filippinske chauffører har fået opholds- og arbejdstilladelse i Kurt Beiers datterselskab i Polen.

Når denne arbejdstilladelse er kommet på plads, kan chaufførerne frit tage videre til andre lande – som Danmark – og tage arbejdet helt lovligt.

Ifølge Fagbladet 3F er det blevet stadig mere almindeligt at hente chauffører uden for EU's grænser.

Alene sidste år kom over 100.000 personer i arbejde som chauffør i EU-landene. Det er en stigning på 31 procent i forhold til året før. Størstedelen af dem fik kørselstilladelse i Polen.

Konkurrenceforvridende

Ifølge Ove Holm, der er erhvervspolitisk chef i Dansk Transport og Logistik, tjener chaufførerne under 100.000 kroner om året.

- Det ser rigtig skidt ud. Vi kan ikke være det bekendt, og det er rigtig skidt for vores medlemmer, som er danske vognmænd med danske chauffører. De har ingen chance for at konkurrere med de løn- og arbejdsforhold, siger han:

- Det er en helt anden liga, og det må vi have gjort noget ved.

Den filippinske lejr i Padborg er dog ikke et enkeltstående eksempel. De findes over hele Europa, fortæller den erhvervspolitiske chef.

Dansk Transport og Logistik begyndte først at se disse lejre i Sverige, så Danmark og nu mange steder i Europa.

Ifølge Ove Holm skyldes de mange lejre, at vognmandsbranchen konkurrerer på løn- og arbejdsforhold som aldrig før.

DF afkræver svar fra ministre

Formanden for udlændingeudvalget i Dansk Folkeparti, Martin Henriksen, oplyser i en mail til TV 2, at partiet har stillet spørgsmål til flere politikere om sagen i Padborg.

Udlændingeminister Inger Støjberg (V) er blevet bedt om at redegøre for, hvordan myndighederne kan stoppe arbejdsforholdene for de filippinske chauffører. Herudover bedes regeringen oplyse, hvordan den konkret og fremadrettet vil stoppe sådanne arbejdsforhold i Danmark, lyder det.

Dansk Folkeparti har ligeledes bedt beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) om at redegøre for, om der efter ministerens opfattelse er et problem med EU-reglerne på området, når de åbenlyst medfører massiv social dumping i transportbranchen.

Endelig skal justitsminister Søren Pape Poulsen (K) svare på, om der ifølge dansk lovgivning er mulighed for at rejse en politisag mod den ansvarlige vognmand for virksomhedens behandling af udenlandske lønmodtagere i Danmark.

TV 2 vil forsøge at følge op på svarene fra ministrene, når de foreligger.