Her er cykellygten, du skal undgå: - De er ikke super trafiksikre

- De kan simpelthen ikke lyse det de skal. Efter fem timer er de langt under de krav, der ligger til cykellygter, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Med efteråret kommer de mørke morgenstunder.

Og skal du ud på de dunkle veje på cykel, er det en rigtig god idé, at du tjekker dine lygter først.

For det er ikke alle lygter, der lever op til gældende lovkrav om, hvad cykellygter skal kunne.

Sådan lyder konklusionen fra Forbrugerrådet Tænk i en ny undersøgelse.

De har testet 22 for- og baglygter, og i testen dumper otte af de testede lygter.

Christel Søgaard Kirkeby, som er projektleder i Forbrugerrådet Tænk, er selv overrasket over testens resultater.

- Det er i hvert fald en konklusion, at de helt billige lygter, dem vil jeg ikke anbefale, siger hun i ‘Go’ morgen Danmark’.

Det er et problem, at lygterne ikke kan det, de skal, lyder det.

Du løber nemt ind i en bøde på 700 kroner for at køre med dårlige - eller ingen - cykellygter, men konsekvenserne kan være langt værre.

Kravene til, hvor langt og hvor længe en cykellygte skal lyse, er til for trafiksikkerheden, lyder det.

Små silikonelygter dumper

Cykellygter skal kunne lyse i mindst fem timer med samme styrke, men her kommer testens ringeste for- og baglygter til kort.

Der er tale om de små silikonelygter med knapcellebatterier.

Krav til cykellygter

  • En cykellygte skal være synlig på mindst 300 meter, uden at virke blændende. Hvis det er tåget, kan lygten selvfølgelig ikke ses på 300 meters afstand.
  • Lygten skal være synlig fra siden.
  • En forlygte må gerne lyse gult, hvidt eller blåligt.
  • Hvis den lyser gult, må den ikke blinke. Hvis den lyser hvidt eller blåt, må den gerne blinke. Hvis lygten blinker, skal den gøre det med mindst 120 blink i minuttet.
  • Baglygten skal lyse rødt.
  • En baglygte må også gerne blinke. Det skal i så fald ske med mindst 120 blink pr. minut, hvilket er ret hurtigt.
  • Både for- og baglygten skal kunne lyse i 5 timer ved 5 graders varme.

Kilde: Cyklisforbundet

- De kan simpelthen ikke lyse det, de skal. Efter fem timer er de langt under de krav, der ligger til cykellygter. De har simpelthen ikke kræfter nok til at trække et ordentligt lys i de her fem timer, som de skal kunne, siger Christel Søgaard Kirkeby.

Flere af de butikker, der sælger de lygter, som får ringe anmeldelser i testen, har efterfølgende trukket deres lygter tilbage.

Lygterne pillet af hylderne

En af dem er butikskæden Tiger.

Deres forlygte blev vurderet til at være den dårligste i testen. Både vurderet ud fra, hvor godt den lyser op, og på, hvor længe den kan lyse.

- Vi stoppede salget af de nævnte cykellygter, så snart vi blev opmærksomme på, at der var problemer. Samtidig gik vi i gang med at finde en ny leverandør, der producerer cykellygter, som beviseligt lever op til vores krav til kvalitet. Vi har nu fundet en dansk leverandør, der gør netop det, skriver Flying Tiger Copenhagen til 'Go' morgen Danmark'.

Coops baglygte af samme type blev rangeret som den ringeste i kategorien 'baglygter'.

Også her har man taget konsekvenser af de dårlige resultater.

- Vi havde fået lygterne testet, og vi havde en godkendt testrapport fra et dansk laboratorium. Så meget desto mere uacceptabelt er det, at lygterne i testen ikke var i orden. Vi har som følge af testen trukket lygterne tilbage fra alle vores butikker. Og vi har efterfølgende skærpet kravene til leverandøren fremover, skriver kvalitetschef i Coop Malene Teller Blume i en mail til 'Go' morgen Danmark'.

Christel Søgaard Kirkeby mener, at vi ofte vælger de små silikonelygter, som klarer sig dårligt i testen, fordi de er billige og nemme at have med sig.

- Det er dem, man tænker: “Så får jeg ikke en bøde” om. De er bare ikke super trafiksikre. Det er min forventning, at andre mærker af samme type lygte formentlig vil give et tilsvarende resultat, lyder det.

Herunder kan du se testens vindere og tabere:

Bedst i test:

Bedst i test: CatEye HL-EL 135. Denne forlygte fra Cateye får den bedste bedømmelse i testen og er ifølge Forbrugerrådet Tænk ”en klar testvinder”. Forlygten får en score på 75 ud af 100 i testen og får anmeldelsen ’God’.
Bedst i test: CatEye HL-EL 135. Denne forlygte fra Cateye får den bedste bedømmelse i testen og er ifølge Forbrugerrådet Tænk ”en klar testvinder”. Forlygten får en score på 75 ud af 100 i testen og får anmeldelsen ’God’. Foto: Benjamin Media
Bedst i test: Spanninga DUXO XB baglygte til fastmontering er Forbrugerrådet Tænks testvinder i kategorien ’baglygter’. Den er nem i drift, er til fastmontering, holder batteri i lang tid og får med en score på 67 ud af 100 anmeldelsen 'God'.
Bedst i test: Spanninga DUXO XB baglygte til fastmontering er Forbrugerrådet Tænks testvinder i kategorien ’baglygter’. Den er nem i drift, er til fastmontering, holder batteri i lang tid og får med en score på 67 ud af 100 anmeldelsen 'God'. Foto: Benjamin Media

Dårligst i test:

 

Silikoneforlygte 1300693 fra Tiger. ”Undgå denne lygte”, lyder rådet fra Forbrugerrådet Tænk efter en test af 22 forskellige cykellygter. Den lever ikke op til lovkravene, lyder det.
Silikoneforlygte 1300693 fra Tiger. ”Undgå denne lygte”, lyder rådet fra Forbrugerrådet Tænk efter en test af 22 forskellige cykellygter. Den lever ikke op til lovkravene, lyder det. Foto: Benjamin Media
Med en score på 19 ud af 100 anmeldelsen er Coops baglygte testens dårligste. Den dumper på alle parametre på nær ’holdbarhed’ og ’brugervenlighed’ og lever ikke op til lovkravene, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.
Med en score på 19 ud af 100 anmeldelsen er Coops baglygte testens dårligste. Den dumper på alle parametre på nær ’holdbarhed’ og ’brugervenlighed’ og lever ikke op til lovkravene, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk. Foto: TV 2