Træt af spytklatter, råb og fuck-fingre: - Vi er der jo for at passe på jer

Chauffører, der følger store særtransporter på vejene, oplever dagligt tilråb, fuckfingre og hasarderet kørsel, lyder det i et nyt opråb.

Det er mandag morgen klokken 8.

Aksel Matzen Jensen er kørt ind på Aarhus Havn. I de næste timer skal han hjælpe med at bringe to flanger til Rødekro i Sønderjylland, der skal bruges til at samle et vindmølletårn.

Aksel Matzen Jensen er specialtransportassistent, og det er hans ansvar, at transporten foregår sikkert. Han kører bag lastbilen, der med flangerne har en bredde på fem meter.

- Nu må vi se, hvordan det går med at komme ud af Aarhus uden for meget tummelum, siger Aksel Matzen Jensen fra førersædet af sin gule Fiat Ducato, der kører med advarselslamper og trafikskilt bagpå, som han kan bruge til at dirigere trafikken.

Aksel Matzen Jensen er specialtransportassistent. Han oplever jævnligt tilråb, chikane eller decideret farlig kørsel fra aggressive bilister, når han kører med specialtransporter.
Aksel Matzen Jensen er specialtransportassistent. Han oplever jævnligt tilråb, chikane eller decideret farlig kørsel fra aggressive bilister, når han kører med specialtransporter. Foto: Jan Johansen / TV 2

- Det er fuldstændig sindsygt

På vej ud af Aarhus må særtransporten blokere begge vejbaner på Marselis Boulevard. Men det er ikke alle, der er lige begejstrede for det. En bilist kører op på siden af Aksel Matzen Jensen og ruller vinduet ned og råber:

- Sådan en bil ind gennem morgentrafikken i Aarhus. Det er fuldstændig sindssygt. Der er nogen, der skal tænke sig en lille smule om. Det er vanvittigt, lyder det fra manden, mens han støder pegefingeren mod panden.

På vejen ud af Aarhus kører en mand op på siden af Aksel Matzen Jensen og skælder dem ud for at køre i morgentrafikken.
På vejen ud af Aarhus kører en mand op på siden af Aksel Matzen Jensen og skælder dem ud for at køre i morgentrafikken. Foto: Jan Johansen / TV 2

Manden ruller vinduet op igen og overhaler ved førstgivne mulighed.

- Man kan jo godt forstå det på en måde, men vi har jo også lov til at være her, siger Aksel Matzen Jensen bagefter.

Samme situation som vejarbejdere

Brancheforeningen ITD har flere specialtransportassistenter som medlemmer. Og de fortæller, at Aksel Matzen Jensens oplevelse langt fra er enestående.

- Der er en stigende tendens til en aggressiv adfærd over for dem. Måske mest fordi folk har en fornemmelse af, at de ikke har noget at gøre der eller ikke har tilladelse til at regulere færdsel, hvilket de faktisk fik for fem år siden, siger Jørn-Henrik Carstens, der er chef for ITD's politiske afdeling.

Han vil gerne have kampagner, der oplyser om sikkerheden ved særtransporter, eller at man forpligter kørelærere til at lære nye bilister, at specialtransportassistenterne faktisk har bemyndigelse til at dirigere trafikken.

Jørn-Henrik Carstens, der er chef for brancheforeningen ITD's politiske afdeling, oplever, at særtransporter bliver mere forhadte i trafikken.
Jørn-Henrik Carstens, der er chef for brancheforeningen ITD's politiske afdeling, oplever, at særtransporter bliver mere forhadte i trafikken. Foto: Jan Johansen / TV 2

Rådet for Sikker Trafik oplever også problemerne med aggressioner mod særtransporter og deres følgebiler.

- Vi får de samme meldinger, som vi får fra vejarbejdere. Det er, at folk er aggressive, folk er utålmodige, folk er uforstående, siger direktør Mogens Kjærgaard Møller.

- Det dumme svin

Ifølge Aksel Matzen Jensen er det en del af hverdagen at få tilråb. I nogle tilfælde bliver specialtransportassistenterne spyttet på, og i andre tilfælde får de fuck-fingre. De oplever også at blive påkørt, men det er typisk på grund af en generel uopmærksomhed i trafikken.

Jeg er jo det dumme svin, rent ud sagt

Aksel Matzen Jensen, Specialtransportassistent

Endelig er der bilister, der laver hasarderede overhalinger, fordi de ikke har tålmodighed til at køre bag en særtransport.

- Jeg er jo det dumme svin, rent ud sagt, i manges øjne. Men vi skal jo huske, at det er for trafiksikkerheden, at jeg gør det, siger Aksel Matzen Jensen.

I forruden af bilen har han et kamera siddende. Kameraet optager køreturene, og han har således flere optagede eksempler på hasarderede overhalinger.

