QUIZ: Kan du gætte disse byer og kommuners slogans?

Danske byer og kommuner bruger millioner på at brande sig selv, men det virker ikke, mener ekspert.

De danske kommuner bruger formuer på selvpromovering for at skaffe tilflyttere og skabe en positiv indentitet for dem, der bor der i forvejen.

Senest har Tønder Kommune for 250.000 kroner købt sloganet 'Rig på tur', der skal samle kommunens tilbud om blandt andet arkitektur, natur og kultur i én sætning.

For at nå frem til 'Rig på tur' har reklamebureauet Aros Kommunikation interviewet 25 personer og fået input fra 110 personer fra kommunen. Derudover er en hel klasse på erhvervsuddannelsen EUX blevet interviewet til projektet.

Tønder er den seneste kommune i rækken af danske kommuner, som har fundet på mere eller mindre kreative slogans, skriver jv.dk.

'Vejle med vilje'

I Vejle har man således sloganet 'Vejle med vilje', i Lejre kalder man sig for 'Den økologiske kommune', og Viborg Kommune har slet og ret bare sloganet 'Glæd dig'.

Haderslev Kommune fik også et slogan i år. 'Aktive med hjerte og vilje'.

De danske kommuner bruger ikke kun slogans til at promovere sig. Gratis husleje, håndboldbilletter, VIP-klubber, sponsorerede tv-serier og biografreklamer er eksempler på andre tiltag, der skal trække nye borgere til kommunerne.

- Oprustningskapløbet mellem kommunerne er en konkurrence, der samlet set ender i et stort nul. Det er en kamp om de samme borgere, så der vil være lige så mange tabere som vindere, siger Roger Buch, kommunalforsker ved Danmark Medie- og Journalisthøjskole, til Radio24syv.

Selvom der ifølge forskeren ikke er dokumentation for, at tilflyttermillionerne er godt givet ud, ansætter kommunerne bosætningskonsulenter og brandingeksperter i stor stil.

Intensiv konkurrence

Konkurrencen mellem kommunerne for at kapre borgere er blevet mere og mere intensiv, siger forsker i landdistriktsudvikling og studieleder ved Københavns Universitet Hanne Tanvig.

- Der er gået konkurrence i at gøre sig mest attraktiv, profilere sig og brande sig, siger hun til Radio24syv.

Der findes ikke en samlet opgørelse over, præcis hvor meget hver enkelt kommune bruger på branding og bosætning, blandt andet fordi kommunerne opgør det forskelligt.

Radio24syv har spurgt ti kommuner over hele landet, hvor mange penge de har brugt det seneste år. De har samlet haft en udgift på omkring 13,5 millioner kroner på branding og bosætning – i mange tilfælde er lønudgifter til brandingkonsulenter, bosætningskoordinatorer og lignende dog ikke medregnet.

Kan du gætte disse byer og kommuners slogans?