Niårig har designertøj og -sko for en kvart million: - Jeg er nok en lille smule forkælet

Børn med hang til dyre garderober er i dag yngre end nogensinde før, fortæller ekspert.

Burberry, Lacoste, Gucci, Ralph Lauren, Kenzo, Dolce Gabbana og Balenciaga.

I niårige Oliver Lynards klædeskab er det designermærker, der fylder.

Jeg vil gerne indrømme, at jeg nok er en lille smule forkælet

Oliver Lynard

Hans yndlingssko er et par fra sidstnævnte, som har kostet ham på den gode side af 3000 kroner.

- Det betyder noget, at man kan se, at det er fra et lidt kendt mærke.

- Jeg synes bare, at den her sko er meget federe, end hvis der stod H&M, siger Oliver Lynard til TV 2, mens han stolt viser en farvestrålende rød yndlingssko frem.

Når han har dem på, prøver han så vidt muligt at undgå fodbold i skolegården, så han kan holde dem pæne og rene så længe som muligt.

For ham er det nemlig designertøj og -sko, der betyder noget. Faktisk betyder det alt, fortæller han.

Oliver Lynard viser sit yndlingspar sko frem.
Oliver Lynard viser sit yndlingspar sko frem. Foto: TV 2

En kvart million i klædeskabet

I skabet hænger der ifølge Oliver Lynards far for mere end 250.000 kroner i tøj og sko. Det er mange penge, men det er et spørgsmål om prioriteringer, lyder det fra Patrick Lynard.

- Jeg kan godt forstå, at folk synes, det er ekstremt, men man skal se på det store billede.

Med sønnens hang til dyrt designertøj følger nemlig kompromiser.

- Oliver render ikke rundt med den sidste nye telefon og den slags, forklarer faren og tilføjer, at hele familien generelt prioriterer kvalitet over kvantitet.

Sønnen begyndte at interessere sig for mærkevarer, da han fyldte syv. I dag er det hans hobby.

- Det er som samleobjekter for mig. Siden det startede, er jeg begyndt at tænke mere og mere på det, siger Oliver Lynard fra Allerød på Sjælland.

Oliver Lynard er ni år og har tøj og sko for mere end 250.000 kroner.
Oliver Lynard er ni år og har tøj og sko for mere end 250.000 kroner. Foto: TV 2

Finder inspiration på nettet

Oliver Lynard følger intenst med i, hvad hans "helte" på Youtube går klædt i.

Det er her, han bliver inspireret til, hvad han selv skal skrive på ønskesedlen eller begynde at spare op til.

Og det er lige præcis medier som Youtube og Instagram, der gør, at tøjinteresserede børn i dag er yngre end nogensinde før. Så snart de får en telefon i hånden, bliver de påvirket.

Det mener livsstilsekspert Kristoffer Dahy Ernst.

- Det er helt klart en tendens, som er båret af de sociale medier. Børnene ser, hvad deres idoler går klædt i, og vil gerne have det samme, fordi de ser op til dem, fortæller livsstilseksperten.

På Facebook er TV 2 Nyhederne blevet kontaktet af flere unge drenge, som deler interessen for designertøj og specielle sneakers. En af dem er 13-årige Marius Lauridsen, som skriver sådan her:

Marius Lauridsen
Jeg bruger mange timer på Instagram for at være up to date med de nye trends. Jeg kan godt lide at gå op i tøj og sko, for så skiller jeg mig ligesom ud fra de andre.

- Det er en pendant til legepladsen

Oliver Lynard er muligvis et af de mere ekstreme tilfælde, men TV 2 Nyhederne har talt med en række butikker i Aarhus, Odense og København. Fælles for dem alle er, at de oplever den stigende interesse for designertøj blandt helt unge drenge.

Hos butikken Tinderbox sælger de designertøj til børn i alderen 0 til 18 år. Den første af slagsen startede i København i 2014, men siden da er yderligere otte butikker dukket op, i takt med at interessen blandt børn er vokset, forklarer butikschef Zack Nawaz, som driver en kun tre uger gammel butik i Odense.

- Drenge på syv-otte år kommer ind i butikken for at udpege, hvilke ting de vil spare op til eller skrive på ønskesedlen.

Den tendens oplever de også hos sneakerbutikken Rezet Store på Rådhusstræde i København.

- De bliver yngre og yngre, og de ved rigtig meget om de forskellige modeller og ved, hvad der er det nye lige nu, siger butikschef Kathrine Wulff Jordan.

- Man kan næsten mærke, at det er en pendant til at komme på legeplads efter skole. Så kommer drenge i syv-otteårsalderen herind med deres forældre, og så får de lov til at røre ved ting.

Må selv spæde til

Oliver Lynard er den yngste i en søskendeflok på tre, som alle interesserer sig for designertøj, -sko og -tasker. Deres forældre bidrager gerne til børnenes forbrug, men de nægter at betale den fulde pris.

Hvis de vil have nyt tøj, må de selv spæde til.

Børnene ser, hvad deres idoler går klædt i og vil gerne have det samme

Kristoffer Dahy Ernst, livsstilsekspert

For at få råd til at udvide sin garderobe går familiens yngste derfor tur med familiens hund og tjener lidt penge på det. Ellers kan han finde på at opkøbe brugte sneakers, som han renser og sælger videre.

Hver en tjent krone bliver omsat til nyt tøj eller sko.

- Det er super fedt, når jeg får noget nyt tøj. Jeg tænker sådan: "Yes! Endelig," når det er noget, jeg har gået og ønsket mig, siger Oliver Lynard.

- Nu hvor jeg er begyndt, kan jeg næsten ikke stoppe igen, siger Oliver Lynard om sin hobby.
- Nu hvor jeg er begyndt, kan jeg næsten ikke stoppe igen, siger Oliver Lynard om sin hobby. Foto: TV 2

Samler på tøj i stedet for Lego

Patrick Lynard sammenligner den niårige søns interesse for designertøj med at samle på Lego.

- Jeg tror, det giver en form for kreativitet, at han synes, det er sjovt at følge med i modehuse og på Youtube i stedet for at lege med klodser eller samle biler, siger Patrick Lynard.

Kan du forstå, hvis der er nogle, der synes, at det er for meget?

- Ja, det kan jeg godt. Jeg sætter nogle gange selv spørgsmålstegn ved, om det er nødvendigt. Men jeg vender tilbage til, at så længe han selv skaffer nogle af midlerne til det, er der også noget læring at hente.

Afstemning

Mere vil have mere

Når niårige Oliver Lynard sætter fod i skolegården, er han klædt i designertøj til flere tusinde kroner. Ser han sig omkring, er det langt fra alle, der går klædt på samme måde. 

- Det er fedt, at jeg har noget, der er lidt mere specielt. Noget, der er lidt svært at få fat i.

På Youtube har han sin egen profil, hvor han deler sin passion med sine følgere. Her har han oplevet, at nogle har været uforstående og har skrevet grimme ting til ham, fordi han går klædt i noget tøj, som ikke nødvendigvis ligner det, hans jævnaldrende klæder sig i.

Men Oliver Lynard kan godt lide at skille sig ud på den måde. Han kan sagtens forstå, at det ikke er alle, der deler interessen for de dyre mærker og har forældre, der bakker op om det.

- Jeg vil gerne indrømme, at jeg nok er en lille smule forkælet. Jeg er bare glad for, at mine forældre gerne vil være med til det, siger han.