Hasarderede overhalinger

Et eksempel stammer fra den 22. maj klokken 19.45.

Her kan man på Aksel Matzen Jensens videooptagelse se en bil, der overhaler en særtransport, der blokerer begge spor på en motorvej.

På privatoptagelserne fra Aksel Matzen Jensen kan man se en af de hasarderede overhalinger, som han oplever, når han kører med særtransporter.

Bilisten overhaler langt ude i midterrabatten og bliver undervejs klemt mellem særtransporten og autoværnet. 

- Det er sådan set det, der piner mig mest. Mit arbejde går ud på at skabe sikkerhed om de her særtransporter. Vi er der jo for at passe på dem (de øvrige trafikanter, red.) og ikke for at passe på transporten, siger Aksel Matzen Jensen.

Prop i trafikken

Ifølge Forenede Danske Motorejere hører den aggressive kørsel ingen steder hjemme. Men de efterlyser samtidig lovgivning, der holder særtransporterne væk fra vejene, når der er tæt trafik.

- Faktum er, at en særtransport i en eller anden udstrækning sætter prop i trafikken. Det kan bedre gå midt på dagen eller om natten, men midt i myldretiden, der er det en rigtig dårlig ide, siger Dennis Lange, juridisk konsulent hos FDM.

- Jeg tvivler på, at erhvervet selv kan løse det. Det har de i hvert fald ikke vist vilje til indtil videre, siger Dennis Lange, juridisk konsulent hos FDM, der efterlyser lovgivning, der fjerner særtransporter fra vejen i myldretid.
- Jeg tvivler på, at erhvervet selv kan løse det. Det har de i hvert fald ikke vist vilje til indtil videre, siger Dennis Lange, juridisk konsulent hos FDM, der efterlyser lovgivning, der fjerner særtransporter fra vejen i myldretid. Foto: Morten Schultz / TV 2

FDM foreslår, at man fra politisk side indfører spærretider for særtransporterne i myldretid.

- Jeg tvivler på, at erhvervet selv kan løse det, forstået på den måde at det har de i hvert fald ikke vist vilje til indtil videre. Så jeg tror desværre, det er noget, som man bliver nødt til at lovgive om, siger Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos forenede danske motorejere.

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, mener ikke, det er nødvendigt at lovgive om spærretider for særtransporter på vejene. Til gengæld vil han gerne skærpe straffene for chikane på vejene.
Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, mener ikke, det er nødvendigt at lovgive om spærretider for særtransporter på vejene. Til gengæld vil han gerne skærpe straffene for chikane på vejene. Foto: TV 2

Det er Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, dog ikke klar til.

- Der kan være helt særlige tilfælde, hvor man har brug for at transportere noget - også i myldretiden - så jeg synes, det er langt bedre, at branchen selv sørger for at placere de transporter, så man generer færrest muligt. Og at trafikanterne accepterer, at der er de her transporter, siger han.

Det er langt bedre, at branchen selv sørger for at placere de transporter, så man generer færrest muligt

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre

Vejdirektoratet indførte sidste år en forsøgsordning med spærretider for de lange særtransporter. Den er gældende på E45 fra Hadsten til Kolding samt dele af E20 i trekantområdet og på Fyn.

Forsøgsordningen skal vare i tre år og gælder i første omgang kun særtransporter på over 50 meter i længden. Ordningen er endnu ikke blevet evalueret.

Strengere straffe for chikane

Kristian Pihl Lorentzen (V) vil til gengæld gerne lovgive om, at straffen skal skærpes i tilfælde af chikanerende opførsel på vejene.

Sådanne regler vil også kunne komme til at gælde for bilister, der chikanerer særtransporter, lyder det:

- Det er vi klar til at kigge på - blandt andet afledt af, at der har været chikane af skolevogne, siger ordføreren.

Behøver ikke vente på grimme uheld

Aksel Matzen Jensen vil gerne de daglige tilråb, aggressioner og fuck-fingre til livs, men det er ikke længere noget, der slår ham ud, når han er ude at køre.

- Da jeg startede med det her for tre og et halvt år siden, blev min dag jo ødelagt af det. Jeg blev sur og gal og irriteret over, at folk reagerede på den måde, de gør. Men det hjælper jo bare ikke, siger han.

Vi har også en familie, vi gerne vil hjem til

Aksel Matzen Jensen, Specialtransport-assistent

Men når bilister begynder at køre aggressivt og skaber farlige situationer på motorvejene, kan han godt tænke over, om han har lyst til at blive ved:

- Vi har også en familie, vi gerne vil hjem til.

Brancheforeningen ITD mener da heller ikke, at man skal vente for længe med at gribe ind:

- Jeg synes ikke, vi behøver at vente på, at der sker nogle grimme uheld, før man gør noget ved det, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for brancheforeningen ITD's politiske afdeling.