Her har chefen champagne på køl til medarbejdere, der laver fejl

LEO Innovation Labs forsøg på at gøre op med nulfejlskulturen er et sjældent syn i det danske erhvervsliv, mener konsulent.

Et køleskab åbnes, og fire kolde flasker champagne er det første, der møder øjet. Kristian Schrøder Hart-Hansen, der er administrerende direktør i LEO Innovation Lab, viser stolt flaskerne frem.

- Det er her, vi gemmer præmien, siger han.

Men flaskerne skal ikke poppes, når firmaet for eksempel har oplevet stor vækst, gjort et salg eller haft et profitabelt regnskabsår.

Tværtimod skal de skænkes til medarbejderne, når de har begået fejl.

Opgør med nulfejlskultur

Firmaet, som udvikler digitale hjælpemidler og apps til folk med hudsygdomme, ser det at begå fejl som en succes.

Hos LEO Innovation Lab vil man gøre op med den såkaldte nulfejlskultur – frygten for at begå fejl.

Først når man ikke er bange for at fejle, kommer de nye ideer og potentielt store succeser. Og jo større fejlen er, jo større bliver fejringen hos firmaet.

Skærmen over fejlslagne projekter hos LEO Innovation Lab.
Skærmen over fejlslagne projekter hos LEO Innovation Lab. Foto: Screendump / TV 2

- Det her er den samling, vi har af projekter, som er fejlet, siger Kristian Schrøder Hart-Hansen stolt, mens han viser en storskærm frem, hvor alle de fejlslagne projekter er samlet under overskriften 'Hall of Fame'.

Og fejlene begået hos firmaet har da også haft konsekvenser. Indtil videre har fejlslagne projekter kostet seks medarbejdere et års arbejde.

Projektleder i firmaet Alexander Almegaard har været med til at lukke to projekter ned, som fejlede.

- Det er selvfølgelig sørgeligt at lukke noget ned, man har arbejdet hårdt på og passioneret omkring i lang tid, men vi må også acceptere, at det fører noget læring med sig, fortæller han.

Fejl fører til succes

Men trods den store opmærksomhed på fejl vil man også gerne opnå succes med projekterne hos LEO Innovation Lab. Og den succes skal findes i de fejl, der har ledt op til firmaets nuværende projekter.

- Nu har vi to projekter, som vi kører benhårdt på og investerer signifikant i, og de er begge to kommet ud af tidligere fejl, vi har lavet. Hvis vi ikke havde lavet dem, var vi aldrig kommet til det her projekt, hvor vi allerede nu tjener penge, siger Kristian Schrøder Hart-Hansen.

LEO Innovation Labs succes med at bryde med nulfejlskulturen er et sjældent syn i det danske erhvervsliv ifølge Jesper Damm, som er managing director i konsulentfirmaet Boston Consulting Group.

- Jeg synes, det er et problem på mange områder, fordi du kan godt gå med livrem og seler og opnå de gode resultater, men du opnår sjældent de fantastiske resultater, siger han.

Ny generation af ledere

Han uddyber, at flere danske virksomheder kunne tage ved lære af LEO Innovation Lab og bør turde at lave fejl, ellers kan det skade innovationen.

Men I har jo nogle ejere og aktionærer, som vel ikke er interesseret i, at I begår fejl?

- Det tror jeg, de er nu. For de kan godt se, at hvis vi ikke havde lavet de her fejl undervejs, så havde vi aldrig nået til det punkt, hvor vi er i dag, siger den administrerende direktør i LEO Innovation Lab.

Ifølge Jesper Damm fra Boston Consulting Group er der ved at ske et skifte med en ny generation af ledere, som tør begå fejl. Han mener, det er vigtigt at komme nulfejlskulturen til livs, da det kan give plads til innovative ideer, som i sidste ende kan skabe bedre resultater.

Og det er ikke utænkeligt, at modellen fører til mere innovation. Det siger Flemming Poulfeldt, som er professor i Department of Management på CBS. Han siger, at en ledelses konstante fokus på produktivitet, effektivitet og nul fejl kan være kontraproduktivt i forhold til udviklingen:

- Så er det klart, at så laver man ikke de store, vilde udskejelser. Og det kan godt hæmme innovationen.

Ifølge ham er det sådan i de fleste virksomheder, at man fokuserer på umiddelbart målbare områder. Det kan for eksempel være lønsomhed og effektivitet. Men man bør også fokusere på incitamentstrukturer, der fremmer fornyelse og innovation:

- I virksomhederne skal man drøfte, hvad balancen er mellem at sikre effektivitet og de rigtige produkter - og så den måde, man skal forny sig på. Og det er jo en længere diskussion.