SE LISTEN: Så meget belaster vores transportmidler klimaet

Regeringen har i sit nye klimaudspil fokus på at reducere CO2-indholdet i atmosfæren.

Regeringen har tirsdag præsenteret sit klimaudspil, som sigter mod at reducere CO2-indholdet i atmosfæren med mere end 30 millioner tons.

Den blå regering melder sig ind i kampen om at få den sorte politik væk, så fremtiden kan blive grønnere

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V)

38 tiltag skal give billigere elbiler, grønne biler i busbanerne og taxaer, der om få år ikke længere må køre på benzin eller diesel.

Derfor indfører man et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler efter 2030. Samtidig skal salget af nye plug-in hybridbiler stoppes i 2035. Det skal bane vejen for en million nye elbiler.

- Udspillet i dag indeholder ambitionen om, at vi allerede om halvandet år i 2020 i vores byer kun skal have busser, der ikke udleder CO2 overhovedet. Fem år senere i 2025 skal kollektiv trafik i vores storbyer hverken udlede CO2 eller andre partikler, siger Lars Løkke Rasmussen (V).

 - Så den blå regering melder sig ind i kampen om at få den sorte politik væk, så fremtiden kan blive grønnere.

Så meget belaster vores transport klimaet

Tabellen herunder viser, hvor meget klimavenlige køretøjer som elbiler og hybridbiler belaster klimaet i forhold til benzin- og dieselbiler.

I klimaudspillet foreslår regeringen desuden, at miljøzoner kan indføres i Danmarks fem største byer med skærpede krav til lastbiler, busser og varebiler.

Herunder kan de se, hvor meget vores foretrukne transportmidler belaster klimaet.

- Den slags tal, som er i vist i tabellen, skal altid tages med forbehold. Tallene giver kun en grov pejling. Der kan for eksempel sagtens være situationer, hvor kørsel i en lille benzinbil udleder mindre CO2 end en bus på den samme tur. For eksempel hvis man sidder fire i bilen eller bussen er tyndt belagt, siger seniorkonsulent Henrik Gudmundsson fra CONCITO til TV 2.

- Tabellen viser eksempler på typiske eller gennemsnitlige udledninger, men det er ikke sikkert, at det lige passer på din konkrete pendlertur eller ferierejse. Der er stor forskel på, hvor meget de enkelte bilmodeller udleder, og det spiller også en rolle, hvor mange personer, der sidder i for eksempel et tog, i en bus eller på en færge. Der er heller ikke taget højde for, at det også udleder CO2 at producere biler, fly, veje og så videre, siger Henrik Gudmundsson.

Som tabellen fra CONCITO viser, er flytrafik en af de store klimasyndere.

Ifølge professor Stefan Gössling fra Lunds Universitet estimeres det, at flytrafik står for cirka otte procent af den menneskeskabte globale opvarmning - selvom det ifølge professoren faktisk kun er cirka tre procent af verdens befolkning, der flyver ud over sit eget lands grænser årligt.

I tabellen nedenfor ses det, at flyrejser koster dyrt på CO2-regnskabet - du udleder for eksempel mere end tre gange så meget CO2, når du tager flyet i stedet for toget til Sydeuropa.

Kommission skal komme med strategi

Blandt initiativerne i udspillet vil regeringen nedsætte en kommission, der skal komme med forslag til en samlet strategi for omstillingen af transportsektoren.

- Vi får en udfordring på den lange bane, fordi vi har et provenu på 50 milliarder kroner fra bilafgifter. Enten skal vi reducere vores omkostninger eller skaffe nogle andre indtægter, siger Løkke.

- Derfor nedsætter vi en kommission, der skal komme med bud på, hvordan vi håndterer det.