Hver tredje besøg hos lægen skal klares digitalt

16x9
Borgere og patienter skal i fremtiden kunne vælge at møde lægen digitalt i de tilfælde, hvor fysisk kontakt mellem læge og patient ikke er nødvendig. Foto: Camilla Rønde / Scanpix Denmark

Regionerne er klar til massiv digital satsning, som skal gøre sundhedsvæsenet tilgængeligt døgnet rundt.

Det danske sundhedsvæsen skal i fremtiden være langt nemmere at komme i kontakt med for den almindelige dansker.

Det er idéen bag et nyt udspil fra Danske Regioner, der barsler med en massiv digital indsats, som skal gøre sundhedsvæsenet tilgængeligt 24 timer i døgnet - fra din smartphone.

Visionen i det regionale udspil er, at cirka hvert tredje besøg hos den alment praktiserende læge og på et hospitalsambulatorium bliver digitalt.

Fakta om online-konsultationer

Hvad betyder det for den enkelte, at konsultationen foregår online?

Det betyder, at man ikke skal have ulejlighed med at komme ind på hospitalet eller til egen læge, hvis man har et ønske om at blive hjemme.
Den enkelte borger vil derfor opleve et mere fleksibelt og tilgængeligt sundhedsvæsen, der i højere grad passer til den enkeltes hverdag og livssituation.

Er man tvunget til at benytte online-løsningen til konsultationer?

Nej – det er et tilbud. Hvis man er mere tryg ved at møde fysisk op hos lægen, kan man fortsætte med det. Det gælder også den lille andel af danskerne, som ikke har adgang til smartphone eller computer.

Hvilken type patienter kan behandles online?

Erfaringer fra Sverige viser, at det i almen praksis typisk er borgere med infektion i næse og hals og hoste, hududslæt, hudinfektioner såsom skoldkopper, børnesår, borrelia, urinvejsinfektion og halspine, som benytter sig af muligheden for online konsultation.

Vil online-kontakt og konsultation kunne bruges i alle tilfælde? – hvem bestemmer hvornår?

Der er ikke tale om en bestemt type af besøg, der altid skal gennemføres online eller med fysisk fremmøde.
Online-konsultation skal derimod muliggøre, at så mange borgere som muligt kan blive hjemme, hvor det giver fagligt mening og er efter borgerens ønske.

App skal gøre det lettere

Regionerne vil i 2019 lancere app'en 'Min Sundhed', der skal fungere som en digital indgang for alle danskere, hvor man kan få et overblik over egne aftaler, sygdomshistorik og muligheden for digitale lægebesøg.

Det er et vigtigt skridt for udviklingen af vores sundhedsvæsen, siger formand for Danske Regioner, Stephanie Lose (V).

- Vi synes faktisk, at det skal være lige så nemt at være patient eller pårørende i sundhedsvæsenet, som det er at være kunde i netbank eller mobilbank, siger hun.

- Vi bruger i forvejen vores smartphones til en række vigtige hverdagsfunktioner, så det er en naturlig udvikling. Vores sundhed skal også være digital og let tilgængelig.

Fakta om app'en 'Min Sundhed'

Hvad er det nye i app'en?

Borgerne får én digital indgang til sundhedsvæsnet. Der er i dag en række apps med forskellige funktionaliteter i sundhedsvæsnet.
Ved at samle disse ét sted kan sikres det, at borgerne altid kun er få klik væk fra den viden, de har brug for om deres egen og deres næres sundhed, sygdom og behandling.
Her kan de få ét samlet overblik over data og aftaler, og de kan også booke eller aflyse tider.

Skal app'en erstatte de eksisterende apps på sundhedsområdet?

Nej. Der findes en række relevante apps, som er et godt fundament for Min Sundhed. Det er for eksempel 'Det Fælles Medicinkort', 'Min Sundhedsjournal' på sundhed.dk, 'Min Sundhedsplatform', 'Min Læge' osv.
Men den nye app tilbydes borgeren ét sted at gå hen for hurtig, nem og tryg adgang til sundhedsvæsenet.

Hvad med dem, der ikke er med på app-bølgen?

Brugervenligheden i appen skal være i top. Designet skal være intuitivt og nemt at gå til, så flest muligt har mod på og lyst til at bruge den.
Der vil ikke være noget krav til borgere eller pårørende om, at de skal bruge appen. Det skal være et tilbud til dem, der ønsker at gøre brug af det.

Hvornår vil app'en være klar til brug?

Vi vil arbejde på at have første version klar i løbet af 2019. Mange af informationerne ligger allerede i vores systemer, så vi har et godt fundament at bygge på. 

Gevinst for pårørende

Det er også tanken, at den digitale tilgængelighed vil være en gevinst for de pårørende.

Såfremt patienten giver lov, kan de pårørende via app’en få overblik over patientens aftaler, ligesom den pårørende også kan få mulighed for at deltage via video i patientens konsultationer med sundhedsvæsenet.

Den nye indsats skal ses som en styrkelse af de tilbud, der eksisterer i dag, understreger Stephanie Lose og afviser, at der skulle være tale om en spareøvelse.

- For en stor del af borgerne, der ikke har komplekse forløb og hyppig kontakt med sundhedsvæsenet, kan det gøre tilgangen nemmere. Og samtidig kan vi tage os endnu bedre af de borgere, der har komplekse behov, siger hun.

- De ressourcer, der eventuelt kan frigøres, kan bruges på de borgere, der har særlige behov og svære forløb på tværs af sektorer.